KHABAR VARZESHI

چیمیخواستي­م،چیشد؟

-

ازصعودبهدو­ردومجامجها­نی تاحذفدرمرح­لهاولانتخا­بی

در حالي كه ســامان قدوس در صفحه شــخصي خود از بازگشت قريبالوقوع خود به مستطيل ســبز خبر داده بود، رسانههاي فرانســه اعالم كردند ستاره ايراني براي حضــور در ديدار اين هفته تيمشنيزشان­سينخواهددا­شت.ازهفته بيستوپنجم مســابقات ليگ فرانسه، آميان در خانه ميزبان تيم صدرنشين و قدرتمند پاريسنژرمن خواهد بود. تيم پاريسي در حال حاضر با ١6 امتياز و 2١ امتيــاز بيشــتر از نزديكتريــ­ن تعقيبكننده­اش در صدر جدول بهسر ميبرد و هر ٥ بازي اخيرش را با پيروزي پشت سر گذاشته. اين تيم امروز نيمار را بهخاطــر مصدوميت در اختيار نخواهد داشت اما همچنان لشگري از ستارگان

نظير امباپه، ديماريا، ايكاردي، كاواني و...راداردوبعي­داستبرايشك­ستدادن يارانقدوسك­ارسختيداشت­هباشند.در سويديگرآمي­اناينروزها­بههيچعنوان شــرايط خوبي ندارد و هفتههاست به پيروزي نرسيده و تنها يك ديدار از ٤١ مســابقه اخيرش را برده است. همين شرايط باعث شده اين تيم با 20 امتياز در رده ماقبل آخر جدول قرار بگيرد و ٥ امتياز با اوليــن جايگاه امن جدول فاصله داشته باشد. طبق اعالم سايت رســمي آميان، قدوس دستكم دو هفتهديگربر­ايرفعمصدوم­يتنيازبه اســتراحت دارد و بعيد اســت ياران هافبك ايراني در ايــن ديدار بتوانند امتيازي به دست بياورند.

فــردای روزی كه تيم ملی با كارلوس كیروش برای بار دوم به جام جهانی صعود كرد، سرمربی وقت تيم ملی، ســردبيران رسانههای ورزشی را به كمپ تيمهای ملی فراخوانــد و با ارائه برنامههای مدون خود، مدعی شــد میخواهدتيم­ملیرابهمرح­لهحذفیجامج­هانیبرساند. خوب يادمان هســت كه آن روز كارلــوس كیروش، سردبيران رسانههای ورزشی را نمايندگان افكار عمومی معرفــی كرد و خطاب به آنها گفت: «دفعه قبل با هم به جام جهانی رفتيم، سه بازی انجام داديم، كسب تجربه كرديم، از نيجريه مساوی گرفتيم، مقابل آرژانتين عالی بوديم و با اشتباه داور كه پنالتی سالم ما را نديد و آن اتفاق دقيقه آخر و گل مسی باختيم و برابر بوسنی هم غافلگير شديم و برگشتيم اما اينبار قرار نيست فقط ٣ بازی انجام بدهيم. اين بار بايد به مرحله بعدی صعود كنيم. اگر شما فقطمیخواهي­دبرایسهباز­یبهجامجهان­یبرويد،روی من حساب نكنيد، راه ما از هم جدا میشود. اين بار بايد با هم برای صعود تالش كنيم.»

هر چند قرار گرفتن در گروه مرگ و همگروه شدن با پرتغال، اسپانيا و مراكش اجازه نداد از گروه صعود كنيم (حاال بماند كه اگر مهدی طارمی آن موقعيت لحظه آخر مقابل پرتغــال را گل میكرد، به عنوان تيم اول باالتر از اســپانيا به مرحله حذفی صعود میكرديم) اما كارلوس كیروش با اين حرف، به مردم ايران و رســانههای ايرانی گفت: «بــه حضور در جــام جهانی قانع نباشــيد و به موفقيتهای بزرگتر فكر كنيد!» اما حاال با گذشت يك سال از دوران سرمربيگری كارلوس كیروش در تيم ملی، فوتبال ايران به جايی رســيده كه دراگان اســكوچيچ

میگويد حتی قول صعود به جام جهانی هم نداده است! البته دراگان حق دارد، او میخواهد جلوی افزايش توقع فوتبالدوست­انايرانیرا­بگيردوشايد­همقصدداردب­هخيال خود فشار را از روی بازيكنانش بردارد اما مسئله اينجاست كه چرا ما بايد ظرف يك ســال از موقعيت ممتازی كه با كیروش ترسيم شده بود، به نقطهای برسيم كه يك نفر

را در كمال ناباوری به عنوان ســرمربی تيم ملی انتخاب كنيم و تازه آن يك نفر هم كه كارشناسان روی پذيرش او به عنوان ســرمربی تيم ملی ترديد دارند، بگويد قول صعود به جام جهانی را ندادهام.

اين درست كه در فوتبال حرفهای قول دادن مرسوم نيست و اين هم درســتتر كه متأسفانه با ويلموتس دو شكســت متوالی مقابل عراق و بحرين خورديم و كارمان برایصعودسخ­تشدولیانصا­فاچراوبهچه­دليلفوتبال­ی كه بايد با كیروش به حضور در مرحله دوم جام جهانی فكر میكرد، االن در كشمكش صعود از مرحله اول بازیهای مقدماتی و انتخابی جام جهانی باشد؟ ظرف يك سال چه باليی سر خودمان آورديم؟ از كجا به كجا رسيديم؟

از اســكوچيچ گاليهای نداريم. او يك مربی خارجی اســت، با يك مدير برنامه فعال كه شايد تنها اشتباهش همين بوده كه قراردادش بــا نفت آبادان را به خاطر يك پيشــنهاد بهتر زير پا گذاشته و با نگفتن حقيقت و بهانه كردن يك موضوع غيرواقعــی، آبادانیها را پيچانده و با اســتفاده از موقعيتی كه در خواب هم نمیديد، سرمربی تيم ملی ايران شده است.

گاليه اصلی از آنهاست كه با اسكوچيچ قرارداد بستند و آن جوری كه دراگان مدعی اســت حتی تضمين صعود هم از او نخواســتند! انصافا اگر قرار است ما به جام جهانی نرويم، چرا بايد هدايت تيم ملی را به اسكوچيچ بسپاريم و بهاوحقوقود­ستمزدبدهيم؟الاقلتيممل­یرابهيكیمث­ل هاشــميان يا مهدویكيا يا حتی رحمان رضايی و ساير ملیپوشان سابق خودمان میداديم تا برای آينده تجربه كسبكنند!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran