KHABAR VARZESHI

تصميم بحثبرانگيز داور ويدئويي به سود بايرنمونيخ

-

روبرت لواندوفســ­كي اگرچه از سال 2010 در آلمان سكونت دارد اما براي زندگي در لهستان هم حسابي ولخرجي كرده است. او بهترين برج شهر ورشو را انتخاب كرده و بهترين واحد آن را خريداري كرده تا در زمانهايي كه به همراه همسرش در لهستان به سر ميبرد زندگي راحت و با امكاناتي را داشته باشد.

برج زلوتا۷ ميليون پوند

لواندوفســ­كي براي خريد خانه سراغ برج زلوتا كه در ورشو خاص است رفت. واحدهاي اين برج از 240 هزار پوند شــروع ميشود و قيمتش به 2 ميليون پوند هم ميرسد اما اين وسط يك واحد خاص در اين برج وجود دارد كه 7 ميليون پوند میارزد. صاحب اين برج كسي نيست جز مهاجم لهستانيباي­رنمونيخ

طراحلهستان­يآمريكايي

اين برج به خصوص واحد لواندوفســ­كي توسط يك طراح دورگه لهستاني ـ آمريكايي ديزاين شده است. دنيل ليبسكيند اين برج را طراحي كرده و از هر نظر امكانات مورد نياز يك برج را در نقشهاش لحاظ كرده است.

باشگاهورزش­ي

پر اهميتترين آپشــن يك خانه براي لوا و همسرش آنا داشتن يك باشگاه ورزشــي خانگي حرفهاي اســت. با توجه به اينكه لواندوفسكي بايد هميشه آمادگي بدنياش را حفظ كند و آنا هم كه عضو سابق تيم مليكاراتهل­هستانبودوم­تخصصتغذيها­ست،نيازهردوطر­ف به باشگاه ورزشي امري طبيعي به حساب ميآيد كه اين برج برايشان فراهم كرده است.

يك ماهي است كه خبر توافق بن سلمان با مايك اشلي بر سر خريد سهام باشگاه نيوكاسل در رسانهها منتشر ميشود. سهامي كه دو طرف بر سر مبلغ 300 ميليون پوند توافق كردهاند و همه جزئيات اين قرارداد هم از سمت خانم آماندا استاولي كه رابط بن سلمان و اشلي بود پيگيري ميشود اما طول كشيدن غيرمعمولي فرآيند انتقالاينم­الكيتباعثش­دهمهچيزشكب­رانگيزشود.ظاهراماجرا­بهفرآينداد­اري برنميگردد و سد ديگري مانع انتقال سهام باشگاه به بن سلمان است.

پخشمخفيليگ­برترازشبكه­عربستاني

چندي پيش بود كه روزنامه ســان در گزارشي خبر از پخش مخفي بازيهاي ليگ برتر توسط يك شبكه تلويزيوني عربستاني را داد. ظاهرا شبكه EHRXW4 كه متعلق به عربســتان است بازيهاي ليگ برتر را بدون خريد حق پخش از طريق دزديدن فركانسها براي مردم كشــورش منتشر ميكرده است. نكته عجيبي كه از مرحله شايعه امروز به واقعيت پيوسته است.

ورود سازمان تجارت جهاني به ماجرا

پخش غيرقانوني بازيهاي ليگ برتر باعث شــد مسئوالن ليگ برتر انگليس شكايت رسمي خود را از اين شبكه ثبت كنند. شكايتي كه پاي سازمان تجارت جهاني را به ماجرا باز كرد. حاال اين سازمان رسما تأييد كرده كه شبكه مذكور متعلق به عربستان است و از طريق آنها اين فركانس دزديده ميشده است.

شكايتقانون­يدرانتظارع­ربستانيها

اكنونپروند­هازطريقبين­الملليدرجر­ياناستومسئ­والنليگبرت­رانگليسشكا­يت قانونيخودر­اثبتكردهان­دتابلكهبتو­انندبهحقخو­دبرسند.گفتهميشودا­ينشكايت بن ســلمان را از باشگاه نيوكاسل دور خواهد كرد. چندين عضو اجرايي ليگ برتر از خانم استاولي خواستهاند كه مالك ثروتمند ديگري را به جاي بن سلمان معرفي كند. با محكوم شدن عربستان در اين پرونده، بعيد به نظر ميرسد بن سلمان كه خودش وزير دفاع كشورش است بتواند به اين زودي صاحب باشگاهي در ليگ برتر شود.

پروژه مربيان روي هوا

با قوت گرفتن اين شايعه، تمام پروژههاي آينده نيوكاسل هم به بنبست خورده است. باشگاه نيوكاسل طبق گفته رسانهها برنامه آيندهاش فعال روي هوا ميباشد. پوچتينو و بنيتس كه چراغ سبز نشان داده بودند اكنون بايد بيرون بازي منتظر بمانند. مربياني كه كلي براي پول بن سلمان نقشه كشيده بودند ولي حاال بايد منتظر جواب باشند.

بازيكنان بزرگ ميآيند؟

در روزهاي اخير چهرههاي بزرگي همچون فيليپه كوتينيو، جان استونز، گرت بيل ...و به نيوكاسل لينك شدهاند! چهرههايي كه آنها هم بايد منتظر بمانند تا تكليف اين انتقال روشن شود. نيوكاسل اگر به دست بن سلمان بيفتد موقعيتي مناسب براي بازيكنان ذكر شده در سنتجيمز پارك به وجود ميآيد تا بتوانند دســتمزدها­ي حســابي به جيب بزنند. در غير اين صورت تيم صاحب مالك جديدي با سطح توقعات متفاوت خواهد شد.

وقتيفوتبال­يستليگبرتر­انگليسباشي­وهرهفته بازيهايتاز­شبكههايتلو­يزيونيواين­ترنتيپخش شود خيلي مهم است كه ظاهرت را به مرتبترين شكلممكندرس­تكني.درفوتبالجز­يرهچندين آرايشگر هستند كه قبل از بازيها حسابي سرشان شلوغ است. يكي اما هست كه تخصصش زدن موی بازيكنــان سياهپوســت جزيره اســت و ســالن آرايشــگاه­ش را به پاتوق آنها تبديل كرده است. با نيكي اوكياره بيشتر آشنا شويد.

آرايشگرسيا­هپوستها

نيكي اوكياره در غنا به دنيا آمده و آنجا كار آرايشــگري را شــروع كرده است. او 12 ســاله بود كه به صورت اتفاقي ماشين و قيچي را به دست گرفت و متوجه شد در اين كار اســتعداد دارد. او در جواني به لندن آمد و كارش را كمكم گسترش داد. همه چيز خيلي عادي در حال پيش رفتن بود تا اينكه يك روز موهاي ياكوبو ستاره پورتسموث را زد و نامش بين بازيكنان سياهپوست شاغل در ليگ برتر سر زبانها افتاد.

از اسين و بالوتلي تا زاها

يك ضربه چيپ نرم و تماشايي كه ميتواند سرنوشت بوندسليگا را تعيين كند. ياشواكيميش­باتيزهوشيا­شباعثشددرك­السيكردرزي­گنالايدونا­پاركخالي از تماشاگر به سود بايرنمونيخ تمام شود و دورتموند كه مثل هميشه نبود كار دشواريبراي­گرفتنصدرنش­ينوماندندر­كورسقهرمان­يداشتهباشد.نكاتي از اين بازي مهم در روزهاي كرونايي را مرور خواهيم كرد.

فوتبال هنوز در انگليس راه نيفتاده و احتماال نگاه تماشــاگرا­ن انگليســي در دركالسيكر به ساقهاي جيدن سانچو بود اما اين وينگر همه را نااميد كرد. به وضوح ســانچو با مشكل آمادگي بدني روبهرو است و آنقدر در يك نيمه مقابل بايرنمونيخ­ضعيفكاركرد­نكهفاورهبي­ندونيمهتعو­يضشكرد.البتهدراين­كه سانچو تالش كرد در همان نيمه اول تأثيري بر بازي بگذارد شكي نيست، ولي او در حــال حاضــر در جايگاهي قرار گرفته كه فرســنگها با آن بازيكني كه ميشناختيم فاصله دارد. حتي برخي كاربران توئيتر او را بازيكني غيرحرفهاي ناميدند كه در دوران قرنطينه ورزش هم نكرده اســت چراكه همتيميهايش حداقل از لحاظ بدني آماده هستند و او نيست.

در بازيهــاي ويدئويي اصطالحي وجــود دارد تحت عنوان «چيتزدن» كه ترفندهايــ­ي پيشروي گيمر قرار ميدهد كــه ميتواند راحتتر به هدفش و پيروزي برسد. ظاهرا آلفونسو ديويس هم چيت زده كه تا اين حد در كوتاه مدت بازيكني كامل شده است. بازيكني كه با احساس بازي ميكند و مشخصا از بازي كردنش لذت ميبرد. او باهوش است و خيلي زود با پستي كه قبال سابقه بازي نداشتيعنيد­فاعچپارتبا­طبرقراركرد­ه.توماسمولرم­يگويدآلفون­سوبرخي اوقات حتي از توپ خيلي دور اســت اما مثل شخصيت كارتون ميگميگ به

كار كند و استايل موهاي آنها را انجام دهد.

سالنيپرازپ­يراهن

سانچو كجايي؟

آلفونسوي چيتزن!

وقتي وارد ســالن نيكي كه در جنوب لندن اســت وارد ميشويد در و ديوار سالن پر است از تابلوهايي كه پيراهن بازيكنان همراه با امضايشــان در آنجا نصب شده است. نيكي يك رسم دارد و آن اين است كه هر زمان موهاي يك بازيكن را كوتاه ميكند پيراهن او را نيز همراه با امضايش بهيادگارمي­گيردوعالوه­براينكهعكس­شرادراينست­اگرام منتشرميكند­آنرابهشكلت­ابلودرسالن­شنصبميكند تا همگان متوجه شهرت كاري او شوند.

۰۲ پوند با نوبت،۰۰۱ پوند براي فوتباليست

استخروزمين­گلف

برجي كه لواندوفســ­كي در لهستان در آن ســكونت دارد داراي استخر، سونا و جكوزي است. همچنين زمين گلف كوچكي نيز در اين برج درنظر گرفته شده است تا لوا و همسرش اوقات فراغت خود را به خوبي پر كنند.

سينما

اگر لواندوفسكي و آنا بخواهند به سينما بروند ميتوانند از سالن سينماي برج استفاده كنند و بدون اينكه دردسر بيرون رفتن و ديده شدن را داشته باشند، در خانه فيلم موردعالقه خود را تماشا كنند.

انتخاببهخا­طرتمرين

لواندوفســ­كي كه هفتهاي 275 هزار پوند از بايرن دستمزد ميگيرد، در مصاحبهاش عنوان كرده اولويت اصلي انتخاب برج زلوتا امكانات ورزشياش بوده است: «انتخاب آپارتمان جديدم برمبناي درنظر گرفتن شرايط تمريناتم بوده است. امكانات ورزشي به من اين اجازه را ميدهد كه برنامههاي تمرينيام را در باالترين سطح كيفي اجرا كنم. در حرفه من مهم است كه امكانات ورزشي باكيفيت

كنار خودم داشته باشم.»

زندگي در برج زلوتا

روبرت 31 ساله از زندگي در زلوتا در زماني كه در ورشو است حسابي لذت ميبرد: «برج زلوتا بهترين اقامتگاه را در ورشو ساخته است. من فقط يك آسانســور با استخر بزرگ، باشگاه ورزشي، سالن ماساژ و گلف فاصله دارم. اين براي من ضروري اســت چــون اجازه ميدهد هر زمان كه

بخواهم تمريناتم را اجرا كنم.»

سرعت خودش را به توپ ميرساند و آن را ميربايد. در يك صحنه او با سرعت 35 كيلومتر در ساعت خودش را به هوالند رساند و توپ را از مهاجم فرصتطلب حريف گرفت.

ارزش مدافعان

در روزي كه بيشتر به مهاجمان نوك توجه ميشد، مدافعان قديمي و كهنهكار با عملكرد بســيار خوبشان مانع به ثمر رسيدن گلهاي زياد در دركالسيكر شدند. نقش متس هوملس در قلب دفاع دورتموند و ژروم بواتنگ در قلب دفاع بايرن انكارناپذي­ر بود. نكته جالب اينكه هوملس دقيقه31 بازي كارت زرد گرفت و به نظر ميرسيد ديگر بايد محتاط كار كند اما او در تمامي دقايق بازي جنگنده بود و تــالش كرد مقابل مهاجمان بايرن ايســتادگي كنــد. دليل گل نزدن لواندوفسكي هم شايد همين عملكرد خوب همتيمي سابقش هوملس بود. در آن سو، بواتنگ هم كه وظيفه سختي مقابل هوالند، سانچو، آزار و برانت داشت، كمتر اجازه داد خطري روي دروازه نوير ايجاد شود. نوير كلينشيت خودش را مديون بواتنگ هم هست. دليل گل نزدن هوالند را هم بايد در عملكرد بواتنگ جستوجو كرد.

مقايسه زودهنگام براي هوالند

يكي از نبردهاي مهم سهشنبه، نبرد هوالند و لواندوفسكي بود. لوا با 27 گل زده صدرنشين جدول گلزنان بود و هوالند هم در 10 بازي اولش در بوندسليگا 10 گل زد. نسبت به دقايق، هوالند آمار بهتري از لواندوفسكي داشت. با اين حال در دركالسيكر هيچچيز براي مهاجم جوان نروژي خوب پيش نرفت. يا مدافعان حريف سد راهش شــدند تا خودش موقعيتها را هدر داد. اين نشان ميدهد هوالند هنوز به نبوغ كامل براي بازي كردن در ديدارهاي بزرگ نرسيده است. دقيقــه 72 هم هوالند بدون ثبت حتي يك حركت مثبت بهدليل مصدوميت زمين را ترك كرد. مثل اينكه فليك درســت ميگفت كــه هوالند را نبايد با لواندوفسكي­مقايسهكرد.

بايرنمونيخ،پادشاهدركا­لسيكر

يك برد ديگر براي بايرنمونيخ در دركالسيكر. خب، به نظر ميرسيد چيزي تا ثبتهشتمينق­هرمانيمتوا­ليبايرنمون­يخباقينمان­ده.بايرنكامال­جريانبازي را كنترل كرد، چه وقتي در حالت حمله بود و چه وقتي كه به دفاع رفت. در 16 دركالسيكر اخير در بوندسليگا، فقط 3 بازي را بايرن باخته و 10 بازي را از فصل 2012-2013 به بعد برده. اين نشــان ميدهد آنها راه بردن زنبورها را خوب بلدند.آماردورتمو­ندبافاورهد­رخانهمقابل­بايرنخوببو­دكهبدونتما­شاگرانش اين بازي حســاس را هم باخت. بايرنيها در سالهاي ‪،2016 ،2015 ،2013‬ 2017 و 2020 در خانه دورتموند پيروز شــدهاند. اگرچه باوارياييه­ا روزهاي بهتري هم مقابل دورتموند داشــتهاند اما همين برد يك گله براي افتادن روي ريل قهرماني كافي به نظر ميرسد.

اولين تصميم جنجالي در پايان قرنطينه در بازي دورتموند و بايرنمونيخ گرفته شد. در دقيقه 57 بازي، زماني كه امره جان از جناح چپ ارسالي را انجام داد، تورگان آزار توپ را گرفت و موقعيتي درخشــان را براي هوالند درون محوطه جريمه ساخت. مهاجم نروژي به سمت دروازه شوت زد اما بواتنگ با آرنج توپ را دفع و روانه كرنر كرد. هر چند كه قبل از اين صحنه مدافع بايرن سر خورده بود اما توپ از چند ثانيه قبل به بازويش برخورد كرد كهكامالدست­شدرحالتغير­طبيعيقرارد­اشتواحتمال­اينكههندپن­التي گرفته شود، وجود داشت. در حقيقت اگر بواتنگ دستش را جمع ميكرد، هيچ بعيد نبود كه هوالند گلزني كند و چه بســا سرنوشت بوندسليگاي امسال روي همين صحنه عوض ميشد. توبياس اشتيلر داور بازي اما نه تنها پنالتي نگرفت بلكه حتي با داور ويدئويي هم در مورد اين صحنه جنجالي مشورت نكرد تا بازي بعد از آن به صورت عادي پيگيري شود. دورتموند در شبكههاياجت­ماعيازاينت­صميمداوران­تقادكردهرچ­ندكهطبيعتا­چيزي عوضنميشودو­باشكستدورت­موندميتوان­گفتكهپروند­هقهرمانليگ آلمان در اين فصل تا حد زيادي بســته شده و بايد منتظر مشخص شدن تكليف سهميههاي اروپايي و تيمهاي سقوطكننده باشيم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran