KHABAR VARZESHI

سيد فشار قهرماني را با خودش برد

-

كسي نيست كه از رفاقت علي شفيعي، با سيدمحمد موسوي خبر نداشته باشد؛ دو سرعتيزنملي­پوش.آنهااينفصل­درسايپا همتيميبودن­داماباكوچم­حمدموسويبه ايتاليا،دوبارهبينآ­نهاجدايياف­تاد.هرچند خيليها معتقدند اين روزها كار شــفيعي سختترشدهام­ااونگاهديگ­ريدارد:«رفتن سيد فشار قهرماني را از تيم ما برداشت. البته كه ســرعتيزن مليپوش سايپا معتقد است، رفتن دوست صميمياش شــرايط را تغيير نداده و جز اينكهجايخا­ليسيدحسميش­ود. سيد با رفتن از سايپا به پياچنزا، كار تو و سامان فائزيراسخت­تركرد،نه؟ كار ما سختتر شــد اما رفتن سيد به ايتاليا فشار قهرماني را از روي تيم برداشت.

چطور؟ در واقع وقتي ســيد در تيم ما بود باشــگاه توقع قهرماني هم داشــت اما حاال كه او نيست، انتظار قهرماني از تيم نيست، يا توقع كمتر شده، هر چند ما همه تالشمان را براي قهرماني تيم در ليگ برتر ميكنيم.

حاال جاي سيد در سايپا خالي نيست؟ جاي سيد خيلي خالي است. من جدا از بحث فني ســيد، رفاقت زيادي با او دارم. حتي اگر او در تيم سايپا نبود و نميتوانستم چند ماهي دوست خوبم را ببينم، دلتنگش ميشدم. ديگر حاال بماند كه او به ايتاليا رفته و ايران نيست.

بــازي،آنهمحاالدر­روزهــايقر­مزتهران، نگرانكننده­نيست؟ من به كرونا فكر نميكنم. اميدوارم كه ليگ تمام شود. فكر كردن به كرونا فايدهای ندارد. شايد همه ترس ما از كرونا، قطع بازيهاي ليگ باشــد اما از بازي در اين شرايط نميترسيم چراكه پروتكلها رعايت ميشود و همه قبل از ورود به بازيها تست ميدهند.

پس از بازي متمركز ليگ راضي هستي؟ وقتي ريسك بازيهاي رفت و برگشت بيشتر بود، بنابراين چارهاي جز برگزاری متمركز نبود. با تغيير فرمــت بازيهاي ليگ و نزديكي تيمها به هم كار

سختتر شده است. برد و باخت تيمها در بازيها را روز تيمهــا رقم ميزند. شــايد يك روز تيمي سرحال باشد و حريفش نه.

فشار سه بازي در يك هفته درصد مصدوميت بازيكنانرا­زيادنميكند؟ به نظرم فشــار بازيها زياد شده اما اذيتكننده نيست. هفته قبل هم اتفاق ناراحتكنند­هاي براي مجتبي ميرزاجانپو­ر افتاد. چراكه او خيلي خوب بازي ميكرد و با مصدوميتش سپاهان متضرر شد. اميــدوارم براي بقيه هيچكدام از بچهها اين اتفاق تكرار نشود.

شايدتحملاي­نفشاربرايب­ازيكنانملي­پوشكه تجربهليگمل­تهارادارند،راحتترازبق­يهباشد. ذهن و بدن آدم توانايي كارهاي بزرگ را دارد، درست وقتي بچه به كالس اول ميرود، فكر ميكند خيلي سخت است اما وقتي وارد كالس دوم ميشود، متوجه ميشــود كالس اول خيلي راحت بوده است. شايد بچههای مليپوش ذهنشان جلوي آنها را نميگيرد. خدا را شــكر بازيها در تهران برگزار ميشود كه هم هتلهاي خوب دارد و هم دو سالني كه پروتكلهاي بهداشتي خوب را رعايت ميكنند و تأثير زيادي براي بازي بدون دغدغه بازيكنــان دارد. در حالي كه فكر نميكنم شهرستانها شــرايط خوبي براي ميزباني داشته باشند. حتي وضعيت رختكنهاي سالنها هم خيليخوباست­وسالنهاضدع­فونيميشودو­البته بازيكنانهم­تست5&3 ميدهندكههم­هاينمسائل احتمال ابتال به كرونا را كم ميكند.

سطح بازيهاي ليگ چطور است؟ كيفيت تيمها خيلي نزديك به هم است، طوري كه اگر دو تيم ۵ بار، با هم بازي كنند باز هم مشخص نيست كدام تيم برنده ميشود.

تيم شما جمعه سيرجان را -3 يك برد، يعني بازيراحتيد­اشتيد؟ اتفاقا بازي خيلي سختي بود، اگر نبود كه ما ست اول را نميباختيــ­م و حتــي امتيــازات هم ثابت ميكند، ما راحت برنده نشديم. البته ما از ست دوم بازي را كنترل كرديم. واليبال همين است وقتي دو پوئن را پشــت هم بدهي، شــايد آخر بازي بازنده شــوي. در واقع يك اشتباه كوچك روند و نتيجه

بازي را عوض ميكند.

پس تيمها اجازه اشتباه ندارند؟ شــرايط طوري اســت كه هم نبايد اشتباه كني و هم بايد خوب بازي كني. همين مسئله تيمها را تحت فشــار قرار ميدهد. البته تيمهابايدب­عدازبردياب­اختخيليسري­عبرايبازي بعدي ريكاوري كنند. تيمهايي كه نيمكت ذخيره خوبي دارند كار ســختي ندارند اما ذخيرهاي كه فاصلــه زيادي با بازيكن فيكس دارد، شــرايط را سخت ميكند وخيلي اذيتكننده است كه يك بازيكن در سه بازي به زمين برود.

باقراردادآ­لكنوبافدرا­سيون،تكليفسرمرب­ي تيممليهممش­خصشد.چهنظريداري؟ آلكنــو مربي رزومه پرو پيمانــي دارد. او تجربه زيادي با تيم ملي روسيه دارد آن هم در ميدان بزرگ المپيك. اميدوارم در توكيو هم تيم ملي ما بــا او نتايج خيلي خوبي بگيرد. به هر حال مليپوشان ما نسل باتجربهاي هستند و شايد خيلي از آنها براي المپيك پاريس نباشند و بنابراينبر­ايخداحافظي­بادرخشش،انگيزه زيــادي دارند. آنها ميخواهنــد در آخرين المپيك، بهترين خاطره را ثبت كنند.

اماخيليهاب­هتفاوتسيست­مآلكنوباوا­ليبال ايرانايراد­ميگيرند. من بازيكن هستم و نميتوانم در اينباره صحبت كنم. اگر در تركيب تيم باشــم همه تالشــم را ميكنمتابرن­امههايسرمر­بيرادرزمين­اجراكنم. به هر حال آلكنو انتخاب فدراسيون است و حاال وقت آن اســت تا همه بــراي موفقيت تيم ملي همدل باشــند و بررســي كار او هم بماند بعد از المپيك.

انتخاب سرمربي باعث شده تا بازيكنان بهتر از قبل در ليگ كار كنند؟ فكر نميكنــم. به هر حال تيم ملــي بدون مربي نميمانــد. از طرفــي بچههــا هــم از اول بــراي باشگاههايش­ان تالش ميكردند تا در سال قبل از المپيك بهترين نمايش را داشته باشند، چراكه باشگاه منبع درآمد بچههاست و بعد هم براي جلبنظرسرمر­بيتيممليتا­لشميكنند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran