KHABAR VARZESHI

ستارههاياب­ديالجورديپ­وش

-

فوتبال ايتاليا يكي از موفقترينها در تاريخ فوتبال بوده، چه در رده ملي كه تيم ملي اين كشور فاتح چهار جام جهاني و يك جام ملتهاي اروپا شــده و چه در فاز باشــگاهي كه باشگاههايي­مثلميالن،اينترويوون­توسجامهايپ­رتعدادي را در اروپــا فتح كردهاند. بــه اينها اضافه كنيد كيفيت باالي سري $ ايتاليا را كه يكي از بهترين ليگها در فوتبال جهان به حســاب ميآيد. در نتيجه شما با ليستي بلندباال از ستارههايي مواجه خواهيد شــد كه به موفقيت تيمهاي ايتاليايي كمككردهاند.بههميندليل­اينايدهخوب­ياست كــه تأثير برخــي از بزرگترين بازيكنان تاريــخ ايتاليا بر تيمهايشــا­ن را ببينيم و بهترين بازيكنــان تاريخ فوتبال سرزمين چكمهاي را بررسي كنيم.

ساندرو ماتزوال يكي از بزرگترين بازيكنان ايتاليايي تاريخ و اسطوره باشگاه اينتر، جزو بازيكنان تك باشگاهي به حساب ميآيد چون سراسر دوران فوتبال خود را در اينتر ميالن گذراند. او جزو تيم اينتر بزرگ يا «گرانده اينتر» بين ســالهاي ۰۶9۱ تا ۷۶9۱ بــود، كه تحت مربيگري هلنيو هررا، اين تيم حاكم مطلق سري $ و يكي از بزرگان فوتبال اروپا بود. بيشترين شهرتاوبهخا­طردوگلياست­كهدرفينالج­امباشگاهها­ي اروپا فصل 4۶-۳۶9۱ به رئالمادريد زد. او به قهرماني اينتر در فصــل بعد از آن هم در اروپا كمك كرد. ماتزوال در ۵۶۵ بازي، 8۵۱ گل براي اينتر زد. 4 قهرماني در ســري $ و دو قهرماني در اروپا نيز با اين تيم به دست آورد. با ۰۷ بازي ملي، در قهرماني ايتاليا در يورو 8۶9۱ و رسيدن اين تيم به فينال جام جهاني ۰۷9۱ نيز نقش ويژهاي داشت.

جان لوئيجي بوفون يكــي از بزرگتريــن دروازهبانه­اي تاريــخ، اگر نگوييم بزرگترين آنها. در ۲4 سالگي هنوز هم در باالترين سطح بازيميكند.بيشترينحضو­ردرسري$،بيشترينتعد­اد كلينشــيت نيز ركوردهايي اســت كه او كسب كرده. فوتبالش را با پارما شــروع كرد و بــا اين تيم به قهرماني

جامحذفيايت­الياوجاميو­فارسيد.۱۰۰۲بارقم۲­۵ميليون يوروبهيوون­توسرفتكهيك­ركوردبرايم­بلغدروازهب­انها به حساب ميآمد. ۰۱ قهرماني سري $، 4 جامحذفي با بيانكونري و حضور در سه فينال ليگ قهرمانان با اين تيم را تجربه كرد كه هر ســه فينال با شكســت همراه بوده. واكنش العادهوتبح­ردربازيهوا­ييويژگيهاي اصلي بوفون هستند. با۵ كلينشيت در جام جهاني۶۰۰۲ نقــش مهمي در قهرماني تيم ملي ايتاليا در اين جام ايفا كرد. او نه تنها يكي از بهترينهاي فوتبال ايتاليا بلكه بدون شك يكي از برترينهاي تاريخ فوتبال جهان است.

جوزپهمئاتس­ا گلزنترين بازيكن تاريخ اينتر كه وزشــگاه خانگي اينتر و ميالن به ياد او نامگذاري شده چون براي هر دو باشگاه بازي كرده است. بســيار تكنيكي و چابك در حركت با توپ و با قدرت دريبلزني باال. مئاتسا جوانترين بازيكني بود كه در ۳۲ سالگي به ركورد ۰۰۱ گل در سري $ رسيد، ركوردي كه هنوز دســت نخورده است. ۶۱۲ گل در ۷۶۳ بازي براي اينتر او را تبديل به آقاي گل هميشــگي اين تيم كرد. سه قهرماني در سري $ و يك قهرماني جامحذفي با اينتر را به دست آورد و سه بار آقاي گل ليگ ايتاليا شد. در لباس تيم ملي ايتاليا نيز با فتح دو جام جهاني در ســالهاي 4۳9۱ و 8۳9۱ تبديل به يكي از بزرگترين بازيكنان تاريخ جامهاي جهاني شد. بعد از لوئيجي ريوا دومين گلزن تاريخ تيم ملي ايتاليا به حساب ميآيد. در 9۲ سالگي به دليل وجود لخته خون در مغزش، فوتبال را زود كنار گذاشــت، با اين وجود موفقيتهايي در دوران كوتاه فوتبالش به دســت آورد كه كمتر بازيكني موفق به كسب آنها شده است.

فرانكو بارزي يكي از ديگر از بازيكنان تك باشــگاهي و اينبار اســطوره

ميالن،فرانكوبارز­ي.اويكيازستو­نهاياصليمو­فقيتهاي ميالن در دهههاي ۰۷9۱ و ۰89۱ و اوايل ۰9 بود. يك دفاع آخر يا سوئيپر كالسيك كه ۰۲ سال براي ميالن بازي كرد و ۵۱ سال كاپيتان اين تيم بود. يك مدافع صاحب توپ و با تكنيك كه قدرت رهبري بااليي داشت. او به شش قهرماني ميالن در سري $، سه قهرماني در ليگ قهرمانان و حتي دو قهرماني اين تيم در سري % كمك كرد و 9۱۷ بار براي اين تيــم به ميدان رفت و ۳۳ گل زد. در قهرماني ايتاليا در جام جهاني ۲89۱ و رتبههاي دوم و ســوم در جامهاي جهاني ۱994 و ۰99۱ نيز نقشــي ويژه داشت. به عنوان بهترين بازيكن قرن بيستم فوتبال ايتاليا انتخاب شد. ضمن اينكه سال ۱989 در رقابت براي كسب توپ طال دوم شد.

جاچينتوفاك­تي قدرت بدني، ســرعت و تنومند بــودن او همراه با تكنيك بااليش به يك مدافع چپ، فاكتي را در جمع بهترينهاي تاريخ ايتاليا قــرار ميدهد. او نيز تمام فوتبالش را در اينتر گذراند و در پست خودش بيرقيب بود. 8۱ فصل در اينتر بود و 8۷9۱ خداحافظي كرد. او هم مثل ماتزوال عضو تيم «گرانده اينتر» بود و 4 قهرماني سري $، يك جامحذفي و دو قهرماني متوالي در اروپا را به دست آورد. ۵9 بار پيراهن تيم ملي ايتاليا را پوشــيد كه در ۰۷ بــازي كاپيتان بود و قهرمانــي در يورو 8۶ و رســيدن به فينــال ۰۷9۱ جزو افتخاراتش است.

فرانچسكوتو­تي پادشاه رم، يكي از بهترين مهاجمان فوتبال مدرن. ۵۲ سال در رم بود و ۲ جام حذفي، ۲ سوپر جام و فقط يك قهرماني در ســري $ با اين تيم به دست آورد. يكي از تكنيكيترين بازيكنانتا­ريخ.الكاپيتانو،ميتوانستبه­ترينمدافعا­ندنيا را نيز دريبل بزند. هم گلزن بود و هم گلساز. با زدن ۰۵۲ گل در 8۱۶ بازي ســري $ دومين گلزن تاريخ ســيري $ به حســاب ميآيد. با تيم ملي ايتاليا هم قهرمان جام جهاني ۶89۱ شــد. از نظر فردي بارها عنوان مرد سال سري $ يا جايزه بهترين گل فصل را به دست آوردو يكبار هم كفش طالي اروپا را در سال ۷۰۰۲ از آن خود كرد.

الساندرو دل پيرو تقريبــا دو دهه را در يوونتــوس گذراند و به موفقيتهاي بينظيراينت­يمكمكزيادي­كرد.بعدازرسواي­يكالچوپولي در كنار يوونتوس ماند و در سري % به اين تيم كمك كرد تا دوباره به ســطح اول برگردند. او مثل توتي، هم گلزن بود و همبازيسازو­جاييبينخطم­يانيوخطحمل­هبهتريننقط­ه براي او بود. استاد ضربات ايستگاهي و پنالتي، ۶ قهرماني در سري$، يك جامحذفي و يك ليگ قهرمانان را با يوونتوس به دست آورد و با تيم ملي ايتاليا هم فاتح جام جهاني ۶۰۰۲ شــد. با ۰9۲ گل در ۵۰۷ بازي، گلزنترين بازيكن تاريخ يوونتوسنيز­هست.پينتوريكود­ركناربازيك­نانيمثلروب­رتو باجــو و جانلوكا ويالي يوونتــوس را وارد عرصه جديدي از موفقيتها در اواسط دهه ۰99۱ كرد.

پائولومالد­يني راستپايي كه خيليها او را بهترين دفاع چپ تاريخ فوتبال ميدانند. ۵۲ ســال فقط در ميالن بــازي كرد و در دوران طاليي اين تيم نقش داشــت. به قهرماني ايتاليا در ســه تورنمنت مهم نيز كمك كرد. در ۱984 و زماني كه فقط ۶۱ سال داشت بازي در ميالن را شروع كرد. در تيمهاي ميالن با هدايت آريگو ســاكي و فابيو كاپلــو كه لقبهايي مثل شكســتناپذ­يران و فناناپذيره­ا را داشــتند، درخشيد. ۷ قهرماني در سري $، پنج قهرماني در ليگ قهرمانان و يك قهرماني در جامحذفي ايتاليا كسب كرد و ركوددار حضور درفينالليگ­قهرمانانبا­8حضورنيزهس­ت.فوقستارهها­يي

مثل رونالدو برزيلــي، رونالدينيو و روبرتو باجو همگي او را بهترين مدافعي كه روبهرويش قرار گرفتهاند خطاب كردند.

روبرتوباجو دم اسبي آسماني يا بوداي كوچك، براي بزرگترين تيمهاي ايتاليا يعني ميــالن، اينتر و يوونتوس بــازي كرد و جزو بازيكنان برتر تاريخ فوتبال اين كشــور شد. در سال ۳99۱ هم توپ طال را برد و هم جايزه بهترين بازيكن فيفا را. كارش را با فيورنتينا در ســري $ شروع كرد سپس به يووه رفت و كنار ويالي و بعدها دل پيرو، به قهرماني بيانكونري در سري $، كوپا ايتاليا و جام يوفا كمك كرد. سپس به ميالن رفت و آنجا نيز يك قهرماني ديگر در سري $ به دست آورد. سپس به بولونيا و اينتر و در نهايت برشا پيوست و سال 4۰۰۲ در ۳۳ سالگي از فوتبال خداحافظي كرد. باجو بيشتر گلساز و بازيساز بود تا گلزن. توانايي دريبل زدن چند مدافع را داشت. در دو جام جهاني ۰99۱ و ۱994 اين ويژگي ها را به بهترين شكلنشانداد­وايتاليادر­هردوجامباب­دشانسيبهرت­بههاي سوم و دوم رسيد. جام جهاني ۱994 ميتوانست جام روبرتو باجو باشد اگر پنالتياش را در ضربات پنالتي مقابل برزيل به آسمان نميزد و ايتاليا نميباخت.

فابيوكاناو­ارو برنده توپ طالي ۶۰۰۲ و تنهــا مدافعي كه عنوان بهترين بازيكــن فيفــا را از آن خود كرده اســت. فابيو كانــاوارو در باشگاههايي­مثلاينتر،يوونتوسورئ­المادريدبا­زيكرد.البته فوتبالش را در ناپولي شــروع كرد و در پارما به شهرت رسيد. بابتقدرتبا­زيخوانيوقط­عتوپهايبين­ظيرشمشهورب­ود. با قد نهچندان بلند، بــا پرشهاي فوقالعاده به بهترين نحو وظايف دفاعي خود را انجام مــيداد. روي زمين هم خوش تكنيك بود. جامهاي زيادي با يوونتوس به دست آوردكه همه آنها بابت رسوايي كالچوپولي پس گرفته شدند. دو قهرماني با پارما در جامحذفي ايتاليا و يك جام يوفا با اين تيم و همچنين دو قهرماني در الليگا با رئالمادريد افتخارات باشــگاهي او هستند. ۲۳۱ بار پيراهن تيم ملي ايتاليا را پوشيد و به عنوان كاپيتان اين تيم را به قهرماني جام جهاني ۶۰۰۲ رساند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran