Iran Varzeshi

ساری‌یکدنده‌در‌ب ‌نبست

- فیل مکنالتی ‪Phil McNulty‬

مائوریتزیو ســاری، هنگامی که شاهد خروج چلســی از جــام حذفی بــود به تردســتی میمانســت کــه حقههای قدیمــیاش دیگر کســی را به هیجــان نمــیآورد و حتی مایه اســتهزای گروهی از تماشــاگرا­ن شده. وقتی منچســتریو­نایتد بدون دردسر زیادی توانست در اســتمفورد­بریج بــه یــک چهــارم نهایی جــام حذفی صعود کند، به نظر میرســید از فریادهای شــوقی که در هفتههای اول فصل بابت فلســفه بازی این مربی، «ســاریبال» شــنیده میشــد و حتی گواردیوال هم از آن تمجید کرد، سالهای زیادی گذشته. ســاری در آن شــب چهرهای تنها و ناامید به نظر میرسید که تصمیمات قابل پیشبینی و شکستهای اجتنابناپذ­یر تیمش تماشاگران استمفوردبر­یج را خشمگین کرده و سوالی که مطرح میشود دیگر این نیست که دوره کوتاه حضورش در این باشگاه به پایان میرسد یا نه، بلکه پرســش درباره زمان این برکناری است. با این نشــانههای کابــوسوار و افزایش حجم انتقادات هــواداران، پایــان دوران این مربی نگونبخت ظاهرا خیلی نزدیک اســت. مربیان قبلی چلســی، حتی آنها که لیگ برتر یا لیگ قهرمانان را فتح کردنــد، آنقدر باهوش بودند کــه روی حضور طوالنی روی نیمکت این تیم حساب نکنند، پس شکی نیست که ساری در شــرایط فعلی با ریســمان باریکی به شغلش متصل است. این گسســت با شکســت چهار بــر صفر در خانــه بورنمــوث و شــش بر صفــر در خانه منچسترسیتی (سنگینترین شکست 28 سال اخیر) بهوجود آمد، ولی شکســت اخیر مقابل منچســتر در خانه اتفاق افتــاد و هواداران با صدای بلند نارضایتیشـ­ـان را به گوش ساری رساندند. ســاری در شــروع فصل با هیاهوی زیادی به چلسی پیوست و بروس باک، رییس باشگاه به رومن آبراموویچ وعده داده بود که او میتواند تغییراتی ســریع و غیرمنتظره بهوجود آورد، ولی به نظر میرســد سرنوشــت او هم شبیه مربیان نامداری مثل لوییز فیلیپه اســکوالری و آندره ویاشبواش باشــد کــه پیش از پایان نخستین فصل حضورشــان در چلسی اخراج شدند. تماشــاگرا­ن چلســی از حاال تصمیمشــان را گرفتهاند و ســاری حمایت آنها را از دســت داده. وقتــی هواداران یک تیــم به یک مربی پشــت کنند، نیاز به اتفاقی خارقالعاده است کــه دوباره بتــوان دل آنها را به دســت آورد و در تصمیمــات و رفتار ســاری هیچ نشــانه امیدوارکنن­ــدهای دیده نمیشــود که بتواند شــرایط را دگرگون کند. چلسی در نیمه اول نتوانست به گلهای آندر هررا و پل پوگبا پاسخ دهد و منچستریونا­یتد بازی را در موضعی برتر ادامه داد تا خشم هواداران سرریز شود.

اصرار ساری روی اشتباهات

یکدندگی ســاری که حاضر نیست از افکارش کوتــاه بیایــد و حتــی تعویضهایــ­ش قابل پیشبینی شــده هم کمکی به مربی ایتالیایی برای خروج از این بحــران نمیکند. وقتی در اواســط نیمه دوم متئــو کواچیچ جایش را به راس بارکلی داد، فریاد « خودت هم نمیدانی چه میکنی!» در ســکوهای اســتمفورد­بریج پیچید. اصــرار روی این تعویضهای تکراری روشــی است که ساری در پیش گرفته، بدون اینکه از آن نتیجهای بگیرد. او انعطافناپذ­یر و کله شق اســت و رفتارش برای هواداران توهینآمیز. او اســتاد تعویض بازیکنان همپســت است. اگر نتیجه باب میل باشــد اوضاع خوب است، ولی وقتی چلســی دایما میبازد، این تصمیمات به دیوانگی شباهت پیدا میکند. ســاریبال که معنایش «فوتبــال تهاجمی با ریتم باال با آمیزهای از پرســینگ و پاسهای کوتاه و سریع است» این روزها خستهکننده و قابل پیشبینی شــده و تیمها با کیفیت باالتر به راحتی آن را خنثی میکنند. ژرژینیــو مهمترین مهره ســاری که همزمان با او از ناپولی خریده شــد، نمــاد ناکامی این روش است. از وقتی تیمها متوجه شدند که با محاصره هافبک ایتالیایی میتوانند او را از کار بیندازند، بخش زیادی از بازی چلسی فلج شد. با این حال ساری روی این روش اصرار میکند و نتایج هم همان است. مشکالت ژرژینیو در این پست زمانی غیرقابل توجیهتر میشــود که انگولــو کانته، بهترین هافبک دفاعی جهان از نظر اکثر کارشناســا­ن بــه خاطر تطبیــق ژرژینیو مجبور شــده در پستی ناآشــنا بازی کند. این یک تضاد بزرگ و یک انتخاب عجیب از سوی ساری است که همچنان روی آن اصرار دارد. خشم هواداران چلسی علیه ساری در دقایقی از این بازی تبدیل به تمســخر این مربی شد. زمانی که هواداران منچســتر شعار میدادند «فــردا صبــح اخراج میشــوی» هــواداران میزبان هم به آنها پیوســتند تا این جمله در استمفوردبر­یج طنینانداز شود. این لحظه خاص نشــان میدهد که هواداران چلسی چه نگاه منفی به ساری دارند. او پیش از ایــن با چنیــن رفتاری روبهرو نشــده بود، ولی اوج خشــم و ناامیدی هواداران به چنین واکنشی انجامید. زبان بدن ســاری هم چندان امیدبخش نبود. او از لحظه ســوت شروع بازی مشوش به نظر میرســید و با گذشــت دقایق بازی حرکات دســتش به ســمت بازیکنان عصبانیتر شد؛ زمانی که آنها به سمت توپهای بلند بیهدف روی آورده بودند. فضایی که دوشنبه شب در این ورزشگاه بهوجود آمد، تمام نشانههای پایان عصر یک مربی را دارد، با این حال حتی از باشــگاهی مثل چلسی هم بعید است که در آستانه بازی برگشت پنجشنبه مقابل مالمو در لیگ اروپا و بازی یکشنبه فینال جام اتحادیه مقابل منچسترسیتی سرمربیاش را برکنار کند.

خشم هواداران چلسی

ظاهرا ســاری صبر آبراموویچ، مالک کمطاقت باشــگاه را آزمایش میکند و بر این باور است که میتواند این دوره را پشــت سر بگذارد، در حالی که ایــن تیم دو آزمون ســخت مقابل ســیتی در جام اتحادیه و ســه روز بعد از آن مقابل تاتنهام در لیگ برتر دارد. مربی ایتالیایی پس از شکست مقابل آرسنال بــه ناتوانــیا­ش در تهییج بازیکنان چلســی اعتــراف کــرد و متدهــای کاریاش پس از شکســت تحقیرآمیز مقابل منچسترســی­تی بیشتر زیر سوال رفت. شکست مقابل منچستریونا­یتد که پس از گل اول آنها تقریبا قطعی به نظر میرسید، نگرانی درباره تمایالت تاکتیکی ساری را بیشتر کرد. به نظر میرســد بازیکنان چلســی سردرگم هســتند و در زمیــن ایده مشــخصی ندارند. بدترین اتفاق برای مدیریت باشــگاه این است که خود ساری هم چنین وضعیتی دارد. او پس از بازی گفت که چلســی در نیمه دوم سردرگم به نظر میرسید. دلیل این آشــفتگی واضح است، نقشه تیم و مربی به بنبست رســیده و عجیب نیست که محصول چنین مجموعهای این بازی آشــفته باشد. تمام اتفاقــات این بازی به گــوش آبراموویچ رسیده و هرچند کیلومترها از لندن دور است خوب میداند که هواداران چقدر کم طاقتند. به سختی میتوان تصور کرد که ساری از این بحران جان سالم به در ببرد.

منبع:‌ب ‌یبی‌سی

ژرژینیو‌مهم‌ترین‌مهره‌ساری‌که‌ همزمان‌با‌او‌از‌ناپولی‌خریده‌شد،‌نماد‌ ناکامی‌ساری‌بال‌است.‌از‌وقتی‌تیم‌ها‌ متوجه‌شدند‌که‌با‌محاصره‌هافبک‌ ایتالیایی‌می‌توانند‌او‌را‌از‌کار‌بیندازند،‌ بخش‌زیادی‌از‌بازی‌چلسی‌فلج‌شد.‌ با‌این‌حال‌ساری‌روی‌این‌روش‌اصرار‌ می‌کند‌و‌نتایج‌هم‌همان‌است. ‌شکست‌مقابل‌منچستریونا­یتد‌که‌ پس‌از‌گل‌اول‌آنها‌تقریبا‌قطعی‌به‌ نظر‌م ‌یرسید،‌نگرانی‌درباره‌تمایالت‌ تاکتیکی‌ساری‌را‌بیشتر‌کرد.‌به‌نظر‌ می‌رسد‌بازیکنان‌چلسی‌سردرگم‌‌ هستند‌و‌در‌زمین‌ایده‌مشخصی‌ ندارند.‌بدترین‌اتفاق‌برای‌مدیریت‌ باشگاه‌این‌است‌که‌خود‌ساری‌هم‌ چنین‌وضعیتی‌دارد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran