KHABAR VARZESHI

پزشكدمبله:مصدومیتاوش­دیدترازقبل­بود

-

ردبول ویرسول ::.

بنتلر فورستری

مرکور

راین اوپل

لیکورن آتالنتیک

بوژوآر کاستییر مونیسیپال

گروپاما دالئون فرانسیس پیرموروا

یوونتوس

ناپولی

گرانادا میراندس

شهر ووهان چین حاال تبدیل به شهر ارواح شده است. یازده میلیون جمعیت این شهر که تا همین چنــد هفته پیش خیابانهــا و کوچههاي این شــهر را پــر ميکردند حاال دیگــر دیــده نميشــوند. هیچکــس نميتواند بدون کســب مجوز خــاص پا به خیابان بگذارد و از خانه خود خارج شود. ووهانتبدیل­شدهبهیکشهر­مهروموم شده و بسته. نه کسي اجازه ورود به آن را دارد و نه اجازه خروج از شــهر را. در هر گوشه از شــهر نیروهاي پلیس به دقت رفتوآمد و حــرکات مــردم را چک ميکنند تا بهطــور کامــل مطابق با دستوراتي باشــد که دولت وضع کرده اســت، همه اینها تالشــي است براي کنترل ویروس کرونــا، که حاال تبدیل شدهبهیککاب­وسوحشتناکب­رايکل جهان و هنوز هم کسي نه راه مهار کردن بیماري ناشي از این ویروس را ميداند و نهاینکهمعل­وماستاینبی­ماريمهیب تا کجا و چه زمانــي میخواهد قرباني بگیرد. اما 12 هزار کیلومتــر دورتر از چین، تیم فوتبال شهر ووهان خود را در اسپانیا آماده ميکند براي شروع لیگ این کشــور، لیگــي که هیــچ زمان مشخصي براي شروع آن اعالم نشده و بعید است به این زوديها هم خبري از آغاز لیگ باشد. بازیکنان تیم حاال دور از خانوادههاي خود فقط تمرین ميکنند بدون اینکه بدانند چه زماني ميتوانند همســر، فرزندان، پدر و مادر و اعضاي خانواده و دوســتان خود را بــار دیگر ببینند و در آغوش بگیرنــد. گروه 50 نفره تیم ووهان که 27 نفر آنها بازیکن هستند،حاالدراسپا­نیاشرایطيع­جیب را تجربه ميکنند. از یک طرف ميدانند که از خطر بیماري کامال دور هســتند چراکهتقریب­اهرروزدوبا­رچکميشوند تا تأیید شود که مشــکلي در بدن آنها وجودنداردو­ازطرفدیگرب­لیتبرگشت را در جیــب ندارنــد و نميدانند کي ميتوانند به خانه خود برگردند. اینکه دور از خانه خود باشــي و فقط از طریق

رقابتهاي جام ملتهاي اروپا0202 تابستان امسال براي اولین بار در21 کشور مختلف در قاره اروپا برگزار خواهد شد و همین موضوع هواداران و اعضاي تیمها را مجبور ميکند که هزاران کیلومتر را در سطح قاره اروپا بپیمایند تا بتوانند در محلبرگزاري­مسابقاتحاض­رشوندواینر­فتوآمدهايط­والنيبهویژ­هباپرواز، اثر بدي بر آلودگي هوا در اروپا بهجا خواهد گذاشت.

نحوه برگزاري رقابتهاي یورو0202 البته که نوآورانه است و البته به مناسبت شصتمین سال برگزاري جام ملتها این تورنمنت فقط امسال به این شکل برگزار خواهد شــد و از دورههاي بعد دوباره با میزباني یک یا دو کشور همراه خواهد بود. برگزارکنند­گانمسابقات­قولدادهاند­طورياینتور­نمنترابرگز­ارکنندکهآس­یبي به وضعیت محیط زیســت وارد نشود. اما به نظر ميرسد این یک وعده توخالي از سوي مسئوالن یوفاست چراکه براي مثال هواداران لهستان مجبورند چیزي بیش از 6000 کیلومتر مسافت را در 10 روز طي کنند تا بازيهاي تیم ملي کشورشان را در مرحله گروهي ببینند، آنها باید از دوبلین (ایرلند) به بیلبائو بروند و ســپس تلفن جویاي احوال خانواده و فرزندانت باشي که در معرض یک بیماري مرگبار قرار دارند، وضعیت بسیار دشواري است که اعضاي تیــم ووهــان آن را تجربه ميکنند. بعدازانجام­تمرینصبحگا­هي همهآنهابهس­ويتلفنهايخ­ودميروند تا از شهر ووهان (که در آنجا در آن زمان تقریباشباس­ت)آخریناخبار­رابگیرند وانتظارميک­شندتاخبرری­شهکنشدن ویروس کرونا را بشــنوند، انتظاري که فعال برآورده نشده است. از حدود71 روز پیش که به ســوتوگران­ده در اســتان کادیس اســپانیا آمدهاند، بازیکنان و اعضايتیمتح­تکنترلکامل­هستندو دســتورات مقامات را دربــاره موارد بهداشتي مو به مو اجرا ميکنند. هیچ عالمتي از بیماري در آنها دیده نشده و حتيهیچصداي­سرفهمشکوکي­همدر هتل محل اقامت این تیم شنیده نشده است. مارتین مودیکا مدیر هتل محل اقامت این تیم ميگوید: «تنها کاري که برايشانانج­امميدهیمای­ناستکهبه آنها محبت و عالقه خود را نشان دهیم و همــدردي کنیم. در حــال حاضر آنها بیش از هر چیــزي به این مــورد نیاز دارند.»اینمدیرميگ­ویداززمانح­ضور این تیم، تعداد زیادي از مسافراني که در اینجااتاقر­زروکردهبود­ند،خریدخودرا لغو کردند و به هتل نیامدند. سرمربي این تیم، خوســه گونسالس اسپانیایي است که ميگوید هم براي پیدا کردن زمین تمریــن و هم بــراي پیدا کردن حریف تدارکاتي در اســپانیا به مشکل خوردهاند در حالي که سال گذشته نیز در همین منطقه اردو زده بودند و هیچ مشکلينداشت­ند.

لیورپولامر­وزدرلیگبرت­رانگلیسبه زمین نوریچسیتي ميرود تا یک گام دیگــر بــه دســتیابي بــه آرزوي طوالنيمدت خودش یعني کســب قهرمانيدرل­یگبرترنزدی­کشود.در بازيهاياین­هفتهلیگبرت­رانگلیس که از دیشب و با بازي ولورهمپتون و لسترسیتي آغاز شد، بقیه تیمهاي مدعي براي کســب ســهمیه لیگ قهرمانان مبارزه ميکنند.

ســرخهاي آنفیلد ميتوانند برتري عجیب و شــگفتانگی­ز 22 امتیــازي خــود نســبت بــه منچسترسیتي (تیم دوم جدول) را در وررزشــگاه «کارو رود» ادامــه دهند. آنها نه تنها بهدنبال کســب قهرماني لیگ برتر براي اولین بار در 30 ســال گذشته هســتند بلکه ميخواهند رکوردهاي زیادي را نیز دراینراهبش­کنند.رکوردهایيم­ثل بیشترین امتیاز، شکستناپذیر­ي در طول یک فصل، اختالف امتیاز با تیم دوم، زود قهرمان شدن در یک فصــل، تعــداد گل زده و خورده و خیلي رکوردهاي دیگر را بهنام خود ثبتکنند.

شــاگردان یورگــن کلوپ تا اینجاي فصل فقــط دو امتیاز را از دســت دادهاند و در حالي قدم به بازي امــروز ميگذارند که 16 برد متوالي را به دست آوردهاند. یورش آنها به سوي قهرماني از همان بازي اول فصل شــروع شد، جایي که به مصاف همین تیم نوریچ در آنفیلد رفتند و طي 42 دقیقه اول -4 صفر از حریف خود جلو افتادند. دوباره بــه ایرلند برگردند. بعضي از بازيها نیز کنار دریاي خزر و در شــهر باکو آذربایجان انجام خواهد شــد، نزدیک به 5000 کیلومتر دورتر از لندن، جایي که بازي فینال در آن برگزار خواهد شد. این دوره کامال در تضاد است با جام ملتهاي 2016 که در فرانسه برگزار شد و همچنین یورو 2024 که در آلمان انجام خواهد شد.برگزاريباز­يهادریککشو­رواحدمثلآل­مانیافرانس­ه،امکانمسافر­تآسان با قطار را براي هواداران فوتبال فراهم ميکرد و ميکند. کاریما دلي، یکي از اعضاي فعال محیط زیست فرانسه که در کمیته توریسم پارلمان اروپا نیز کرسي دارد در این مورد گفت: «از نگاه محیط زیستي این ادعاها کامال پوچ است. آنها ميگویند این مدل جدید برگزاري قصد دارد اتحاد اروپایي را به نمایش بگذارد اما فراموش کردهاند که از نظر آب و هوایي ما در مرحله اورژانسي قرار داریم.» با این وجود، یوفا اصرار دارد که این اورژانسي بودن اوضاع را مدنظر قرار داده است و ميگوید اقداماتي انجام شده که اطمینان حاصل شود یورو 2020 بهترین تورنمنت تا امروز از نظر دوست داشتن و محافظت از محیط زیست باشد.

مصدومیــت الیســون بکر دروازهبان لیورپول در آن بازي خبر بدي بود براي کلــوپ و هواداران ســرخها، چراکه این ســنگربان برزیلــي را دو ماه از میدان دور کرد هرچند کــه غیبت او هم خللي در

العاده لیورپول ایجاد نکرد. اما الیسون بعد از بازگشت به میــدان بار دیگر و بعد از گذشــت مدتکوتاهيب­هاوجآمادگي­رسیده طوري که از 27 شوت آخري که به سمت دروازه او شــلیک شده 26 مهار داشته و از زمان بازگشت او هم لیورپول آمار رؤیایي 23 گل زده و یک گل خورده را ثبت کرده است. الیســون در این مــورد گفته: «ما ميخواهیم قهرماني را به دســت بیاوریــم و براي به دســت آوردن قهرماني، شما باید همه بازيها را ببرید. نوع بازي ما به گونهاي است که باید از آن لذت ببریم چون اگر از این مدل بازي لذت نبریم هیچوقت نميتوانیمو­نميتوانستی­مکهبااین

آلودگي‌

شــدت و انگیزه در همه بازيها به میدان برویم.»

اختــالف امتیــاز لیورپــول صدرنشــین و نوریچ قعرنشین در بازي امروز 55 امتیاز است. نوریچ فعال هفت امتیــاز از رتبه هفدهم جدول (استونویال5­2 امتیازي) که منطقه امن به حساب ميآید کمتر دارد و امیدوار است که بتواند روند خوب خود را بعد از استراحت کوتاه مدت میانه فصل لیگ برتر شــروع کنــد. شــاگردان دانیــل فارکه نمایشهاي خوبي را در این فصل از خود ارائــه کردهاند اما آنها احتیاج دارند که این بازيهاي خوب را به امتیــاز تبدیــل کنند تــا جلوي سقوطشــان به چمپیونشــی­پ انگلیس گرفته شــود. البته نوریچ نشــان داده راه غافلگیــر کــردن تیمهاي بزرگ را بلد اســت چراکه یکي از چهار برد ایــن تیم در این فصــل مقابل منچسترســی­تي به دست آمده است.

فرمت بازيهاي یورو 2020 به نحوي است که بسیاري از تیمهاي مدعي مثل آلمان، انگلیس، ایتالیا و هلند، که طرفداران آنها مشــهورند به مسافرت به شکل چند هزار نفري براي تماشاي تیمهايشان در تورنمنتهاي بزرگ، بازيهاي مرحله گروهي خود را در کشورشــان برگزار کنند. یوفا ميگوید: «این کار باعث ميشــود تولید دياکسیدکرب­ن ناشي از مسافرتهاي هوایي مربوط به این تورنمنت تا حد زیادي کاهش یابد.»در عین حال، ورزشــگاه پوشکاش در شهر بوداپست مجارستان تنها ورزشگاه جدیدي است که براي این تورنمنت ساخته شده است. یوفا ميگوید این موضوع به شکل قابل توجهي هزینههاي محیط زیستي بابت صرف انرژي، مصالح و دیگر منابع را کاهش داده اســت. در واقع یوفا با این طرح خود خواسته هر کشوري فقط چند بازي را میزبان باشد و هزینه ساخت ورزشگاههاي جدید روي دست هیچ کشوري گذاشته نشود. در سال ،2016 به طور مثال چهار ورزشگاه جدید در فرانسه براي برگزاري بازيهاي یورو 2016 ساخته شد.

دکتر السه لمپینن، جراحي که عثمان دمبله بازیکن فرانسوي بارسلونا را مورد جراحي قرار داد، در گفتوگو با روزنامه آس در مورد نحوه پیشــروي اینعملجراح­يگفت:«تاندونعضله­دوسررانراس­تدمبلهبهطو­رکامل پاره شده بود و به نسبت مصدومیت قبلي بسیار شدیدتر بود». او که یکي از پزشکان مورد اعتماد باشگاههاي بارسا، رم، میالن و زنیت است تأیید کرد که این مصدومیت، بسیار شدیدتر از مصدومیتي است که در ژانویه 2017 براي این بازیکن فرانســوي ایجاد شده بود. گفته ميشود که دمبله براي بازگشت به میادین فوتبال به 6 ماه زمان نیاز خواهد داشت».

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran