Iran Varzeshi

فاجعه لیگ برتر زیر سایه حواشی

- مهديه دريابيگي ‪Mahdiyeh Daryabeigi‬

مرور اخبار کمیته انضباطی و نحوه برخورد مسووالن این کمیته نشان میدهد بیشترین رایی که صادر و اعمال میشود جریمه نقدی است، تنبیهاتی که اگر قرار بود تا این لحظه کارآیی داشته باشد اثرات خود را در لیگ نشان میداد اما اینگونه تنبیهات نه تنها اثری نداشته بلکه به نظر میرسد مهر تاییدی است به لیگ عصبی که آستانه تحملش کامال پایین آمده و با کوچکترین مشکلی به هم میریزد.

فوتبال ما عجین شــده با مصلحتاندیش­ــیهایی که هیچ جای دنیا نمونه آن یافت نمیشــود. شــاید به همین دلیل اســت که تیمهای ایرانی یاد نگرفتهاند قوانین را به صورت درســت و اصولی اجرا کنند. حتی در آرایی هم که بعضا کمیته انضباطی صادر میکند این مماشــات و مصلحتاندیش­ــیها دیده میشود. اینکه کدام باشــگاه با چه تعداد هوادار مرتکب خطایی شــده اســت در صدور یک رای کامال اثر خود را دارد. طبق قوانین سازمان لیگ تیم میهمان 10 درصد ســکوها را از آن خود میکند و این قانون باید در تمام شــهرها اعمال شــود اما بعضا دیده میشود که در یکسری از شــهرها، تیم میهمان از این حق طبیعی خود محروم اســت و هوادارانش باید از پای گیرندههای تلویزیونی تیم محبوب خود را تشــویق کنند که طبیعتا این ضعف اجرایی ســازمان لیگ را میرساند.

استقالل یکی از همان تیمهایی است که حق خــود را درخصوص میهمانی در ورزشــگاه یادگار امام(ره) تبریز تضییع شــده میداند. در حالی که طبق قوانین اســتقاللی­ها میتوانستند 10 درصد ورزشگاه را از آن خود کنند عده کمی از هواداران ایــن تیم را به ورزشــگاه راه دادند. دیدار تیمهای تراکتورساز­ی و استقالل هفته گذشته در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز در شــرایطی برگزار شد که تنها حدود 200 هوادار اســتقالل مجوز حضور در این ورزشگاه را پیدا کردند. طبق اظهارات مسووالن اورژانس ۳1 نفر از طرفداران استقالل تا فردای بعد از بازی به دلیل ضربات ســنگ از سوی طرفداران تراکتورساز­ی در بیمارستان بستری بودهاند که این موضوع با واکنش مدیرعامل اســتقالل مواجه شد. امیرحسین فتحی در اینباره گفت: «نحوه میزبانی از تماشاگران استقالل در تبریز مناسب نبود و این اتفاقات در حالی رخ داد که مســابقه ناظر ویژه هم داشت. وظیفه من اســت که از هواداران استقالل دفاع کنم. وقتی طرفداران تراکتورساز­ی به تهران میآیند ما نهایت احترام را به آنها میگذاریم ولی در حالــی که حق طرفداران اســتقالل حضور 10 درصد یعنی 7 هزار نفر در ورزشگاه بود تنها 200 نفر توانستند به استادیوم بروند.»

مدیرعامل استقالل در ادامه گفت: «میزبانی خوبی از تماشــاگرا­ن ما در تبریــز رخ نداد و فیلم ســنگهایی که به آنهــا اصابت کــرده در اختیار ما اســت. من به ســازمان لیگ در اینبــاره نامه نوشــته و اعتــراض خواهم کرد، من بــرای مردم خوب آذربایجان احترام زیادی قایل هســتم ولی این درست نیست که در اســتادیوم به آن بزرگی با تماشــاگرا­ن ما اینگونه برخورد شــود. نباید این موضوع باب شــود که چون تراکتورساز­ی میزبان اســت تماشــاگرا­ن دیگر تیمها نتوانند از تیمهای خود حمایت کنند.»

سهم استقاللیها در ورزشگاه یادگار امام(ره) نادیده گرفته شد، سهم استقالل در اصل طبق قانون 7 هــزار نفر بود و تنهــا 200 هوادار توانســتند در تبریز وارد ورزشگاه شوند و طبق ادعای استقاللیها میزبانی خوبی هم از آنها نشــده است و هواداران این تیم در جریان درگیریهای داخل ورزشــگاه آسیب دیدهانــد اما در چنین شــرایطی وظیفه مســووالن انضباطی چیســت و تا چه حد میتوانند جلوی این مشــکالت را بگیرند؟ مرور اخبار کمیته انضباطی و نحوه برخورد مســووالن این کمیته نشــان میدهد بیشــترین رایی که صادر و اعمال میشــود جریمه نقدی اســت، تنبیهاتی که اگر قرار بود تا این لحظه کارآیی داشــته باشــد اثرات خود را در لیگ نشان میداد اما اینگونه تنبیهات نه تنها اثری نداشته بلکه به نظر میرسد مهر تاییدی است به لیگ عصبی که آســتانه تحملش کامال پایین آمــده و با کوچکترین مشــکلی به هــم میریزد. اهرم فشــاری که کمیته انضباطــی برای این نوع تنبیهــات در نظر میگیرد آنقدر ســفت و محکم نبــوده که شــرایط را تغییر دهــد، در کنار نوع اجرای قوانیــن انضباطی که نیاز به بازنگری و تغییرات اساسی دارد، مسووالن سازمان لیگ هم از آنچه وظیفه اصلیشان است اهمال کرده و قوانین را براساس همان مصلحتاندیش­ی که گفته شد انجام نمیدهند. باشگاه استقالل اعتراض دارد و شــاید تا قبل از این باشــگاه، باشگاههای دیگر لیگ هم به این نوع برخورد اعتراض داشــتهاند اما شــاید مصلحت این است که سازمان لیگ سیاست سکوت اختیــار کند و هیچ واکنشــی در قبال این مســاله نشــان ندهد. هجده دوره از لیگ برتر میگذرد و در تمام این فصول مشــکالت داخل ورزشگاه همچنان به قــوت خود باقی اســت و هیچ تغییــری در نوع اجرایی مسووالن فدراســیون ایجاد نشده. با چنین تصمیماتی که در بدنه فدراســیون گرفته میشود و مصلحت اندیشیهایی که اعمال میشود خیلی نباید به آینده لیگ خوشبین بود. در طول این فصول فقط افرادی که پشــت میز نشستهاند عوض شدند وگرنه تفکرات همان است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran