KHABAR VARZESHI

قراراستازي­كسوراخچندب­ارگزيدهشوي­م؟

-

بازيكنان پرسپوليس درلباسبازي­كنانتيمملي

حدود يك ســال پيش بود كه در بــازي ايران- ژاپن در مرحلــه يكچهارم نهايي جام ملتها بازيكنان ايران به انتظار اعالم خطاي بازيكن حريف از سوي داور ايستادند! و بازيكنان تيم حريف به بازي ادامه دادند و گل اول بازي را به ثمر رســاندند و بعد گلهاي دوم و سوم و به همين راحتي ايران كه در بهترين شرايط قرار داشت از صعود به مرحلهنيمهن­هاييودرنها­يتكسبقهرما­نيجامملتها بازماند. تصور ميكرديم اين براي همه فوتبال درس شده وديگرهيچيك­ازبازيكنان­ايرانيدربا­زيهايبينال­مللي تا زمانــي كه داور در ســوت خود ندميــده از حركت بازنميايست­ند! و به بازي ادامه ميدهند حتي اگر به اين يقين برسند داور در دستور به ادامه بازي مرتكب اشتباه شده باشد اما اتفاق مشابه در بازي پرسپوليس- الدحيل روي گل اول رخ داد. به نشــانه آفسايد همه ايستادند و بازيكن الدحيل هم توپ را به گل تبديل كرد.

قرار است ديگر چه اتفاقي رخ دهد كه بازيكنان ما به اين نتيجه برســند كه داور نيســتند و تا زماني كه داور تصميم نگرفته و سوت نزده بايد به بازي خود ادامه دهند. آيا درك اين موضوع اينقدر سخت است كه يك اشتباه ظرف يك سال دو بار تكرار شود؟

در بــازي ايران- ژاپن توپ در زمين بود و بازيكنان ايران ايســتادند و به داور نگاه ميكردند. بيتعارف اين حركــت بازيكنان تيم ملي دســتمايه طنز از ســوي رسانههاي خارجي و همچنين فضاي مجازي شده بود.

برايآنهايي­كهفوتبالحر­فهايرادنبا­لميكنند،سخت است كه باور كنند بازيكنان قاضي ميدان هستند و آنها هستند كه تصميم ميگيرند بازي چه زماني بايد ادامه داشته باشد و چه زماني بايد از حركت بايستد. اين براي خارجيها غير قابل باور است. بيتعارف اين عادت زشت در بازيهاي ليگ برتر هويداست. براي يك آفسايد 0١ بازيكن دســت خود را باال ميبرند كه آقاي داور آفسايد است و سوت بزن. در صورتي كه اگر آفسايد باشد نياز به دست باال بردن از ســوي بازيكنان نيست و كمكداور آفسايد را اعالم ميكند و اگر هم داور مرتكب اشتباه شود

جنب و جوش بازيكنان چيزي را تغيير نخواهد داد و تنها به ضرر تيم مدافع تبديل ميشــود. البته كه در اين بين تنهافرهنگب­ازيكناننيس­تكهتكراراش­تباهاترامو­جب ميشود. سؤال اينجاست چرا باشگاهها با بازيكناني كه با اعتراض به داوري و رفتارهاي مشــابه به ضرر تيم عمل ميكنندبرخو­ردنميكنندو­چراباشگاهه­ابرايبازيك­نان كالس توجيهــي داوري نميگذارند كه از همه قوانين داوري مطلع شوند! به طور حتم در بيشتر صحنهها داور بهتر از بازيكن ميبيند چون داور مأمور است بازي را در جايي كه توپ در جريان اســت، دنبال كند در حالي كه بازيكن در ســايه دنبال كردن توپ، بازي بدون توپ هم دارد و توأمــان فضا و يار را هم دنبال ميكند. اين خيلي ساده است؛ داور بهتر صحنه را قضاوت ميكند تا بازيكن و از همه مهمتر وظيفه بازيكن در زمين بازي كردن است نه قضاوت كردن.

راستييحييگ­لمحمديبعدا­زبازيرفتار­بازيكنان تيمشرادرصح­نهگلاولنقد­كرد؟آياباشگاهپ­رسپوليس بــراي بازيكناني كــه از حركت ايســتادها­ند جريمه و محروميتي در نظر گرفته است؟ اگر پاسخ اين سؤاالت منفيباشدبا­زهمشاهدتكر­اراينرفتار­هايغيرحرفه­اي خواهيم بود. اميدواريم دســتكم تيمهاي ديگر از اين رفتارهاي غيرحرفهاي درس گرفته باشند و نياز نيست قسم ياد كنيم كه در زمين داور است كه تصميم ميگيرد نه بازيكن.

 ??  ??
 ??  ?? اعتراض به داوري
اعتراض به داوري
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran