Iran Varzeshi

VAR بیاورید، فشار فضای مجازی کم شود

- سوژه

11 هفته دوری فقط به خاطر جار و جنجالی بود که در هفته هشتم به پا شد. حمید حاجملک بعد از بازی استقالل و فوالد روزهای خوبی را سپری نکرد، اما دائما ًتکرار میکرد: «از قضاوتم راضی هستم.» هر چند که خودش میدانست اینطور حرف زدن هم چیزی از فشارها کم نمیکند. یکی میگفت: «برای داوران شنود بگذارید.» یکی دیگر میگفت: «هفت پنالتی استقالل را نگرفتی.» بدتر از همه هم در فضای مجازی آنقدر به او تاختند تا روزگار رنگ سیاهی برای حاجملک به خود گرفت! با اینکه کمیته داوران هم از او دفاع کرد ولی بهدلیل حساسیتها، یازده هفته به او قضاوت بازیهای استقالل را نداد تا اینکه در بازی استقالل و نفت مسجدسلیمان دوباره داور آتشنشان قاضی میدان شد، قضاوتی که این بار هم بدون حرف و حدیث نبود. بعد از بازی استقالل و نفت کارشناسان نظر حاجملک را تأیید نکردند. بد نیست نظر سه کارشناس داوری را مرور کنیم تا مشخص شود در مورد قضاوت حاجملک چه گفتند؟ ابراهیم میرزابیگی در خصوص قضاوت این بازی و پنالتی که گرفته نشد، گفت: «بازیکن استقالل با پای چپ، بازیکن نفت مسجدسلیمان را میزند و هر چند که بازیکن نفت بیش از حد خودش را زمین میزند، اما خطا است و باید یک پنالتی به سود نفت مسجدسلیمان اعالم میشد.» دیگر کارشناس داوری یعنی حسین عسگری اینطور نظر داد: «مدافع استقالل با پای چپ، مهاجم حریف را میزند و مرتکب خطا میشود اما متأسفانه داور پنالتی اعالم نکرد.» تورج حقوردی هم معتقد بود که پنالتی نفت گم شد: «مدافع استقالل مرتکب خطا شد و داور باید یک پنالتی به سود نفت مسجدسلیمان اعالم میکرد.» این نظرات نشان میداد که یک بار دیگر داور اهل صومعهسرا قضاوتش در نتیجه بازی اثر داشته است. در چنین شرایطی کمیته داوران در پاسخ میگوید: «اشتباه جزئی از داوری است.» اینکه هر شخصی اشتباه میکند درست است و هیچ کس بدون اشتباه نیست؛ اما در شرایطی که پای حق در میان است باید این اشتباه یا نباشد و یا آنقدر جزئی باشد که به چشم نیاید. یکی از مواردی که میتواند در چنین شرایطی به داوران کمک زیادی کند ورود سیستم کمکداور ویدیویی است. وقتی فیلم اشتباه داوران فورا ًدر فضای مجازی پخش شده و دست به دست میشود و بعد از هر بازی فشار مضاعفی برای داوران دارد، باید وسیلهای کمکرسان باشد تا این اشتباهات به حداقل رسیده و داوران را از شرایط بحرانی نجات دهد. این روزها حرف از ورود کمکداور ویدیویی زیاد است، اما آنچه باید اتفاق بیفتد، بعید است به این زودیها شکل عملی به خود بگیرد و همچنان مورد حمله کاربران فضای مجازی قرار میگیرند.

ایــران ورزشــی: لیســت و اســامی رؤســای کمیســـیون­های ورزشـــکار­ان، مربیـــان و داوران فدراسـیون کاراتـه بـرای حضـور در مجمـع انتخاباتـی ایـن مجموعـه بـه جهت انتخـاب رئیـس جدیـد فدراسـیون کاراتـه، در شـرایطی دوبـاره (بعـد از تجدیـد مجـدد انتخابـــا­ت کمیســـیون­های ســـه گانـــه کاراتـــه) رســـانهای شـــد کـــه بازهـــم مثـــل دور اول رأیگیـــری ایـــن کمیســـیون­ها در کمیســـیون ورزشـــکار­ان کاراتـــه خبـــری از نـــام و حضـــور «ســـجاد گنـــجزاده» تنهـــا ملیپـــوش طالیـــی و تاریخســـا­ز کاراتـــه در بازیهـــای المپیـــک ۱۲۰۲ توکیـــو نیســـت!

پورشیب در غیاب گنجزاده رئیس شد جلســـه کمیســـیون­های مربیـــان، داوران و ورزشـــکار­ان فدراســـیو­ن کاراتـــه در شـــرایطی مجـــددا ًبرگـــزار شـــد کـــه مرتبـــه نخســـت بهدلیـــل برخـــی اعتراضـــا­ت نســـبت بـــه نحـــوه و نـــوع برگـــزاری ایـــن انتخابـــا­ت، بـــه دســـتور مســـئوالن وزارت ورزش رأیگیـری باطـل و مجـددا ًتجدیـد شـد. برهمیـن اسـاس، فدراسـیون کاراتـه بـــار دیگـــر بـــا ثبتنـــام از نفـــرات واجـــد شـــرایط بـــرای حضـــور در کمیســـیون­های تخصصـی سـه گانـه (ورزشـکاران، داوران و مربیـــان) ســـعی کـــرد اعتراضـــا­ت را مدیریــت کنــد. بنابرایــن پــس از ثبتنــام مجـــدد از نفـــرات واجـــد شـــرایط بـــرای شـــرکت در رأیگیـــری ایـــن کمیســـیون­ها و تعییـــن نفـــرات اصلـــی و علیالبـــد­ل در هـــر بخـــش، بـــرای مشـــخص کـــردن رؤسـای کمیسـیونها­ی سـهگانه مجـددا ً بیناعضـــا­ی منتخـــب رأیگیـــری داخلـــی صـــورت گرفـــت. ایـــن رأیگیـــری داخلـــی کـــه در فدراســـیو­ن کاراتـــه انجـــام شـــد، بـــا حضـــور اعضـــای اصلـــی کمیســـیون­ها، وحیـــد مؤمنـــی دبیـــر فدراســـیو­ن و نماینـــده وزارت ورزش و جوانـــان برگـــزار شـــد و نهایتـــا ًپـــس از تبـــادل نظـــر بیـــن اعضـــا نفـــرات برگزیـــده بـــرای حضـــور در مجمـــع انتخاباتــ­ـی هـــر کمیســـیون مشـــخص شـــدند. نکتـــه جالـــب توجـــه و البتـــه عجیـــب در ایـــن انتخابـــا­ت، مخصوصـــا ً در انتخابـــا­ت کمیســـیون ورزشـــکار­ان فدراســـیو­ن کاراتـــه، عـــدم حضـــور تنهـــا کاراتـــهک­ای طالیـــی تاریـــخ ایـــن رشـــته رزمـــی در بازیهـــای المپیـــک ۱۲۰۲ توکیـــو یعنی«ســـجاد گنـــجزاده» در لیســـت کمیســـیون ورزشـــکار­ان و نهایتـــا ًرأیگیـــری بـــرای انتخـــاب رئیـــس کمیســـیون ورزشـــکار­ان بـــود! درغیـــاب ســـجاد گنـــجزاده، ذبیحاللـــ­ه پورشـــیب ملیپـــوش باســـابقه تیـــم ملـــی کاراتـــه کشـــورمان موفـــق شـــد بـــا رأی اعضـــای کمیســیون ورزشــکارا­ن بهعنــوان رئیــس ایـــن کمیســـیون انتخـــاب شـــود. عـــالوه برکمیســـی­ون ورزشـــکار­ان، بـــا رأیگیـــری صـــورت گرفتـــه از اعضـــا، در کمیســـیون مربیـــان یوســـف گرشاســـبی منتخـــب ایـــن کمیســـیون شـــد. المیـــرا گـــوزلزاد­ه نیـــز بهعنـــوان رئیـــس کمیســـیون داوران کاراتـــه کشـــورمان برگزیـــده شـــد. مجمـــع انتخاباتــ­ـی فدراســـیو­ن کاراتـــه کشـــورمان قـــرار اســـت طبـــق اعـــالم وزارت ورزش و جوانـــان روز ۶۱ اســـفندما­ه در تهـــران برگـــزار شـــود.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran