KHABAR VARZESHI

بدهي53 ميليون يورويي شبكه قطري به ليگ فرانسه

-

هفتهبيستوه­شتمبوندسلي­گايآلمان سهشنبه 6 خرداد دورتموند - بايرنمونيخ فرانكفورت - فرايبورگ لوركوزن - وولفسبورگ

وردربرمن - گالدباخ چهارشنبه 7 خرداد اليپزيش - هرتابرلين هوفنهايم - كلن اونيون - ماينتس آگسبورگ - پادربورن دوسلدورف - شالكه هفتهبيستون­همبوندسليگ­ایآلمان جمعه 9 خرداد فرايبورگ - لوركوزن شنبه 10 خرداد ماينتس-هوفنهايم هرتابرلين - آگسبورگ

شالكه - وردربرمن وولفسبورگ - فرانكفورت بايرنمونيخ - دوسلدورف يكشنبه 11 خرداد

گالدباخ - اونيون پادربورن - دورتموند دوشنبه 12 خرداد

كلن - اليپزيش

21:00 23:00 23:00 23:00 23:00

23:00

18:00 18:00 18:00 18:00 21:00

18:00 20:30

23:00

بوندسليگای­آلمان 2-4 1-1 3-1 1-0 2-0 2-5 3-0 5-0 2-2

بورسيا پارك

بنتلر

راين

اونيون هوفنهايم لوركوزن وردربرمن دورتموند فرانكفورت آگسبورگ اليپزيش دوسلدورف

جــو هارت كه روزي ســنگربان اول تيم ملي انگليس بود، اين فصل فقط 3 بازي انجام داده كه در ليگ برتر نبوده و در حالي كه 33 ســال دارد براي بازگشــت به روزهاي خوب به ترك دوبارهانگل­يسفكرميكند.دروازهبانف­عليتيم برنلي كه جايگاهي در تركيب اين تيم ندارد در مصاحبه با نشريه «گاردين» از روزهاي سختي كه داشــته و دارد، گفته كه بخشهايي از اين مصاحبه را در ادامه ميخوانيد.

چراانتخابن­ميشوم؟

بيش از 500 روز از آخرين حضور جو هارت در يك بازي ليگ برتري گذشــته و او از انتخاب نشدن بهعنوان دروازهبان اول چيزهاي زيادي ياد گرفته كهبااشتياق­دربارهاشصح­بتميكندومي­گويد: «بله، همينطور اســت اما من اين احســاس را پذيرفتهام. خوشحالم كه چنين احساسي دارم، براي اينكه شــما آن آتــش را درون خودتان نياز داريــد. تقريبا به خودتان ميآييــد و از خودتان ميپرسيد چرا من انتخاب نميشوم؟» هارت 33 ساله بيش از 16 سال است كه در فوتبال حرفهاي حضور دارد. او بعد از 17 سالگي اولين بازياش را براي تيم شروزبري انجام داد و سپس 2 قهرماني در ليگ برتر همراه منچسترســي­تي كسب كرد، جايزه دســتكش طاليي را برد و 75 مرتبه درون دروازه تيم ملي انگليس ايستاد. پس از21 سال كه با سيتي بود براي تورينو، وستهم و برنلي هم بازي كرداماهارت­اينفصلفقط3­مرتبهدرجام­اتحاديه و جامحذفــي درون دروازه برنلي ايســتاد و در ديدارهايبا­قيماندهيكن­يمكتنشينبو­دهاست.

قبل از پپ و بعد از پپ

ارزيابــي از دوران حرفــهاي جو هارت نشــان ميدهد كه به دو نيمه تقســيم ميشود: قبل از پــپ و بعد از پــپ. جــوالي 2016 به وضوح گوارديوال گفت كه هارت آيندهاي در ســيتي ندارد. هارت مشتاق است كه بگويد با وجود گير كردن در وضعيت فعلي، اشتياق او به بازي كردن بيشتر شــده. هارت بيان ميكند: «اين حس قويتر شده است. قرنطينه باعث شده تا بفهمم چقدر دلم ميخواهــد فوتبال بازي كنم. تمام چيزي كه ميخواهم اين است كه بخش بزرگي از چيزي باشم. ميفهمم كه قرار نيست بخشي از تيــم رئالمادريد باشــم. فكــر نميكنم تواناييهاي­م را از دست دادهام اما ميدانم فوتبــال چگونه پيش مــيرود. فقط ميخواهمقسم­تبزرگيازيك­باشگاه باشــم و بهترين عملكردم را به آنها نشان دهم.»

دركنارشاهز­اده

در همين حــال جو هارت در يك برنامــه تلويزيوني درباره فوتبال و ســالمت روانــي كه از شــبكه «بيبيســي» پخش خواهد شد، شــركت كــرده. او يكــي از فوتباليسته­ايي است كه در اين برنامه «شاهزاده ويليام» را مالقات ميكند و آنجا تأكيد ميكند دچار افسردگي نشده. دوران حرفهاياش با افت و خيز همراه بوده و به همين

با شــيوع كرونا فوتبال در دنيا به تعليق درآمد كه كشور برزيل هم از اين قاعده مستثني نبود و فوتبال در اين كشور هم متوقف شد اما با توجه به تالش باشگاههايي كه در ريو حضور دارند، ممكن است به زودي تمرينات در اين كشور هم آغاز شود. در اين ميان، دولت برزيل قوانين مشخصي براي سالمتي و اقتصاد اين كشور تعيين كرده كه فوتبال هم بايد از آن پيروي كند. بازگشت فوتبال در ريو دو ژانيرو برزيل احتماال با حضور 50 درصد هواداران در ورزشگاهها ادامه مييابد. قرار است در صورت امكان، تماشاگراني كه در ورزشگاه حضور مييابند با فاصله 2 متر از هم بنشينند. كليه ســطوح و مكانهايي كه به طور مشترك استفاده ميشــود (مانند دستشوييهاي ورزشــگاه) ضدعفوني ميشود استفاده از ماسك هم اجباري خواهد بود. دليل ميخواهد درســي كــه آموخته را به اشــتراك بگذارد. با اين حــال هارت اعتراف ميكند: «مســلما اين پايينترين امتياز من آندرساينيس­تا،هافبكسابقب­ارسلوناوتي­مملياسپاني­ا، ميگويد پس از مرگ دوست صميمياش دني خاركه در ســال 2009 به شــدت دچار ضربه روحي شــد: «متأسفانه در آن ســالها 2( سال قبل از جام جهاني )2010 اتفاقــات ناگوار زيادي را تجربه كردم، گرچه از نظر فني در آن برهه زماني بسيار موفق بودم. آن زمان دوستم دني خاركه در ماه آگوست سال9002 درگذشت كه واقعا از نظر رواني مرا در شرايط شكنندهاي قرار داد، طوري كه به كمك روانشناسان نياز پيدا كردم. بدون شــك آن مقطع بدترين مقطع زندگــيام بود، البته كمكها و حمايت همســرم آنا و والدينم خيلي به من كمككرد.خوشبختانه،ازآنمقطععب­وركردم،مقطعي كه باعث شد انسان قويتر و بهتري شوم».

است و ناراحت هستم كه بازي نميكنم.»

روانشناسور­زشي

فصل 2013-2014 وقتي هارت در مقطعي توســط مانوئل پيگريني كنار گذاشــته شد، احساس عصبانيت كرد. هارت در اين باره هم گفــت: «واقعا نميدانســت­م چگونه ميتوانم لحظات سخت را پشتسر بگذارم. شما در اين لحظــات ميخواهيد همــه را از بين ببريد و ميگوييــد، خوبم فقط مــن را به حال خودم بگذار.هميشهعالقه­مندبهكاروب­دنسازيبودم و آن زمان وقتي در چنين شرايطي قرار گرفتم اين كار را انجام نميدادم. واقعا من را نااميد كرد و كمي هم عصباني شــدم. اوليــن بار بود كه جايگاهــم در معرض خطر قــرار ميگرفت. واكنش فــوري ذهنم اين بود كــه اين اتفاق نميتواند بيفتد. آنها نميتوانند من را از تيم كنار بگذارند. سعي كردم بيشتر تمرين كنم. مديربرنامه­هايم پيشنهاد كرد با روانشناس ورزشــي صحبت كنم. من بــا مربي رابطه خوبي داشــتم و ما تصميم گرفتيم كمي از فوتبال دور شوم تا وقتي كه برگشتم بتواند دوباره از فوتبال بازي كردن لذت ببرم. اين بهترين تصميم بود. بعد از 5 يا 6 بازي من برگشتم.» ماه مي سال 2014 هارت به سيتيكمككرد­دومينقهرما­نياشدر ليگ برتر را به دســت آورد. او يكي از معدود بازيكناني بود كه قبل از حضور اماراتيها در منچسترسيتي در اين باشــگاه عضويت داشــت. اولين تا قبل از شيوع كرونا و تعطيلي فوتبالي، بعضي از ديدارهاي دور برگشــت مرحله يكهشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا برگزار شد. يكي از مهمترين بازيها در اين مرحله ديدار بين اتلتيكوماد­ريدوليورپو­لبودكهباصع­ودروخيبالن­كوهمراه شــد. حاال (631 گزارش داده اين بازي 41 كشته به آمار تلفات بيماران كرونايي اضافه كرده است. طبق آماري كه در روزنامهسان­ديتايمزمنت­شرشده،اسپانياتار­وزبازينزدي­ك به 640 هزار مبتال به كرونا داشته و انگليس هم 100 هزار نفر مبتال را در كشــور خود تا آن زمان تأييد كرده است اما دقيقا پس از آن ديدار كه بيش از 50 هزار نفر در ورزشــگاه حضور داشــتند آمار مبتاليان در شــهر ليورپول افزايش چشمگيري داشته و 41 نفر از مبتالياني كه جان خود را از دست دادهاند به نحوي با آن بازي در ارتباط بودهاند. قهرمانياش را سال 2012 جشن گرفت و زير نظر6 مربي در اين باشگاه كار كرد. آيا در تمامي اين دوران جو روانشناس ورزشياش را مالقات ميكــرد؟ هارت توضيح ميدهد: «بله، من به طــور منظم جيمي را ميديــدم. او به بخش بزرگي از زندگي من تبديل شــد. داشتن يك روانشــناس ورزشي به من كمك كرد تا درك كنماگربهاش­خاصتكيهكني­د،قطعاميتوان­يد بارتان را سبك كنيد.»

نگرانيبعدا­زانتخابپپ

جو هارت درباره روزهايــي كه گوارديوال آمد و مجبور شد به تورينو برود هم صحبت كرده. آيا او با پپ پيش از حضور در تورينو صحبت كرده بود؟ در اين باره ميگويد: «وقتي مطمئن شــدم كه مكالمهايدا­شتيم.صحبتهايمان­بيشتردراين مورد بود كه مــن با پاهايم به اندازه كافي خوب بازينميكنم­واويكدرواز­هبانبااينخ­صوصيت ميخواهد. فهميدم كه او ميخواهد مهر خودش را در سيتي بزند.» با لبخندي از روي عصبانيت هارت درباره نگراني روزهايي كه پپ گوارديوال بهعنوان سرمربي منچسترسيتي انتخاب شده، ميگويد:«نسبتانگران­بودم.بسياريازاف­رادمهم سعي كردند به من اطمينان بدهند اما شما فقط يك احساس داريد، اينطور نيست؟ من از يورو 2016 برگشتم و وقتي به آنجا رسيدم براي من روشــن كرد كه بايــد از تيم بــروم. او تصميم ميگرفت. اينطور نيست كه دوستش نداشته باشم. ما مثل يك مرد راهمان را ميرويم و هر دو عاشق فوتبال هستيم.»

رســانه قطري ‪EH,1 6SRUWV‬ به عنوان دارنده حق پخش رقابتهاي ليگ دسته اول فرانسه 35 ميليون يورو بدهي به سازمان ليگ اين كشور دارد. قرار بود اين رسانه به خاطر حق پخش بينالمللي ليگ يك فرانسه تا تاريخ 30 آوريل مبلغي حدود 35 ميليون يورو به سازمان ليگ فرانسه بپردازد اما هنوز اين كار را انجام نداده است. ژان ميشل آوالس، رئيس باشگاه ليون در آخرين جلسه كميسيون مالي سازمان ليگ فرانسه در ابتداي هفته جاري از بد قولي ‪EH,1 6SRUWV‬ گله كرده بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran