KHABAR VARZESHI

مهاجمي درحد پرسپوليسبو­د كه جذب نشد؟

-

هفته چهارم لیگ برتر به نوعی از هفته سوم هم جذابتر است. پرسپولیس که با نفت مســجد سلیمان بازی کرد و حتی پنالتیاش را گل نکرد باید در تهران به مصاف تیم مهدی رحمتی برود که شرایط چندان مطلوبی ندارد. پرسپولیسیه­ا خوب میدانند که اگر این بازی را هم نبرند دچار مشکالت عدیدهای میشوند. امروز ماشینسازی و گلگهر هم در تبریز بازی میکنند و عجیب اینکه هر تیمی با استقالل بازی میکند هفته بعدش به مصاف تیم قلعهنوییمی­رود!آخرینبازیا­مروزهمتقاب­لفوالدوآلو­مینیوماستو­فوالد اگر در خانه برنده شود مدعی باقی میماند. در مجموع پرسپولیس فرصت خوبی برای8 امتیازی شدن دارد. مسئله اصلی در مورد پرسپولیس این است که در آستانه فینال آسیا نیاز دارد که بازیهای داخلی را ببرد و روحیه بگیرد.

فردامسرفسن­جانمیزبانت­راکتوراست.یکبازیخاصب­رایعلیمنصو­ر که میخواهد تراکتور را قهرمان کند ولی فعال از 3 بازی 2 امتیاز کســب کرده و شروع ضعیفی داشته است. در قائمشهر نساجی که مقابل سایپا هم خوب کار کرد میزبان نفت مسجدسلیمان است و استقالل باید با پیکانی بازی کند که با مهدی تارتار ســختجان اســت و سخت امتیاز میدهد. استقالل پارســال 2 بار با پیکان مساوی کرد و امتیازات ارزشمندی را از دستدادبههم­یندلیلنمیخ­واهدآناتفا­قاتتکرارشو­د.شاگردانفکر­ی اگــر این بازی را ببرند با 9 امتیاز شــرایط مطلوبتری پیدا میکنند. در اصفهان ســپاهان که با بردن تراکتور اوج گرفت میزبان سایپاست و طبعا محرم تیمش را هجومی ارنج میکند. آنها هم شانس9 امتیازی شدن دارند و نمیخواهند این فرصت طالیی را از دست بدهند. آخرین بازی هفته هم درآبادانبر­گزارمیشود.جاییکهصنعت­نفتپورموسو­یمیزبانذوب­آهن اصفهان است و پیشبینی میشود بازی جذابی را شاهد باشیم. در هفته چهارم چهره مدعیان کمکم شناسایی میشود و فعال گلگهر، استقالل، سپاهان،پرسپولیسوف­والدجزوتیم­هاییمحسوبم­یشوندکهپتا­نسیل ماندن در باالی جدول را دارند. در مورد تراکتور هم باید کمی به منصوریان فرصت داد هر چند که آنها تا امروز کسی را امیدوار نکردهاند.

بعد از تساوي بدون گل پرسپولیس در هفته ســوم و در یک دیدار خــارج از خانه که با مشــکالت فراواني از جمله بازي زیر باران شدیدوهمچنی­نطيمسافتنس­بتاطوالني و دو ساعت و نیمه از اهواز تا مسجدسلیمان همراهبود،طرفدارانپر­سپولیسکهبا­بتاین نتیجه حســابي عصباني بودنــد، بار دیگر مدیران باشــگاه را مقصر توقــف و ناکامي تیمشــان قلمداد کردند اما آیا ميتوان این موضــوع را پذیرفت که جعفر ســمیعي و ابراهیمشکو­ري مسبب این تساوي هستند؟

ترکیب نو در روز بدشانسي پرســپولیس در نیمه نخســت با ترکیبي متفاوت وارد زمین شــده بود. در این بازي وحیدامیريو­احسانپهلوا­نازترکیباص­لي کنار گذاشته شــدند تا سرخپوشان بتوانند براي فینال آسیایي از حاال، دیدارهاي لیگ را به چشــم بازيهاي تدارکاتــي ببینند و با ترکیبي بدون ایــن دو بازیکن راهي زمین شوند. البته این موضوع براي تیم مشکالتي را درســت کرد زیرا عدم هماهنگي باعث شد پرسپولیســ­يها در نیمه نخست درخشش چنداني نداشته باشند و به اندازه که انتظار ميرفترويدر­وازهحریففش­ارایجادنکن­ند. با این حال این تیم صاحب توپ و میدان بود و بارها روي دروازه حریف خطرآفرین شد تا حدي که آنها یکبار به پنالتي دست یافتند و ســه مرتبه از فاصله نزدیــک دروازه نفت مسجدسلیمان را تهدید کردند.

تیره و تار ناکامي ســیامک نعمتي، پنالتي را از دست داد و تیر دروازه، عامل ناکامي او بود. سیامک که از روي نقطهپنالتي­مقابلصنعتن­فتآبادانبه­گلسه امتیازي رسیده و پاي سند پیروزي تیمش در هفتهدومراا­مضاکردهبود،درهفتهسومن­اکامي

به دســت آورد و توپش به تیــر خورد تا مانع پیروزيسرخه­اشود.بههرحالپرس­پولیسدر نیمه نخست بدون گل زده به رختکن رفت.

12 سانتر و یك تكبهتك در نیمه دوم، شــرایط بازي متفاوت شــد و پرسپولیس با هیجان و عطش بیشتري براي گلزني به سمت دروازه حریف رفت ولي اینبار اتفاقــات دیگري افتــاد. تعویضهاي کامال تهاجمي یحیي گلمحمدي به پرسپولیس جــان تــازهاي داده بود ولي این تیم اســیر بدشانسيهای­يشبیهبهباز­يباسایپاشد.البته سطح یکي، دو تن از بازیکناني که به تازگي به پرســپولیس آمدهاند، بسیار پایینتر از سایر بازیکنان است؛ از این رو سرخپوشان به یک دردســر واقعي دچار شدند زیرا حتي یکي از بازیکنان این تیم از فاصله پنج، شــش متري توانایيگلز­نيبهحریفبا­ضربهسردرمو­قعیت تکبهتکراند­اشتودرارسا­لهایشبهقدر­ي ضعیــف عمــل ميکــرد که ســروصداي همبازیانش را درآورد تا حدي که یک صحنه، سه بار پشتسر هم ارسال داشت که دو مرتبه توسط مدافعان نفت مسجدسلیمان برگشت وارسالسومم­ستقیمابهاو­ترفت.تیمیحیي در02 دقیقه پایاني بازي21 سانتر روي دروازه حریف داشت که هیچکدام به گل منجر نشد.

محدودیت بالي جان پرسپولیس این شــرایط، وضعیت را بــراي گلمحمدي ســخت کرد و بار دیگر هــواداران عصباني پرسپولیس را به جان مدیران باشگاه انداخت. آنهــا معتقد بودند اگر پرســپولیس مهاجم قدرتمندي جذب ميکرد، حاال شرایطي بهتر از این برایش اتفاق ميافتاد. این در حالي است که وضعیت براي سرخها در نقلوانتقاا­لت با سایر باشگاههاي ایران کامال متفاوت بود و آنها در جذب بازیکنان بیشتر، محدودیت داشتند. قبل از شــروع دوباره مرحلــه گروهي لیگ قهرمانان آسیا، باشگاه در زمان مدیریت قبلي اقدام به جذب 7 بازیکن کرد که از این میان، عیسي آلکثیر محروم شد و دو بازیکن دیگر چندانباسطح­تیماصلي،همخوانيندا­شتند. در دوره مدیریــت جدید، سرخپوشــان دو بازیکن دیگر هم جذب کردند؛ محمد شریفي از لیــگ یک و مهدي مهدیخاني از باشــگاه واراژدین کرواســي که هنوز ایــن دو نفر با تصمیــم گلمحمدي در ترکیــب تیم، قرار نگرفتهاند.بااینحالبا­زیکندیگرين­یزوجود نداشت که باشگاه بتواند آنها را جذب کند.

باپرسپولیس­همکارينشد طرفداران پرسپولیس اعتقاد داشتند این تیم حداقل به یک مدافع دیگر نیاز داشت. در این زمینه نیز تالشهاي مدیران باشگاه راه به جایي نبرد زیرا در وهله نخست، آنها زیربارفشار­برخيبازیکن­انبابتقرار­دادهاي آنچناني نرفتند و از ســوي دیگر به هیچ عنوان باشــگاهها­ي دیگر با پرســپولیس همکاري نکردنــد که رضایتنامه بازیکنان خود را براي حضور در جمع سرخپوشــان ارســال کنند. مثال یکي از باشگاهها براي رضایتنامــ­ه بازیکن خود به پرســپولیس پیشنهاد ۶ میلیارد توماني داد و باشگاهي دیگر، درخواست کرد در ازاي یک مدافع، دو بازیکن از پرسپولیس بگیرد.

مهاجمي بود که جذب نشود؟ بحث دوم ماجراي جــذب مهاجم بود.

سرخپوشان در همین نقلوانتقاا­لت، ۶ بازیکن در فاز تهاجمــي جذب کردند؛ شــجاعي، رمضاني، آلکثیــر، پهلوان، شریفي و مهدیخاني و بودجه سنگیني بابت حضور این بازیکنان در لیست تیم هزینه شد. از سوي دیگر، مهاجم دیگري در لیگ دیده نميشد که بتواند مشکل خط حملــه پرســپولیس را حل کند و چیزي به تیم بیفزاید.

ماجراي حضور مسي و رونالدو فراموش نکنید پرسپولیســ­يها قبل از حضور سمیعي، چند ستاره خود از جمله مهدي ترابي و علي علیپور زوج خط حمله فصل قبل خود را از دست داده بودند و از بدحادثه،سهبازیکندی­گردرفازتها­جمي اینتیمیعني­وحیدامیري،احسانپهلوا­ن و عیســي آلکثیر را در فینال آسیایي در اختیار ندارنــد. البته اگر مدیریت جدید باشــگاه اقدام به جذب لیونل مســي و کریســتیان­و رونالدو هم ميکردند، آنها نميتوانســ­تند در فینال لیگ قهرمانان براي پرسپولیس بازي کنند! براي ادامه لیگ هم بازیکني در حد پرسپولیس نبود که باشگاه براي مذاکره با او وارد عمل شود. در ایــن زمینــه نیز، باشــگاهها­ي دیگر کوچکترین همکاري با پرسپولیسيه­ا نداشــتند و اینطور بود که پرسپولیس نتوانست مهاجم جدیدي جذب کند. 7 سهمیه پر شده بود و یک سهمیه آزاد هم بابت جذب مهاجم رفت.

گوچياسیر نوسانات دالر بهترین گزینه، رضا قوچاننژاد بود اما باشگاه در این خصوص با شــرایط عجیبي مواجه شــد زیرا مدیران باشــگاه زووله هلنــد اصال با پرسپولیس راه نیامدند و در نهایت بازیکن خود را به سرخپوشان ندادند تا باشگاه ناامید از جذب این مهاجم ســابق مليپوش شود. جذب گوچي هم به نوسانات دالر گره خورد. نام چند بازیکن دیگر هم براي حضور در جمع سرخپوشان شنیده شــد اما هیچ یک از آنها نتوانست نظر هواداران را به خود جلب کند.

داشتههايپر­سپولیس به هر حال پرسپولیسيه­ا با همین داشتههاي خود به لیگ بازگشــتند و امیــدوار بودند که کنفدراســی­ون فوتبال آسیا با شــرایط خاص، آلکثیر را ببخشد و این بازیکن بتواند بار دیگر به پرسپولیس بازگردد اما این اتفاق هم رخ نداد و آلکثیر نتوانست راهي براي عبور از محرومیت ســنگین خود پیدا کند. در واقع بازیکن خوب دیگري با قــرارداد یا حتــي بدون قــرارداد یا رضایتنامــ­ه آماده، بیــرون از لیســت نبود که پرســپولیس براي جذبش تالش کنــد. به این شکل بود که پرسپولیس پس از جذب 9 بازیکن جدید، با شرایط ویژهاي به لیگ بازگشت و حاال ميبینیم هواداران همچنــان ناراضي و ناامید نسبت به آینده هستند و البته مشکالت تیم در بخش گلزني هم به باالترین حد خود رســیده است.باالخرههرت­غییري،تبعاتيهمدر­پيدارد!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran