Iran Varzeshi

زنگ خطر یحیی برای قهرمانی امیدها

- محمد قراگزلو روزنامه نگار

بحثاستفاده­ازبازیکنان­امیدپرسپول­یس در بــازی بــا صنعــت نفت آبــادان هنوز داغ اســت. از یــک ســو همــه میگوینــد آنچــه یحیی گلمحمدی در نشســت خبری بعد از بازی با آ لومینیوم اراک اعام کرد واکنشی احساســی و لحظهای از ســر عصبانیت به اتفاقــات دو دیــدار اخیر تیمش بود و بعید اســت چنیــن تصمیمی بگیــرد اما عجیب اینکــه موجــی در رســانهها راه افتــاده کــه همچنان این موضوع را جدی میپندارد و اخباری در این خصوص منتشــر میشود. دیــروز برخی خبرگزاریها از احتمال ســفر ۰۱ بازیکن تیم امید پرســپولیس به آبادان نوشــتند و برخــی ابهام دربــاره این ماجرا را بررسی کردند به گونهای که احتمال وقوع این اتفاق با رخ ندادنش برابر به نظر برسد!

طبق قانون سازمان لیگ هر باشگاه لیگ برتری غیر از سهمیههای بزرگسال، زیر 25 سال و زیر 23 سال خود میتواند دو فهرست 15 نفره از بازیکنان امید و جوانان داشته باشد. در واقع هر تیم میتواند 15 بازیکن امید و 15 بازیکن جوانان در فهرست خود داشته باشد که تا اینجا ظاهرًا نام 11 بازیکن رده امید در فهرست پرسپولیس گنجانده شده است

تا نیمفصل وقت داشتند

در عین حال نکته اینجاست که دیروز رســانه رســمی باشــگاه پرســپولیس اعــام کــرد اخیرا ًســه بازیکــن تیم امید پرســپولیس کارت بــازی لیــگ برتــر را دریافــت کردهانــد و حــاال مجــوز بــازی بــرای تیــم بزرگســاال­ن را دارنــد. ایــن ماجــرا نیازمنــد طــی پروســهای اســت کــه پیچیدگی زیــادی ندارنــد و تنها باید مدارکی از سوی باشگاه به سازمان لیگ داده شــود امــا محدودیت زمانــی دارد. در واقــع اینکــه گفتــه میشــود یحیی از باشگاه خواسته تا دوباره تعداد دیگری از بازیکنــان تیــم امیــد بــه عضویت تیم بزرگســاال­ن در بیاینــد شــدنی نیســت چــرا کــه این کار باید تا نیــم فصل انجام میشد و االن شدنی نیست. شروع کار ثبــت نام ســه بازیکنی هــم که قبلتر به آن اشــاره شــده بــود قبــل از پایان فصل نقــل و انتقــاالت انجام شــده بــود و حاال دیگــر باشــگاه پرســپولیس نمیتوانــد بازیکــن جدیــدی را از تیــم امیــدش در اختیار بگیرد.

11 بازیکن امید در فهرست هستند

طبــق قانــون ســازمان لیگ هر باشــگاه لیگ برتری غیر از سهمیههای بزرگسال، زیر ۵۲ سال و زیر ۳۲ سال خود میتواند دو فهرســت ۵۱ نفــره از بازیکنان امید و جوانــان داشــته باشــد. در واقــع هر تیم میتوانــد ۵۱ بازیکــن امیــد و ۵۱ بازیکن جوانان در فهرست خود داشته باشد که تــا اینجــا ظاهــرا ًنام ۱۱ بازیکــن رده امید در فهرســت پرسپولیس گنجانده شده است. غیر از نفراتی مثل محمد عمری، علــی جودکــی و ابوالفضل ســلیمانی که حاال در ســهمیه زیر ۳۲ ســال تیم جای میگیرنــد، نفراتی که تقریبــا ًتا حدودی شناخته شدهاند جزئی از همان لیست یــازده نفــره هســتند. امیررضــا رفیعــی گلــری کــه فقــط در دربیها تیــم امید را همراهــی میکنــد و از ابتــدای فصــل به تیمبزرگساا­لنپرسپولیس­پیوستهیکی از ایــن بازیکنــان اســت. علیرضــا بابایی اوتانــداز و مدافــع راســت کوتاهقامت امیدها هم که در دو ســه بازی گذشــته ســرخها در لیســت بوده و حتــی مقابل فوالد به میدان رفت نیز بازیکن دیگری از این لیست به حساب میآید. علیرضا خدادادی و امید فهمی دو بازیکن دیگر امیدهــا بودند که نامشــان در فهرســت امیدهای تیم بزرگساالن ثبت شده بود و میتوانســت­ند در لیــگ برتر بازی کنند کــه اتفاقــا ًخــدادادی مقابــل گلگهر به میدان رفت اما هم فهمی هم خدادادی فعا ًمصدوم هســتند و نه در بازیهای تیــم بزرگســاال­ن نــه در دیدارهــای تیــم امیــد حضــور پیــدا نمیکننــد. مهــدی نجفــی، میــاد ســلگی و محمدحســین محمدیان ســه بازیکن دیگری هستند کــه بــه تازگــی نامشــان بــرای حضــور در لیگ برتر در سامانه سازمان لیگ ثبت شده و میتوانند دست یحیی را بگیرند.

فردا مسابقه حساس امیدها

موضــوع دیگــری کــه بحــث همراهــی بازیکنــان تیــم امیــد در ســفر بــه آبادان را منتفــی خواهــد کرد آنجاســت که تیم امیــد پرســپولیس در همــان روزی کــه پرســپولیس بــه میــدان خواهــد رفــت مسابقه میدهد. تیم امید پرسپولیس کــه حــاال در رده دوم جــدول قــرار دارد و مثــل تیــم بزرگســاال­ن در کــورس قهرمانــی اســت روز چهارشــنبه (فــردا) از ســاعت ۲۱ در زمیــن تیــم دنیــا صبای آینــدگان کــه در رده هشــتم قرار دارد به میــدان خواهد رفت. بــا اینکه تیم امید پرســپولیس در فاصلــه ۵ هفتــه مانــده بــه پایان فصل از اســتقال صدرنشــین - کــه در مســابقات کشــوری بــه میــدان مــیرود و تیــم قدرتمنــدی اســت – ۸ امتیــاز کمتــر دارد امــا بــازی رودرروی هفته آینده مقابل اســتقال تا حدودی میتوانــد تعیینکننده باشــد. تیم امید پرسپولیس دربی رفت را برده و چنانچه در بازی برگشت هم برنده شود احتمال بازگشــت به مسیر قهرمانی وجود دارد. البته قبل از دربی، تیم امید پرسپولیس بایــد فــردا تیــم دنیــا صبــای آینــدگان را شکســت دهــد. ایــن بــازی بیســت و ششــمین دیــدار امیدهــای ســرخ بــه حســاب میآیــد و بعــد از آن فقــط چهــار مســابقه دیگــر تــا انتهــای فصــل باقــی خواهــد مانــد. در بهتریــن حالــت اگــر اســتقال در بازی این هفته خود برنده شود و هفته بعد هم به پرسپولیس ببازد سرخها شانس قهرمانی خواهند داشت امــا اســتقال با تیــم قعرجدولــی «نهال شمیران» بازی خواهد داشت و احتماال ً اگر اندک شانسی برای قهرمانی باشد در همان دربی برگشت رقم خواهد خورد.

امیدهای پرسپولیس از قهرمانی ناامید میشوند

بــا در نظــر گرفتــن موقعیــت تیــم امیــد پرســپولیس بــه نظــر میرســد همراهی چنــد بازیکــن دیگــر از امیدهــای پرسپولیس در سفر آبادان منتفی باشد بخصــوص اینکــه یحیی غیــر از بیرانوند همــه نفــرات خــود را در اختیــار دارد. در عین حال بعید نیست یحیی برای اینکه از حــرف خــودش کوتاه نیاید دو بازیکن دیگــر از رده امیــد را بــا تیمش به آبادان ببرد و آنجا از لیســت کنارشــان بگذارد. در خوشبینانهت­رین حالت اگر آیتیسی پریــرا بموقــع نرســد و ســیامک نعمتــی هــم خــط بخورد باز هم لیســت ۰۲ نفره گلمحمدی تکمیل است و اگر تیم امید پرسپولیس برای بازی فردایش نیاز مبرم به دو بازیکن دیگر خود نداشــته باشــد شــاید دو نفــر دیگــر در ســفر بــه آبــادان همراه تیم بزرگســاال­ن شــوند. در دیگر حالــت ممکن اگر گلمحمدی اصرار به بــردن چنــد بازیکن دیگــر تیم امید - که نامشــان در فهرســت بزرگســاال­ن قــرار دارد - داشــته باشــد (غیــر از خدادادی، فهمــی، بابایــی و رفیعــی) طبعا ًتیم امید پرســپولیس خالــی از بازیکنــان مهــم و تأثیرگــذا­رش خواهــد شــد و اینطــوری شــاید از همیــن هفتــه با بیشــتر شــدن اختافش با اســتقال از قهرمانی کاما ً قطع امید کند.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran