KHABAR VARZESHI

گوتسههايوط­نيرا چهكنيم؟

-

باشــگاه دورتموند مدتي است به ماريو گوتسه اعالم كرده به دنبال تيمي جديد بگردد. نقل و انتقال در فوتبال دنيا، اتفاقي غيرمعمول نيست اما اين مورد خاص، نكتهاي مهم در دل خود داشت. رسانه سان انگليس فاش كرد كهدورتموند­بهدليلانتش­ارويدئوييغ­يرمتعارفاز­گوتسهدرفضا­يمجازي (آنهم در راستاي يك چالش كرونايي)، به اين بازيكن اعالم كرد به دنبال تيمي جديد بگردد.

اين حكم در شرايطي صادر شد كه هيچ محدوديتي متوجه بازيكنان اروپايي نيست اما در همان فضا هم بعضي اصول حرفهاي و چارچوبهاي اخالقيمهما­ست.باشگاههابه­دليلحركتدر­مسيردرستود­رنظرگرفتن اصول، موفق عمل و به همان دليل پيشرفت ميكنند. آنها حرفهاي هستند و دقيقا به همين دليل به همه ابعاد فعاليت بازيكنان توجه ميكنند. اينكه رفتار و زندگي بازيكنان در ســاعات خارج از حريم باشگاه، مطابق با اصول حرفهاي هست يا نه.

اما بد نيست نگاهي به رفتار باشگاههاي ايراني بيندازيم. شيوه برخورد باشگاههاي ما با بازيكنانشا­ن چگونه است؟ باشگاهها آيا اجازه پيدا ميكنند بهمسائلشخص­يبازيكنان(كهميتواندر­ويعملكردآن­هادرتيماثر­بگذارد) وارد شوند و اصال ارادهاي بر اين كار دارند يا خير؟

و ســؤال مهمتر: آيا فعاليت بازيكنان فوتبال ايران در فضاي مجازي، فعاليتيكنت­رلشدهوزيرن­ظرباشگاهها­ستيابازيكن­انبهدليلنب­ودكنترل، بيمحابا به هر حريمي وارد ميشوند؟

حقيقت اين است كه هيچ باشگاهي در فوتبال ما پيدا نميشود كه به بازيكنانشت­وصيهكندمتن­اسببافرهنگ­حاكمبرجامع­هفكروعملكن­ند. هيچ باشــگاهي تاكنون به دليل رفتارهاي غيرمتعارف و هنجارشــكن­انه بازيكنانش حكم صادر نكرده و عذر بازيكن را نخواسته چون در اين فوتبال، فقط نتيجه و عملكرد بازيكنان در درون زمين چمن مهم است و اگر باشگاه بخواهد غير از فوتبال بازيكن به مورد ديگري بپردازد شايد با قهر و مخالفت بازيكنروبه­روشودوبههم­يندليلباشگ­اههاترجيحم­يدهندبازيك­نانشان راخشمگيننك­نند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran