KHABAR VARZESHI

سالهادنبال­مصاحبهاختص­اصیبادیگوب­ودم

-

بعد از دیدار تیمهاي پرســپولیس و شــهرخودرو در هفته چهارم لیگ برتر، محمدحسین کنعانيزادگ­ان و بشار رسن از تیم پرسپولیس و روحا... سیفاللهي و جعفرزاده از تیم شهرخودرو تست دوپینگ دادند. این دیدار با برتري ۳ بر صفر پرسپولیس به پایان رسید.

مرگ ناگهانی دیگو مارادونا، فوتبال جهان را تحت تأثیر خود قرار داد و همچنان نیز حواشــی مربوط به این خبر تلخ در صدر اخبار ورزشــی و حتی غیرورزشی جهان قرار دارد. مجله معتبر فرانس فوتبال، که هر ســال مراسم توپ طال را به طور اختصاصی برگزار میکندماهگذ­شتهبهمناسب­تتولد۰6سال­گیمارادونا­یکمصاحبه اختصاصیباا­ینآرژانتین­یانجامدادو­یکشمارهکام­لرابهماراد­ونا و زندگی او اختصاص داد. فلوران توقژو، خبرنگار فرانســوی است که این مصاحبهراان­جامداد.اوپیشازاین­باستارههای­بزرگدیگرفو­تبالجهان نیزمصاحبها­ختصاصیانجا­مدادهاست.بهسراغفلور­انرفتیمتاب­هعنوان کسیکهآخرین­مصاحبهبادی­گوماردونار­ادرمنزلخود­دیگوانجامد­ادیم، درمورداسطو­رهفوتبالجه­انصحبتکنیم. فلوران ابتدا خودت را کمی معرفی مارادونا بــا او ارتباط برقــرار کنم اما کنوازتجربی­اتکاریاتبگ­وواینکه غیرممکنبود­چونهمیشهدر­خواست چندبارمارا­دونارادیده­ای؟ پولزیادیبر­ایمصاحبهبا­رسانههای من به عنوان خبرنگار روزنامه اکیپ و خارجیداشتا­مامنبازهمب­اسماجت مجله فرانس فوتبال از۹۰۰۲ تا6۱۰۲ ادامــه دادم. دیگو به دوبــی و بعد به در آرژانتین زندگــی و کار میکردم. مکزیک رفت و عمال دسترســی به او اکیــپبزرگ­ترینروزنام­هورزشــی غیرممکنشد. فرانسهاستو­فرانسفوتبا­لهممجله پسچهکردی؟ هفتگی است که هر سهشنبه منتشر سال 6۱۰۲ من بارسلونا آمدم و از آن میشودومجله­توپطالنیزه­ست.من ســال اینجا زندگی میکنم. تقریباً در بوینسآیرس بودم. آن زمان دیگو مصاحبهباما­رادونارافر­اموشکردمام­ا مارادونارا­بیشاز۰۱بار­درکنفرانسه­ای سالقبلوقتی­مارادونامر­بیخیمانستی­ا مطبوعاتیزم­انیکهسرمرب­یتیمملی شد،باوکیلشتما­سگرفتمتاشا­نسم آرژانتین بــود دیدم امــا هیچ وقت را برای مصاحبه با دیگو امتحان کنم. مستقیمبااو­صحبتنکردمچ­ونوقتی آنجا دیگو خیلی خوشحال بود چون شما آرژانتینی نباشید، خیلی سخت برایشحکمبا­زگشتبهخانه­راداشت استکهبتوان­یدمصاحبهاخ­تصاصیبا وکالحالشخب­بود.بهوکیلشکهی­ک ســرمربی تیم ملی یا شخصی مانند خانمبودپیش­نهاددادم،وکیلشاوکی مارادونا داشــته باشــید. دیگو را در داد، اما گفت زمان میبرد. اوایل سال تمرینات تیم ملی هم بارها دیدم. آن ۰۲۰۲ متوجه شدم که مارادونا امسال موقع مسئول نوشتن خبر و مقاله در ۰6سالهمیشو­د.بهسردبیرمد­رفرانس مورد آرژانتین و بازیکنان این کشــور فوتبال گفتم که میخواهم برای ۰6 بودم.بازیکنانیک­هدرتیمهایف­رانسوی ســالگیمار­ادونابــاا­ومصاحبهکنم. مثل پاری سن ژرمن، مارسی، لیون و سردبیر به شدت استقبال کرد و گفت خیلی تیمهای دیگر بازی میکردند. اگر بتوانی با مارادونا صحبت کنی یک تجربیاتفوق­العادهایاز­زندگیدرآنج­ا شــماره ویژه فرانس فوتبــال را به او داشــتم و مردم آرژانتین هــم واقعاً اختصاصمیده­یم.اینفرصتیعا­لی مهماننوازب­ودند.

چهشدکهدرفر­انسفوتبالب­هفکر مصاحبهباما­رادوناافتا­دیدومهیاکر­دن اینمصاحبهچ­هسختیهایید­اشت؟ مارادونااز­نظرمنبهتری­نبازیکنتار­یخ استومنهمیش­هرؤیایمصاح­بهبااو راداشــتم.ازهمانســا­لاولیکهدر آرژانتین بودم ســعی کردم از راههای مختلــفواز­طریقافــرا­دنزدیکبه

برای من بود که باالخره با دیگو حرف بزنم.بازباوکیلش­حرفزدم.گفتیمیک شمارهویژهر­افقطبهمارا­دنااختصاص میدهیمکهوا­قعااتفاقیت­اریخیخواهد بود.وکیلشکهیکخ­انمبوداستق­بال کرد و گفت امتحان میکنیم. ماههای آگوست،سپتامبرواک­تبرراواقعا­هرروز با آنها حرف میزدم. مدام امروز و فردا میکردنــد. بعد از کلی دردســر تازه ماجرایکرون­اپیشآمدوگف­تندمارادون­ا به شدت ترسیده از این بیماری و هیچ جابرایمصاح­بهنمیرود،کسیراهم جز وکیــل و مدیر برنامهاش به داخل خانه خــودش راه نمیدهد. وکیلش گفتشمارههم­سرسابقمارا­دونایعنی ورونیکا اوخدا را به تو میدهم شاید از آن طریق بتوانی به نتیجه برســی. با ورونیکاحرف­زدمواوهماو­کیداد.۰۱

روزکاملدرخ­انهخودمقرن­طینهبودم، نه به خاطر کرونا بلکه به خاطر اینکه شــبانهروز منتظر تماس ورونیکا از آرژانتینبو­دموبهخاطرا­ختالفساعت مجبور بودم بیــدار بمانم. امروز و فردا کردنها ادامه داشت. روز دهم بود که ورونیکا گفت اوکی شده، و تا دو دقیقه دیگر تماس تصویری برقرار میشود. لپتاپم را باز کــردم و منتظر تماس ماندم. دو دقیقه بعد تصویر دیگو روی مانیتور من بود و باالخره این مصاحبه انجامشد. دیگوچهشخصی­تیداشت،منظورم برداشتیاست­کههنگاممصا­حبهبااو داشتی. یکآدمخوبوخ­وشبرخورد.واقعاروز خوبش بود و حالــش خوب بود. فکر نمیکردم آنقدر خوب با من برخورد کند. در مورد همه چیز با او حرف زدم، درمــوردرو­زهایخوبوبد­شحرف زدیم. اینکه سال ۰۹۹۱ نزدیک بود به مارسی بیاید، در مورد مسی، رونالدو، امباپه، ســختیهایی که در کودکی کشیده و همه را با حوصله جواب داد. پرســیدم آرزویــت در ۰6 ســالگی چیست؟گفتدوستداش­تمیکگل دیگربهانگل­یسبزنم،اینبارنهبا­دست چپ بلکه با دست راست. فکر میکنم این آخرین جمله مهم و بزرگ زندگی مارادونابو­د.

حــالاوچطو­ربود،مریضبهنظر میرسید؟ نمیتوانمبگ­ویممریضبود،اماواقعاً کمانرژیوخس­تهبهنظرمیر­سید.با اوکهحرفمیز­دمازسختیها­ییکه در دوران نوجوانــی و حتی دوران ستارهبودنش­کشیدهبودمی­گفتو شاید این دلیل خستگیهایش بود. البتهکهعاش­قپارتیوزند­گیشبانه همبودوهمین­موضوعنیزبه­اوضربه زیادی زده بود.

توباستارهه­ایمختلفجها­نمثل مسی، آگوئرو، دیماریا و خیلیهای دیگرمصاحبه­کردهای.تفاوتماراد­ونا بابقیهدرچه­بود؟ مارادوناوا­قعامثلیکست­ارهراکبود. از نظر آرژانتینیه­ا او خدا بود و به نظر من واقعا هم همینطور بود. وقتی در کنفرانسهای­مطبوعاتیدر­آرژانتین او وارد سالن میشد همه مبهوت او میشدند و طوری نگاهش میکردند کــه واقعا انگار او را میپرســتید­ند. مســی آدم کمحرف و خجالتیتری است و بیشــتر سعی میکند درون زمین حرفش را بزند اما مارادونا هم داخل زمین و هــم بیرون از آن یک فوقستاره بود.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran