Iran Varzeshi

جزئیات تازه از پرونده گرشاسبی در دادگاه کارکنان دولت

- محمدقراگزل­و @Mohammadgh­ara04

مهدی رسول پناه با اظهارات نسنجیده و اینکه نفهمید هر حرف و سخنی محل مناسب خودش را میطلبد دست به خودکشی بزرگی زد. او با اینکه بالفاصله بعد از انتشار ویدئوی جنجالیاش بیانیه داد و عذرخواهی کرد اما در پی فشار همه جانبه افکار عمومی برای استعفا و احتماالً خواسته وزارت ورزش از او که دیگر صالح نیست با این افتضاح به کارش ادامه دهد، از سمت خود کنار رفت. رسول پناه سه روز قبل استعفا داد تا دوباره باشگاه شرایط برزخی را تجربه کند، هر چند او در تمام هشت ماه گذشته نیز سرپرست مدیرعاملی بود و باشگاه پرسپولیس با این همه سر و صدا مدیرعامل نداشت و با سرپرست اداره میشد. حاال پرسپولیس فارغ از تمام بحرانهای اقتصادی دوباره در آستانه یک تحول دیگر قرار گرفته چرا که باید هیأتمدیره و مدیرعامل تازه توسط وزارت ورزش منصوب شده و به این اوضاع اسفناک سر و سامانی بدهند. پرسپولیس در دهه اخیر 12 مدیر و سرپرست در رأس کار داشته اما هر کدام از این افراد با وجود اقداماتی که داشتهاند گافها و اشتباهات مکرری مرتکب شدهاند تا اوضاع پرطرفدارتر­ین و پرافتخارتر­ین تیم ایران همواره بحرانی باشد که این تنها از جنبه اقتصادی قابل بحث نیست و به مسائل و جزئیات دیگری نیز برمیگردد. همچنین مسأله فساد در مدیریت باشگاه پرسپولیس آنقدر پررنگ است که گفته میشود در حال حاضر و قبل از انتصاب مدیران جدید شرایط مافیایی حاکم بر باشگاه، ماجرای انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره و مدیرعامل را بسیار دشوار و پیچیده کرده است.

داغ مثل هشتگ گرشاسبی را برگردانید

بالفاصله بعد از استعفای مهدی رسول پناه از سمت خود هشتگ «گرشاسبی را برگردانید» در فضای مجازی داغ شد و حتی برخی پیشکسوتان پرسپولیس همراه با هواداران این تیم خواستار حضور مدیرعامل سابق باشگاه در سمت خود شدند. گرشاسبی که فصل گذشته سرپرست باشگاه پیکان بود و چندی قبل جای خود را به اکبر محمدی داد از اواسط آبان 97 تا پایان آذر سال 98 در رأس باشگاه پرسپولیس بود و سرانجام به خاطر قانون منع بکارگیری از مدیران بازنشسته در مناصب دولتی از سمت خود کنار رفت. هواداران میلیونی پرسپولیس به دلیل مقارن شدن برخی اتفاقات مثبت در دوران 13 ماهه مدیریت گرشاسبی از جمله حضور در فینال آسیا، جذب مهدی ترابی، بردن پرونده سوپرجام در دادگاه عالی ورزش، حفظ برانکو و قهرمانی لیگ از این مدیر اندیمشکی به عنوان یک مدیر موفق یاد میکنند و حاال در کمپینی گسترده خواستار بازگرداندن او به پست مدیریت باشگاه پرسپولیس شدهاند اما عم ًال امکان چنین چیزی وجود ندارد. اوال که قانون منع بکارگیری بازنشستهها در مناصب دولتی تغییری نکرده و گرشاسبی هم

همچنان بازنشسته است. دوم اینکه گرشاسبی در دادگاه کارکنان دولت پرونده دارد و هنوز تکلیف اتهاماتی که از دوره سیزده ماهه مدیریتش در پرسپولیس به او وارد شده روشن نشده است.

موارد اتهامی در پرونده مدیر محبوب هواداران

شاید برای هواداران و دوستداران پرسپولیس عجیب وغیر قابل باور باشد اما گرشاسبی هم درست مثل علیاکبر طاهری پرونده سنگینی در دادگاه کارکنان دولت دارد (هرچند پرونده گرشاسبی به ضخامت پرونده طاهری نیست). این دو مدیر به خاطر آنچه برانکو رقم زد جزو مدیران موفق پرسپولیس در دهه گذشته از نگاه برخی هواداران قرار دارند اما همانطور که پرونده تخلفات ایرج عرب و محمدحسن انصاریفرد بعد از تحقیقات سازمان بازرسی مفتوح شده، پرونده این دو مدیرعامل سابق هم با موارد اتهامی متعدد در حال بررسی است. در این باره از منبعی موثق جزئیاتی تازه درباره موارد اتهامی حمیدرضا گرشاسبی در دادگاه کارکنان دولت به دستمان رسیده که برای اولین بار در رسانه منتشر میشود و هنوز مفتوح است. برخی موارد اتهامی گرشاسبی در دادگاه کارکنان دولت بدین شرح است: )1 پرداخت پاداش غیرمتعارف به بازیکنان و کادر فنی )2 تضییع حقوق باشگاه بابت مراسم فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018 )3 پرداخت پاداش غیرمتعارف به پندار خمارلو مدیر روابط عمومی و مدیر رسانهای وقت باشگاه )4 اجازه نامتعارف به علیرضا بیرانوند که باعث شده چیزی حدود یک میلیارد تومان با اجازه مدیریت باشگاه به این بازیکن پرداخت شود )5 افزایش قیمت تمام شده بازیکنان )6 تصرف غیرمجاز بالغ بر 6 میلیارد تومان در منابع مالی باشگاه به علت عدم رعایت قانون محاسبات )7 عدم شناسایی و ثبت بعضی از مبالغ دالری که از لیگ قهرمانان آسیا 2018 در دفاتر مالی باشگاه ثبت شده است. همچنین یکی از موارد اتهامی که فوقالعاده مهم است به مسأله محاسبات درآمدها و هزینههای باشگاه مربوط میشود. طبق اعالم منبع موثق ما بعد از محاسبات سازمان بازرسی مشخص میشود مبلغ دالری قابل توجهی در باشگاه پرسپولیس اضافه آمده و زمانی که از گرشاسبی در این مورد سؤال میشود وی اعالم میکند مبلغ را از شخصی گرفته اما به خاطر ندارد چه کسی بوده است.

دادکان مدیرعامل پیشنهادی شرکت پیشکسوتان

برخی میگویند هر شخصی که در حال حاضر مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شود دست به خودکشی زده اما از شنیدهها و دیدهها اینطور به نظر میرسد که جنگ وحشتناکی در فضای مجازی و رسانهها شروع شده تا هر گروه و طیفی مدیرعامل محبوب خود را روی صندلی مدیریت پرسپولیس بنشاند. در این خصوص جدا از مطرح شدن نام برخی گزینههای سابق در فضای مجازی و عالقه عمده آنها به بازگشت به تیترهای درشت و جلد روزنامهها، شرکت پیشکسوتان کهن هم به وزارت ورزش پیشنهاد داده تا هیأت مدیرهای شامل بر محمد دادکان و یک فرد از طرف او، دو نفر از طرف وزارت ورزش وعلی پروین به عنوان مرضی الطرفین که هم دادکان قبولش دارد هم وزارتخانه، در هیأت مدیره حضور داشته باشند. در عین حال این شرکت خواسته تا با حضور دو فرد از وزارت ورزش این نهاد حکم نظارتی خود را حفظ کند اما گزینه مدیرعاملی آنها برای باشگاه محمد دادکان است. در نگاه اول اینطور به نظر میرسد که وزن ورزشی این هیأت مدیره با حضور دادکان و پروین باال خواهد رفت اما با توجه به مشکالت اقتصادی باشگاه و پروندههای بازی که حل و فصل آنها غیر از مدیریت حقوقی نیاز به بودجهای کالن دارد، پس جای افراد اقتصادی که قادر به جذب درآمد و منابع مالی برای باشگاه هستند کجاست؟ شرکت پیشکسوتان کهن مدعی است افرادی مثل علی پروین و محمد دادکان جدا از وجهه ورزشی و مدیریتیشان در واقع میتوانند حکم اعضای اقتصادی را هم در هیأت مدیره باشگاه ایفا کنند و با توجه به اعتبار برندشان در فوتبال ایران مسیری برای ورود منابع مالی سرشار به باشگاه باشند. این شرکت مدعی است به محض مطرح شدن نام علی پروین و محمد دادکان برای حضور در هیأت مدیره باشگاه، دو کارخانه معتبر و برند داخلی موفق اعالم کردهاند کل هزینههای باشگاه را پرداخت خواهند کرد. آنها معتقدند با توجه به وجهه سالمت محمد دادکان در مدیریت و اینکه علی پروین همواره برند جذابی برای بسیاری از سرمایهگذار­ان بوده، باشگاه میتواند از بحران فعلی عبور کرده و بر مشکالت اقتصادی عدیده خود فائق آید. این شرکت اعالم کرده به دنبال البی بازی و ایجاد ارتباط غیرسالم برای حضور افراد معتمدش در رأس باشگاه نیست و به گزینههای فضای مجازی هم رویکردی ندارد چرا که دنبال یک راه درست برای به سامان کردن اوضاع باشگاه میگردد. شرکت پیشکسوتان اعالم کرده طی چهار سالی که از حضور علی پروین در سیستم مدیریتی این شرکت میگذرد حتی یک گاف و یک مورد ناصواب در عملکرد این شرکت وجود نداشته است بنابر این او همچنان یک گزینه مناسب برای سامان بخشیدن به شرایط باشگاه محبوب خویش است. در عین حال این سؤال نزد هواداران پرسپولیس وجود دارد که علی پروین در ادوار قبلی که هم مدیرباشگاه بوده هم درهیأت مدیره حضور داشته چه عملکرد مثبتی داشته و چه گلی بر سر پرسپولیس زده که حاال قصد دارد دوباره در رأس کار باشد؟ شرکست پیشکسوتان اما محمد دادکان را به عنوان گزینه مدیرعاملی مد نظر دارد. ایشان معتقدند پروین با توجه به اقداماتی که میتواند انجام دهد به نوعی مکمل دادکان خواهد بود و سابقه مدیریت پروین در شرکت پیشکسوتان نشان داده او در کنار یک مدیر دیگر میتواند با بهره بردن از پتانسیل و توانمندیها­ی خود اثرگذار باشد. در عین حال نکته اساسی اینجاست که وزارت ورزش از مدتها قبل مخالف حضور محمد دادکان در مناصب مدیریتی فوتبال بوده و همین حاال نیز این مسأله احساس میشود اما شرکت پیشکسوتان مدعی است آنها قصد دارند کار درست را پیشنهاد بدهند و طبق اصول پیش بروند و اینکه وزارت ورزش از پیشنهادشان استقبال نکرد بحث دیگری است.

بعد از محاسبات سازمان بازرسی مشخص میشود مبلغ دالری قابل توجهی در باشگاه پرسپولیس اضافه آمده و زمانی که از گرشاسبی در این مورد سؤال میشود وی اعالم میکند مبلغ را از شخصی گرفته اما به خاطر ندارد چه کسی بوده است

تالش معاون باشگاه برای یک گزینه دور

برای مدیریت باشگاه پرسپولیس گزینههای مختلفی به گوش میرسد؛ًاز ابراهیم شکوری جوان تا محمدصادق درودگر و حتی یکی از مدیران سابق باشگاه که ظاهرا یک فرد نزدیک به تیم برایش در فضای مجازی سنگ تمام گذاشته تا دوباره او را روی بورس بیاورد. همچنین شنیده شد رضا درویش مدیرعامل سابق باشگاه سایپا که با علی پروین ارتباط خوبی دارد هم یکی از گزینههاست اما علی پروین هیچ حمایتی از درویش نداشته و اگر قرار بود او را به حساب بیاورد در لیست پیشنهادی به وزارتخانه مطرحش میکرد. جالب اینکه یکی از معاونان فعلی باشگاه هم برای حضور درویش در رأس مدیریت باشگاه رایزنیها و تالش فراوانی میکند تا بلکه همچنان سمت خود را حفظ کند. از سوی دیگر با پیشنهاد فداحسین مالکی عضو سابق هیأت مدیره پرسپولیس و نماینده فعلی مجلس –که هفته قبل مشکالت پرسپولیس را از زبان پروین، استیلی ...و در مجلس شنید– قرار است با تشکیل کمیتهای از صاحبنظران ظرف چند روز آینده نسبت به تعیین مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره از افراد کاربلد و مقبول اقدام الزم به عمل آید. ظاهراً سلطانیفر هم از این پیشنهاد استقبال کرده و خواستار برگزاری جلسهای فوری در این خصوص شده است. در عین حال طبق اعالم خبرگزاریها علی رغبتی فع ًال مهمترین گزینه برای سرپرستی موقت باشگاه پرسپولیس است. رغبتی که سابقه مدیریت پروپیمانی در وزارتخانه فعلی و سازمان تربیت سابق دارد هفته گذشته و بعد از گل به خودیهای تاریخی رسول پناه از عضویت در هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس استعفا داد اما ظاهراً وزیر ورزش با استعفای او مخالفت کرده است. از این رو در گمانهزنیها نام رغبتی به عنوان گزینه دم دستی وزارت برای در دست گرفتن سکان باشگاه پرسپولیس به صورت موقت شنیده میشود تا در فرصت مقتضی هیأت مدیره تکمیل و مدیرعامل جدید منصوب شود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran