Iran Varzeshi

زندگی پررنج در ته چاه ناامیدی

- سوژه روزنامه نگار

نفت مسجدســلیم­ان بعد از کنار گذاشــتن رضــا مهاجــری ســرمربی ناموفقــش و روی آوردن بــه ابراهیــم اشــکش هــم کــه از تیــم «لیــگ یکی» اســتقال ماثانی به مســجد سلیمان نقل مکان کرد، تحولی در احواالت نامساعدش پدید نیامده و همچنان در قعر جــدول لیگ برتر فوتبال کشــور قــرار دارد و سقوطش به دستهای پایینتر یک احتمال قــوی نشــان میدهــد و نجاتــش آن قدرهــا هم آسان نخواهد بود. برخی دستاوردهای نفــت مسجدســلیم­ان کــه پــس از ســپری شــدن 16 هفته نخســت لیگ بیست و دوم بــه ثبــت رســیده، به لحــاظ منفی بــودن در تاریــخ برپایــی ایــن مســابقات بیســابقه اســت و یکــی از آنهــا 37 گل خــورده در 16 بــازی اســت کــه پیشتر توســط هیچ تیمی در ایــن لیــگ برجــای نمانــده بــود. پذیــرش 11 شکســت در ایــن تعــداد مســابقه هــم حدنصابــی اســت که اگرچه بدون پیشــینه نیســت امــا کمتر رؤیت شــده و تفاضل گل «منهــای »25 ایــن تیم هم پدیدهای اســت کــه قبــا ًهرگــز در ایــن لیــگ شــکل نگرفته بــود. نفــت بــا این بیــان و با اکتفا بــه دو برد و اندوختن فقط 9 امتیاز در قعر جدول جای گرفتــه و بــا ایــن کــه فاصلــهاش بــا تیمهای چهاردهــم و پانزدهــم جــدول از دو تــا پنــج امتیــاز فراتــر نمــیرود امــا ایــن تیمها توش و تــوان بیشــتر و پرســنل انســانی قویتــری دارند و به تبع آن از امکانات و شرایط بهتری بــرای ابقــا در لیگ بهره میگیرند تا نفتی که از ضعــف در پرســنل و ناکارآمــد­ی در زمینه مســائل فنــی هم رنــج میبرد.

اتهامات وارده؛ از صریح تا پنهان

پس از کنار گذاشته شدن رضا مهاجری که نفت در دوران ســرمربیگر­ی او کلکسیونی از شکســتهای مهیــب و چهــار، پنــج گلــه را متحمل شــد، ســران این باشگاه امیدوار بودنــد کــه با آمــدن «اشــکش» راه نجاتی را بیابنــد امــا تنهــا کاری که این مربی در ســه دیدار آخر نفت در نیم فصل اول لیگ و در شــروع نیمفصــل دوم انجام داد، ســبکتر کــردن بــار شکســتها و متحمــل شــدن باختهایــی خفیفتــر و بــا گلهایــی کمتر بــود. البتــه اشــکش هــم در دیــدار اولی که روی نیمکت مسجدسلیمان­یها نشست، یــک باخــت چهــار گله را به چشــم دید و در پــی همــان حادثــه بــود کــه بــا ســه بازیکن تیمــش قطــع همــکاری و سرنوشــت آنها را بــه مدیریــت باشــگاهش تفویض کــرد. او بواقــع بــا انجام ایــن کار بدون اعــام و بیان صریح موضوع مورد نظرش نشــان داد که ایــن ســه نفر را محــق و در خدمت باشــگاه نمیداند و به گونهای صریح و در عین حال پنهــان، آنهــا را متهم به کــمکاری عمدی در راســتای ســقوط باشــگاه کــرد. در دوره کار مهاجری هم چنین قضیهای و متهم شدن تعــدادی از نفــرات تیــم نفــت بــه کــمکاری عمــدی بارهــا مطــرح شــد امــا ایــن مربــی ســعی کرد بــدون تأیید رســمی این فرضیه روی ایــن نکتــه کــه اکثــر گلهــای خــورده ایــن تیــم روی اشــتباهات فــردی عجیــب و غریــب بازیکنــان نفــت بهدســت میآیــد و حاصــل کارهــای تاکتیکــی رقبا نیســت و از ضعفهــای تاکتیکــی خــود او برنمیخیزد، هــم از حاصــل کار خودش دفــاع کند و هم ایــن بــاور را بســط بدهــد کــه اگــر کــمکاری عمــدی یــا ســهویای در کار هســت کار شــاگردان اوســت و آنهــا بایــد در این زمینه جواب پس بدهند و چنانچه استنطاقی در کار است، باید شامل حال آنها شود و او در همــه حــال بیتقصیــر و بــدون گناه اســت.

بقیه هم کمپولاند

مجموعــه ایــن اتفاقــات و کنشهــا و واکنشها اســت که ســبب شــده در اوایل نیــم فصــل دوم لیــگ امیــد چندانــی بــه رســتگاری نفــت مسجدســلیم­ان وجــود نداشــته باشــد و این تیم به ســختی تنفس کنــد و اوضــاع و اوصافش همچــون زندگی در تــه یــک چــاه عمیــق باشــد. در هــر دو دورهای کــه وصــف آن آمــد، یعنــی چــه در زمــان مهاجــری و چــه در دوره اشــکش بخــش عمــدهای از مشــکات و همــت ناکافــی و جانفشــانی نکــردن بازیکنــان ایــن تیــم بــه کاســتیهای مالــی فــراوان باشــگاه نســبت داده شــد و ایــن موضــوع کــه چون پرداختها انــدک و فاصله زمانی بیــن آنهــا زیــاد اســت، دل و دماغــی بــرای بازیکنــان نمانــده اســت و آنهــا دلیلــی برای فــدارکاری نمیبیننــد. بیگمــان ایــن ایــراد در دلســرد شــدن بازیکنان بیتأثیر نیست امــا باشــگاهها­ی دیگر ما نیز کــم یا بیش با این نقصان و عوارض برخاسته از آن درگیر هســتند و رنج پرداختهایا­نــدک و توأم با تأخیــر را بارهــا و ســالها تجربــه کردهانــد امــا هیچیــک مثــل نفــت مسجدســلیم­ان اینگونــه وا نــداده و از هــر جهــت تســلیم نشــده و رکوردهــای خیرهکننــد­ه و تازهای را در زمینه گل خوردن و ضعفهای هولناک دفاعــی برجــای نگذاشــتها­ند.

تا قبل از اینکه دیر شود

کلید حل مشــکات نفت مسجدســلیم­ان دســت هــر کــس کــه باشــد قطعــا ًدســت مــردم و ســایر اهالــی فوتبــال و ســران ایــن ورزش نیســت و ایــن خــود باشــگاه نفــت اســت کــه بایــد هرچــه ســریعتر بــرای خــود تعیین تکلیف کند و از ورطه فعلی بهدرآید. مدیران این باشــگاه بایــد ابتدا مقرریهای مالــی و کمکگیریهــ­ای بودجــهای خــود از وزارت نفت و سایر سرمایهگذار­ان احتمالی را وســیعتر و ســرعت در دریافــت و توزیــع آن بیــن اعضــای باشــگاه را بیشــتر کنند و از جانب دیگر سریعا ًبه این نتیجه برسند که آیا گروه مربیانی که به جای مهاجری آمدند و ســرکردگی آنها با «اشــکش» اســت، توان حــل مشــکات فنــی و کســب نتایــج مــورد نیــاز را دارنــد یــا خیــر. اگر ســران نفــت برای فهمیدن این موضوع مثا ًتا هفته بیســت و پنجــم لیــگ صبر کننــد و فقط در آن تاریخ اقــدام بــه آوردن مجدد مربیانی تــازه کنند، بــرای نجــات مــس بســیار دیر خواهــد بود و برای شــکلگیری چنــان نجاتی باید حداقل 10 هفتــه مهلــت پیــش روی مربیــان جدید باشــد. بــدون رعایــت و اجــرای این مســائل فرجام خوشی در انتظار این تیم خوزستانی نخواهــد بــود و ایــن اســتان از ایــن طریــق حداقل یکی از 3 نماینده خود در لیگ برتر را از دســت خواهد داد و مسجدســلیم­ان از چــاه عمیــق لیگ برتر بــه بیغولههای «لیگ یــک» دیپورت خواهد شــد.

کلید حل مشکالت نفت مسجدسلیمان دست هر کس که باشد قطعًا دست مردم و سایر اهالی فوتبال و سران این ورزش نیست و این خود باشگاه نفت است که باید هرچه سریعتر برای خود تعیین تکلیف کند و از ورطه فعلی بهدرآید

z

 ?? وصال روحانی ??
وصال روحانی

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran