Jeem

تو جیبام دارم فندق و پسته!

استرسی ها چی بخورند؟

-

استرس دقیقا یک اتفاق فیزیولوژیک­ی در بدن است که توسط هورمونها مدیریت میشود. پس خوردن مواد غذایی خاصی که بتواند بر روی هورمون استرس، تاثیر بگذارد و میزان ترشح آن را تنظیم کند، کارمان را راه میاندازد. آن جماعتی که خودشان میدانند همیشه استرس امتحان فلجشان کرده و باعث نمرههای قمر در عقربشان شده است، خیلی باید حواسشان به خورد و خوراک روز قبل از امتحان باشد!

كافئين ممنوع: بعضی دوستان که یک شبه حریف این همه صفحه کتابشان نمیشوند، تصمیم میگیرند آخر شب یک لیوان قهوه یا چای غلیظ بخورند و مثلا بیدار باشند! غافل از اینکه کافئین فقط در دقایق اولیه به آدم بیخوابی و تمرکز میدهد، بعدش مصداق این مصرع «عاقبت سکنجبین صفرا فزود !» میشود و کاملا نتیجه برعکس میدهد، یادگیری و تمرکز را از شما میگیرد و کلی استرس روی سرتان هوار میکند!

آبميوه صنعتی و نوشيدنیهای خيلی شيرين: لطفا نروید قبل امتحان از اکبر آقای بقال، برای خودتان و رفقا، چند کیلو ساندیس بخرید! آبمیوههای صنعتی به دلیل داشتن مواد افزودنی و شکر زیاد، یک دفعه انرژی زیادی را تخلیه و آزاد میکنند و باعث ایجاد استرس میشوند!

آب و لبنيات: چون انرژیشان به مرور آزاد میشود، آرامش بخش هستند! یک صبحانه لبنی درست و حسابی، میتواند در بدن شما مدیریت استرس را به عهده گیرد!

غذاهای چرب و شور: دوست عزیزی که صبحانه یک دست کله پاچه خوردی! غذاهای چرب و شور، چون دیرتر هضم میشوند، در معده میمانند و وقتی استرس سراغتان آمد، حال تهوع میگیرید و دور از جان در برگه امتحانیتان...

مغزهای گياهی و آجيل: بیحکمت نبوده که شاعر سروده: میرم مدرسه، تو جیبام دارم فندق و پسته! آجیل و مغزهای گیاهی هم به شدت در کاهش استرس تاثیر دارند.

صبحانه: و ما ادراک ما الصبحانه؟ و تو چه میدانی که صبحانه چیست و چقدر تاثیر دارد؟ خب عمو جان! 10 دقیقه زودتر بلند شو و یک چیزی بریز در این معده بیچاره! اولِ صبح، میزان ترشح کورتیزول که همان هورمونِ نامردِ استرس میباشد، به بیشترین حد خود میرسد و فقط خوردن صبحانه است که حریفش می شود و میزان ترشحاش را تنظیم میکند!

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran