KHABAR VARZESHI

استقاللفكر­ي هر8روز،یكبحران

-

استقالل مقابل پيكان پيروز نشد تا انتقادات فراواني را بابت ســبك تاكتيكي خود پذيرا شــود. اغلب كارشناســا­ن توجيه خراب بــودن زمين چمن را نپذيرفتهان­ــد و برخي از مربيــان خود اين تيم هم معترف هستند كيفيت پايين زمين مشكلي بود كه هر دو تيم با آن دســت و پنجه نرم كردند بنابراين نميتوان مدعي شــد پيــكان از وضعيت مذكور استفاده كرده است. از طرف ديگر، نرسيدن استقالل به دروازه پيــكان و زهردار نبودن حمالت اين تيم (حداقلتااوا­خرنيمهدوم)ضعفتاكتيكي­ديگراست كه اهل فن به آبيپوشــان وارد ميكنند و محمود فكري اگر ميخواهد از وضعيت مذكور خالص شود، بايد هرچه سريعتر فكري به حال اين مشكل فني بكند. در اينكه اســتقالل مشكالت تاكتيكي دارد كوچكترينبح­ثيوجودندار­دواينمسئله­نيزكامال روشن است كه در پايان فصل همه چيز فقط با معيار رتبه اين تيم در جدول ردهبندي سنجيده خواهد شد ولي در عين حال بايد توجه داشت از زمان روي كار آمدن كادر فني جديد در استقالل، اين تيم به طور تقريبي هر8 روز يكبار بحران جديد را به چشم ديده اســت و همين مســئله قطعا روي روند

تاكتيكي آبيها تأثير منفي ميگذارد.

از ماجراي پنجره تا داستان استرا محمود فكري روز شــانزدهم مهرمــاه به عنوان ســرمربي جديد استقالل انتخاب شده و جانشين مجيدنامجوم­طلقشد.اودرحالياي­نسمترااحرا­ز كرد كه باشگاه مديرعامل نداشت (و هنوز هم ندارد) و پنجره نقلوانتقاا­لت نيز بسته بود. از طرف ديگر بحث شكايت استراماچون­ي هر روز جديتر ميشد و فكري آنقدر تجربه داشت كه بداند بالفاصله پس ازصدورحكما­وليهدرمورد­دستمزدمربي­ايتاليايي، حاشيههاي آن به داخل تيم هم كشيده خواهد شد. اتفاقي كه در نهايت رخ داد و البته هنوز به طور كامل مرتفع نشده است. پنجره نقلوانتقاا­لت نيز اگر چه باز شد ولي اجازه نداد سرمربي آبيها در هفته اول از مهرههاي جديد خود استفاده كند.

جداييكريمي هنگامي كــه محمود فكري به عنوان ســرمربي استقالل انتخاب شد، برخي از مسئوالن باشگاه اين وعده را به او دادند تحت هر شــرايطي زمينه براي حفظ دياباته، ميليچ و علي كريمي را فراهم خواهند كرد.البتهبازيك­نانخارجيحف­ظشدندوليها­فبك طراح آبيپوشان با پيشنهاد خوب قطريها وسوسه شــده و از استقالل رفت تا اين تيم يكي از بهترين

مهرههاي خود در ميانه ميدان را از دســت بدهد و طي همين چهار بازي ســپري شده از فصل جديد غيبت او تا حد قابل مالحظهاي به چشم بيايد.

دعواهاي بازي با فوالد فصل جديد با چند روز تأخير آغاز شد و استقالل در اولينمسابق­هخودبهپيرو­زيرسيدتاهم­هچيزپس از پايان هفته اول گل و بلبل باشد ولي حاشيههاي بازي با فوالد و دعواهاي رخداده در اهواز به معناي

واقعــي كلمه آبيپوشــان را درگيركــرد و انصافاً كمتجربگي خود محمود فكري نيز در اين مسئله كامال مؤثر بود. جنجالهاي هفته دوم انرژي بسيار زياديازاست­قاللگرفتود­ردسرهايفرا­وانيايجاد كرد كه اصليترين تبعات آن را در بازي با پيكان و با سكونشيني سرمربي آبيپوشان شاهد بوديم.

ماجراهايدي­اباته اگرچه شــيخ دياباته در فصل گذشــته بهترين و درعينحال يكــي از كم حاشــيهتري­ن بازيكنان استقالل بود ولي تا اينجاي كار به صورت خواسته و ناخواســته عامل اصلي دو بحران براي آبيها بوده است. درگيري او با محمود فكري در دقايق پاياني بازي با فوالد موجب شــد براي اولين بار در فوتبال ايران هم اخراج موقت را بچشد و بديهي است كنار گذاشته شدن اين بازيكن حتي براي يك روز هم كه باشد،بازتابرســ­انه العادهوسيع­يايجاد ميكند. از طرف ديگر، مصدوميت او قبل از بازي با پيكان و اعالم غيبت يك ماهه اين بازيكن شــوك بسياربزرگي­بودكهكادرف­نيآبيهادرا­بتدايهفته جاري با آن مواجه شــدند و حاال چارهاي جز كنار آمدن با اين واقعه تلخ ندارند.

محروميتسرم­ربي داستانهاي بازي با فوالد و تصويري كه از محمود فكري پس از پايان اين مسابقه منتشر شد، زمينه براي محروميت يكجلسهاي سرمربي استقالل را

فراهم كرد و البته خود كرده را تدبير نبود. بدون شك عدم حضورفكريدر­كنارزمينهن­گام جدال با پيكان نقش بســزايي در پيروز نشدن شاگردان او ايفا كرد و اين تجربه بسيار گراني براي مرد شماره يك اســتقالل بود تا از اين به بعد بسيار بيشتر مراقب رفتار خود و دوربينهاي روشن باشد.

هر 8 روز، يك بحران با توجه به مواردي كه برشــمرديم و مالك قرار دادنروزانت­خابمحمودفك­ريبهعنوانس­رمربي جديد استقالل، ميتوان گفت اين تيم تقريبا هر 8 روز يك بحران را تجربه كرده و البته گاهي اوقات با چند مشــكل به صورت همزمان درگير بوده است. بدون شك طرح چنين مواردي به معناي سلب مسئوليت كردن از محمود فكري نيست و اتفاقا خود اين مربي در برخي از مشكالت يا مؤثر بود و يا ميتوانست به مراتب بهتر عمل كند ولي باتوجهبهدي­راستارتزدن­استقاللوبر­خيموارد كه خارج از اراده ســرمربي ايــن تيم براي كل مجموعه دردسر ايجاد كرد، ميتوان اميدوار بود با آرام شــدن فضا و فروكش كــردن بحرانها، مشكالت تاكتيكي استقالل نيز كاهش پيدا كند البته به شــرطي كه كادر فني نسخههاي خوبي براي حل اين دردسرها بپيچند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran