KHABAR VARZESHI

چراكیروشوس­تارههابهيك­بارهرفتند؟

-

مصاحبههايي­كهبهشماپاس­خميدهند

چندي پيش اين شايعه مطرح شــد كه احتمــال دارد تعداد تيمهــاي ليگ برتر فوتســال افزايش پيدا كرده و مسابقات با 16 تيم در فصــل آينده برگزار شود. اين پيشــنهاد با استقبال حسين شمس عضو كميته فني و توسعه فوتسال هم روبهرو شد و معتقــد بود چند تيــم متمول هستند كه توانايي تيمداري در ليگ برتر را دارند و از سوي ديگر با افزايش تيمها هزينه آنچناني به ساير تيمها تحميل نميشود و بهتر است به جاي پليآف ليگ 16 تيمي شود.

با اين حال ســازمان ليگ

فوتسال با اين پيشنهاد مخالفت كرد. آرش جابري سرپرســت ســازمان ليگ گفت: با برگزاري پليآف حــدود 14 ديدار برگزار ميشــود و مــا شــرايط مالي باشــگاهها را در نظر ميگيريم. پيشــنهاده­اي مختلفي مطرح ميشود كه تصميم نهايي درباره افزايــش تيمهــا بايــد ابتدا به تصويب هيئت رئيســه سازمان ليگ و ســپس هيئت رئيســه فدراسيون فوتبال برسد. سازمان ليگ در آخرين جلسه خود با اين پيشنهاد (برگزاري ليگ برتر با 16 تيم) مخالف بود كه من هم فقط يك رأي دارم.

ديروز در مطلبي نوشــتيم كه ســازمان ليگ درآمد زيادي از ورودي باشــگاهها دارد و نزديك به 5 ميليارد تومان از مبلغ ورودي تيمها در ليگهاي مختلف دريافت ميكند اما سرپرست سازمان ليگ ميگويد اين پولها هزينه برگزاري بازيها ميشود. آرش جابري گفت: پيش از حضور من و انصاريفرد در سازمان ليگ، فصل گذشته57 درصد ورودي تيمها نسبت به دو سال پيش افزايش يافته بود. هزينه برگزاري ليگ برتر، كالسهاي داوران و اعزام آنها و ناظران به شــهرهاي مختلف بر عهده سازمان ليگ است كه ما در اسفند بدهي 470 داور و ناظر مرد و زن را پرداخت كرديم. مبلغ ورودي تيمها حداكثر 50 درصد افزايش داشته است كه امري معمول بوده است و همچنين نبايد فراموش كنيم هزينههاي انجام شــده، بسيار بيشــتر از هزينههاي ورودي تيمها به مسابقات است.

مصاحبههــا­ي اخير بــه خصوص مصاحبــهاي كه مســئول كميته حقوقيفدراس­يونفوتبالا­نجامداده بهصراحتنشا­نميدهدفدرا­سيون فوتبال در سالهاي اخير به صورت كدخدامنشي اداره ميشده است!

ميخواهيممر­وركنيممصاح­به كاظــم طالقاني يكــي از اعضاي هيئترئيسه فدراسيون فوتبال كه اينطور گفته بود: «انتظار فســخ قــرارداد ويلموتــس را داشــتيم. هيئترئيسه به آقاي تاج براي فسخ قرارداد اختيار تام داده است.»

اين عضو هيئترئيسه پيش از اينهمگفتهب­وداعضايهيئ­ترئيسه در خصوص انتخاب ســرمربي تيم ملي به مهدي تاج اختيار تام دادهاند. سؤال مهم اينجاست كه چرا اعضاي هيئترئيسهد­رخصوص«مهمترين وظيفهشان»بايدنقشخود­راناديده بگيرنــد و به يك نفر به صرف اينكه رئيسفدراسي­ونفوتبالاس­تاختيار تام بدهند؟ بر اســاس اساســنامه فدراسيون فوتبال باالترين مرجع تصميمسازي براي فوتبال اعضاي هيئترئيسه فدراســيون فوتبال هستند كه9 نفرند و هر يك تنها يك حق رأي دارند اما با صحبتهايي كه طالقاني انجام داده مشخص شد در همه ســالهاي اخير ديگر اعضاي هيئترئيسهد­رتصميمسازي­نقشي نداشتند و تنها يك نفر براي فوتبال تصميمميگرف­تهوآنهاماش­ينامضا بودهاندپسا­صالچهنيازي­بههيئت رئيسه؟!

و ميخواهيم نگاهي داشــته باشيم به مصاحبه مسئول حقوقي فدراســيون فوتبال كه مدعي شده قرارداد مارك ويلموتس از او پنهان مانده اســت: «نميخواستم در اين موردحرفبزن­مامااالنكه­سؤالشد ميگويم. كميته حقوقي فدراسيون فوتبــال يكــي از برجســتهتر­ين كميتههابين­تمامفدراسي­ونهاست و از هر جهت ادعاي كارآمدي دارد. مــن به عنــوان مســئول حقوقي فدراســيون چهار ماه پس از رفتن كيروش و قبل از انتخاب سرمربي جديــد به رئيس فدراســيون نامه نوشــتم كه در خصــوص انتخاب سرمربي جديد نه دخالتي دارم و نه صالحيت اظهار نظــر دارم اما اگر مربي انتخاب شــد قرارداد آن را در اختيار كميته حقوقي قرار دهند تا اينكميتهگر­وهيمتشكلاز­كميته حقوقي، امور بينالملل و امور مالي تشكيل دهد و قراردادي تنظيم كند تا آن قرارداد به امضا برســد اما تا به امروز كه با شما صحبت ميكنم من در جريان قــرارداد ويلموتس قرار نگرفتهام.»

نه فقط در خصــوص قرارداد مارك ويلموتــس؛ در خصوص هر قراردادحقو­قيكهفدراسي­ونفوتبال منعقد ميكند، بايد كميته حقوقي هــم در جريان قرار بگيــرد و مفاد قراردادرام­طالعهونظرا­تخودراارائ­ه دهدوفردادر­خصوصمشكالت­يكه پيش ميآيد پاسخگو باشد. چطور اســت در فدراســيون فوتبال و در خصوص قــرارداد بــه اين مهمي كميته حقوقي فدراســيون فوتبال

به ادعاي مهدي تاج، رئيس سابق و همينطور مسئوالنفعل­يفدراسيونف­وتبال،فيفابهدليل تحريمها نميتواند پولهاي ايران را بدهد. در يك سال گذشته تأكيد مسئوالن اين بوده كه نتوانســته­اند پولــي از فيفا بگيرنــد. با اين پيشزمينه بهســراغ مصاحبه آذر ســال 98 مهدي تاج ميرويم. رئيس وقت فدراســيون فوتبال در آن زمان اعالم كرد ايران در فيفا 10 ميليون دالر پــول دارد. وقتي خبرنگاران ابراز

بدون اطالع بوده اســت! نتيجه آن ميشــود كه مــارك ويلموتس به خاطر دو، ســه مــاه كار در ايران 2 ميليون دالر نقد دريافت ميكند و حاال با شــكايتي كه به فيفا تنظيم كرده6 ميليون يورو ديگر ميخواهد. فارغ از اينكه رأي فيفا در خصوص اين پرونده چگونه باشــد بايد گفت حتما قرارداد به گونهاي بسته شده كه مــارك ويلموتس خود را محق ميدانــد و بر اين عقيده اســت در صورت شكايت 6 ميليون يورو ديگر دريافت خواهد كرد. ‌ستار ‌ههايي‌كه‌از‌دست‌داد‌

بااينشيوهم­ديريتيفدرا­سيون فوتبــال در ســالهاي اخير فقط

نگرانيكردن­دكههزينهها­يويلموتسزي­ادبوده و مشــكالت مالي در فوتبال افزايش يافته تاج چنين ادعايي كرد. فلشبكي به مصاحبه هفته گذشته محمود اسالميان، عضو هيئترئيسه فدراسيون فوتبال ميزنيم. او اعالم كرد ايران در فيفــا 5 ميليون دالر پــول دارد، و حاال اين ســؤال پيش ميآيــد كه اگر ايــران به دليل تحريمها نتوانسته از سال گذشته دالري از فيفا بگيرد، 5 ميليون دالر كجا رفته؟! اين به استناد كارلوس كيروش را از دســت نداد. ســتارههاي­ي كه پايهگذارش علي كفاشــيان بود يك به يك از دست فوتبالايرا­نپريد.تيمملينوجو­انان در جام جهاني 2017 درخشيد اما در جام جهاني 2019 غايب بود به اين خاطر كه در مرحله گروهي جام ملتها حذف شد. تيم ملي جوانان هم يكي از 24 تيــم حاضر در جام جهاني بود اما در جام جهاني 2019 حضور نداشــت به اين خاطر كه در بازيهاي مقدماتي جــام ملتها حذف شده بود. تيم اميد از راهيابي به المپيك0202 توكيو بازماند و تيم ملي فوتبال ساحلي هم براي اولين بار در سالهاي اخير در جام ملتها حذف شــد و سهميه جام جهاني را نگرفت و تيم ملي هم در جام ملتها نتوانست روي سكو برود.

همه اينها بدون شــك به اين خاطر بود كه تصميمســاز­ي براي فوتبال از سوي يك نفر و مشاورانش صورت ميگرفت نه كميتههايي كه به اين بهانه در فدراســيون فوتبال شــكل گرفتهاند. بدون شك بهانه كميتهحقوقي­درفدراسيون­فوتبال نظارتبرمسا­ئلحقوقياست.تصور كنيد كميته حقوقي فدراســيون

اظهارات خود تاج اســت. اگر پول ناپديد شده طبيعتا فيفا بايد جوابگو باشد. اگر ايران پول را گرفته پس چرا مســئوالن فدراسيون فوتبال ميگويندمدت­هاستنتوانس­تهاندپوليب­گيرند و به همين خاطر دو ميليون يورو بدهي شستا را هم ندادهاند. اگر پول را نگرفتهاند و از ابتدا 5 ميليون دالر داشتهاند، چه دليلي داشته مهدي تاج چنيــن حرف بزنــد كه بــراي خودش دردسرساز شــود؟! در حال حاضر بزرگترين

فوتبــال در جريان قــرارداد مارك ويلموتس نبوده. ميتوانيم اينطور تصور كنيــم كميته فنــي هم در جريان انتخاب مــارك ويلموتس نبوده!درعصرارتبا­طاتوهزارهس­وم و در ســــال 2020 تصــمــيـم كدخدامنشــ­ي منســوخ شــده و تصميمســاز­ي بر اساس مطالعه و پژوهش و از همه مهمتر رأيگيري صورت ميگيرد نــه اينكه اعضاي هيئترئيسه براي انتخاب سرمربي تيم ملي به يك نفر اختيار تام دهند و خود ماشين امضا شوند.

اميــد كه در آينده اساســنامه فدراسيون فوتبال به گونهاي نوشته شود كه اعضاي هيئترئيسه به نقش مهم خود در تصميمسازي پي ببرند و به جاي محول كــردن اختيار تام به درســتــيد­رتصـــمـيم­سـازيها نقشآفريني كنند و خود را مسئول بدانند. اميد كه در آينده اساســنامه فدراسيون فوتبال به گونهاي نوشته شــود كه كميته حقوقي فدراسيون فوتبال ناظر بر همه قراردادها باشد و اميد كه ستارههاي از دست رفته به فوتبــال برگردنــد و مربياني نظير كارلوس كيروش هدايت تيم ملي را برعهدهبگير­ند.

انتقادي كه به مديريت فدراســيون وارد است همين عدم شفافسازي مسائل مالي است. در دوره تاج قراردادي با ويلموتس بســته شد كه خيليها گفتند رقم قرارداد ســه ميليون يورو براي هر سال بوده ولي تا همين لحظه رئيس وقتفدراسيو­نپافشاريكر­دهواجازهنم­يدهد قرارداد افشا شود. حتي مجلس شوراي اسالمي تنها به دو برگ از قرارداد دست يافته كه آن در اختيار رسانهها هم بود!

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran