KHABAR VARZESHI

قانون میگوید حق با بانوان است

-

ماجرای درگذشــت دختر استقاللی به حیاط دولت هم کشیده شد. حاال که فیفا به این خبر واکنش نشان داده و گفتهازفدرا­سیونفوتبال­ایرانمیخوا­هدحقبانوان­برای تماشــای فوتبال را محترم بشمارد، خبرنگاران دیروز در حاشــیه جلســه هیئت دولت، از مــردان و زنان همکار رئیسجمهور پرســیدند آیا دولت با حضــور بانوان در ورزشــگاهه­ا موافق است؟ اگرچه پاسخ متفاوت واعظی،

رئیس دفتر رئیسجمهور این شائبه را به دنبال داشت که در دولت میان مدیران و مشاوران معتمد حسن روحانی، هماهنگی و وحدت رویهای دیده نمیشود اما در نهایت تمــام آنهایی که در حیاط دولت روبــهروی خبرنگاران ایســتادند، گفتند دولت با حضور بانوان در ورزشــگاهه­ا مشکلی ندارد. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیسجمهور گفت: «ورود خانمها به استادیوم منع قانونی ندارد»، علی ربیعی، سخنگوی دولت تأکید کرد: «دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه است» و واعظی با این که جمله «حضور زنان در ورزشــگاهه­ا با توجه بــه فضای فعلی مصلحت نیســت» به زبان آورده، گفته: «اگر فضای ورزشــگاهه­ا مناســب شود، حضور زنان در ورزشگاهها از نظر ما منعی ندارد.» واعظی برای مناسب شــدن فضای ورزشگاهها راهکار هم ارائه کرده و گفته است: «وزیر ورزش مأمور شد با لیدرهای ورزشی صحبت کند تا فضا از نظر اخالقی برای حضور بانوان فراهم شود و عالوه بر این جای مناسبی برای ورود خانمها و نشستن آنها فراهم باشد.» به نظر میرسد رئیس دفتر رئیسجمهور با حرفهایش قصد دارد جلوی اعتراض مخالفان و به خصوص آنها که نگرانیهای شرعی در ایــن خصوص دارند را بگیــرد وگرنه در این که دولت موافق حضور بانوان است، تردیدی نیست و اصال مهدی تاج بعد از هماهنگی با وزیر ورزش و مدیران ارشد دولت به فیفا اطمینان داد ورود بانوان برای تماشای بازی ایران و کامبوج آزاد خواهــد بود. البته در هیچ جای قانون هم نیامده که بانوان حق حضور در ورزشگاه را ندارند و همین مسئلهبرگبر­ندهحامیانح­ضوربانواند­رورزشگاهها­شده تا حاال موضوع را جدیتر از گذشته دنبال کنند.

بعدازانعکا­سجهانیخبرد­رگذشتدخترا­ستقاللی، خیلیهــا نگران بودند فیفا برخورد تندی با فوتبال ایران داشــته باشد اما اینجا شانس با فوتبال ما یار بود و فیفا به این جمله که از فدراسیون ایران تضمین میخواهد، اکتفا کرد. انگار فیفا امیدوار است قول مهدی تاج در مورد بازی ایران و کامبوج از مرحله حرف به عمل برسد.

در واقع بازی ایران و کامبوج، فرصت طالیی ما برای فرار از جریمههای احتمالی فیفاست. در این میان برخی رسانههایخا­رجیتالشکرد­ندفیفاراعل­یهایرانتحر­یک کنند ولی تردیدی نیست اگر روز بازی با کامبوج، بانوان به ورزشگاهآزا­دیبروند،خطریمتوجهف­وتبالایران­نخواهد بود. اما آیــا آزادی برای پذیرایی از بانوان آماده اســت؟ نزدیکان فدراســیون فوتبال میگویند فدراسیون تمام هماهنگیهــ­ای الزم را با دولت و وزارت انجام داده و قرار اســت از این پــس در بازیهای ملی، بخشــی از فضای ورزشــگاه به بانوان اختصاص داده شود تا آنها بدون هیچ مانعی به آزادی بیایند. بــرای خانمها ورودی جداگانه و خروجی مجزا درنظر گرفته خواهد شــد و فدراســیون امکانات بهداشــتی مناســب را هم تــدارک میبیند تا حساسیت خاصی ایجاد نشود.

آنهایی که میخواســتن­د ماجرای درگذشت دختر استقاللی را به سناریویی برای تعلیق فوتبال ایران تبدیل کنند، تیرشان به سنگ خورد و با هماهنگی فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، دولت و ســایر نهادهای مسئول، شرایط برای حضور بانوان در ورزشگاهها فراهم میشود. البته این که بانوان بتوانند بازیهای باشــگاهی را هم از نزدیک ببینند، نیاز به فراهم کردن زیرســاخته­ا دارد و شایدبعدازب­ازیایرانوک­امبوجراحتت­ربتواندربا­رهنحوه فراهم کردن این زیرساختها حرف زد. فصل جدیدی در فوتبــال ایران آغاز میشــود، فصلی که عمر ســحر به تماشــایش کفاف نــداد ولی هزاران دختر مثل ســحر میتوانند به تماشای فوتبال بنشینند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran