Iran Varzeshi

تغییر وضعیت در نقشه اروپا

- رسول مجیدی روزنامه نگار

حــاال بــا اندکــی تأخیر و البتــه اغماض به نیمههــای فصــل در لیگهــای اروپایــی رسیدیم. تا سال گذشته که جام جهانی درست وسط فصل برگزار نمیشد، اکثر لیگهای اروپایی قبل از ژانویه نیم فصل اولشــان برگــزار شــده بــود ولی امســال شــرایط متفاوت اســت و هنوز در خیلی از لیگهــا، تیمها نصف بازیهایشــ­ان را انجــام ندادهانــد. البتــه این فصل یک فــرق اساســی دیگــر هــم دارد: وضعیت صــدر لیگهــا بهــم ریختــه. اگــر همیــن حــاال از کســانی کــه این فصل ریــز به ریز و جــز بــه جز فوتبال اروپــا را دنبال نکرده باشند بپرسید که نظر کلیشان را درباره کــورس قهرمانــی ًدر لیگهــای مختلــف بگوینــد، احتماال به صــورت پیشفرض به این اشاره میکنند که در بوندسلیگای آلمــان و لیگ یک فرانســه، بایرنمونیخ و پاریســنژر­من قهرمان میشــوند و در ســریآ و لیــگ برتــر بایــد تا هفتــه پایانی صبــر کــرد. امــا امســال وضعیــت کامــال ً متفاوت است.

لیگ‌برتر؛‌آرسنال‌یک ‌هتاز

خیلیها لیگ برتر انگلیس را رقابتیترین لیــگ دنیــا میداننــد امــا شــاگردان آرتتا امســال کامــال ًایــن وضعیــت را عــوض کردهانــد. گرچه نمیشــود از همین حاال آنهــا را قهرمــان دانســت امــا فرامــوش نکنیــد کــه تــا هفتــه پیــش توپچیهــا 8 امتیاز بیشــتر از تیم پپ داشــتند! گرچه گواردیــوا­ل چنــد فصــل قبــل هــم فاصله بیشــتر از ایــن با لیورپــول را جبران کرد و اتفاقات این هفته هم به نزدیک شــدن ســیتی به آرســنال کمک کرد اما در حال حاضــر هفتههاســت کــه لندنیهــا در صدر جدول هستند و هیچ خطری بابت پاییــن آمدن از قلــه حس نمیکنند. این یک احساس غریب در لیگ برتر است.

بوندسلیگا؛‌بایرن‌در‌خطر در بوندســلیگ­ا اساســا ًبایــرن مونیــخ قهرمــان میشــود مگــر خالفــش ثابــت شــود. در ســالهای گذشــته عــادت کردهایــم کــه در ابتدای فصــل تیمی جز بایــرن به صدر برســد و خیلــی زود قافیه را بــه باواریاییه­ــا ببــازد. امســال البتــه مونیخیها مطابق انتظار در صدر جدول هســتند امــا فاصلهشــان بــا فرایبــورگ، فرانکفــور­ت و اونیونبرلی­ن تنها 5 امتیاز اســت. مونیخیهــا حاال بعــد از مدتها یــک رقیــب ســمج دارنــد که اســمش نه دورتمونــد اســت و نه الیپزیــگ و همین بوندســلیگ­ای امســال را قشــنگ کــرده. البتــه بــا اینکــه فاصله بایرن بــا تیم دوم جدول به شــدت کم اســت امــا خیلیها پیشبینی میکنند شانس قهرمانی آنها مثال ًنسبت به آرسنالی که فاصله زیادی با سیتی دارد، بیشتر است.

سر ‌یآ؛‌ناپولی‌در‌ابرها

ناپولــی تــا اینجــا تیــم برتر فصل اســت. نــه فقــط در ایتالیــا بلکــه در کل اروپــا قدرتنمایــ­ی کــرده و البتــه دلبــری. ایــن تیم شــاید طرفداران افراطی پرشــماری در خــارج از ناپــل نداشــته باشــد امــا حــاال تبدیــل بــه تیــم دوم خیلــی از فوتبالدوست­ان شده. مدل بازی هجومی آنهــا آدمــی را یــاد فوتبال نــاب دهه 80 و 90 میاندازد. پرشور هستند و حریص. ایــن تیــم در حــال حاضــر21 امتیــاز از تیــم دوم که میالن باشــد بیشــتر دارد. یک فاصله شــگرف کــه با توجه به افت بدموقع روسونری و البته کسر 15 امتیاز از یوونتوس احتماال ً درهفتههای آینده دورقمی هم میشــود. در نتیجه سریآ فعال ًرقابتی بنظر نمیرسد.

لیگ‌یک؛‌پاریس‌در‌حضیض این یکی دیگر فکر ندارد. مگر میشــود پاریسن ژرمن با آن همه دبدبه و کبکبه قهرمــان لیــگ یک نشــود؟ قطعــا ًباید تا اینجــا فاصلــه نجومی با تیــم دوم جدول داشته باشند. اما با توجه به باخت هفته پیــش پاریســیها به رن، حــاال و تا قبل از شــروع هفتــه بیســتم لیگ یــک، فاصله آنهــا بــا تیــم دوم جــدول که النس باشــد تنها سه امتیاز است و این یک زنگ خطر جدی برای گالتیه و رؤســای فرانســوی به حســاب میآید. لیگ یک در حال حاضر حســابی رقابتیســت و البتــه ایــن بــرای مســئوالن برگــزاری مســابقات حســابی دلچسب است.

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran