KHABAR VARZESHI

قصههاي هزار و يك شب آبراموويچ

-

رومنآبرامو­ويچدرچلسيچ­يزيشبيهقصه­هايهزارويك شب درســت كرده اســت. از روزي كه مالكيت چلسي را عهدهدار شــد تا االن 7۱ سال ميگذرد. او حاال هزار و يك بازياستكهب­هعنوانمالك­باشگاهچلسي­فعاليتميكن­د و از سال 3۰۰۲ تاكنون بيش از ۲ ميليارد پوند در اين باشگاه هزينه كرده است. اين مالك متمول روس بيش از يك تيم فوتبال مربي عوض كرده و ۲۱ مربي را تا االن به كار گرفته اســت. مربياني كه هركدام در 6۱ جام كســب شــده كه مهمترين آنها 5 قهرماني ليگ برتر، ليگ قهرمانان اروپا و ليگ اروپا بوده به اندازه خود نقش مؤثري داشتند.

كلوديو رانيري وقتي آبراموويچ به چلسي آمد در ابتدا كلوديو رانيري را براي نيمكت تيمش حفظ كرد. به هرحال از سال ۰۰۰۲ هدايت چلسيرابرعه­دهداشتوتوا­نستدرآخرين­فصلحضورش چلسي را به جمع چهار تيم برتر اروپا برساند. اين براي رومن كافي نبود چون قصد داشت مربي دلخواه خودش را بياورد.

ژوزه مورينيو بعــد از قطع همكاري با كلوديو رانيري پروژه آبراموويچ در چلســي ژوئن 4۰۰۲ با مورينيو شكل گرفت و تا دسامبر 7۰۰۲ ادامه داشــت. مورينيو بار دوم در ســال 3۱۰۲ به چلســي آمد و دو سال در لندن مربيگري كرد. قهرماني در ليگ برتر كادوي هميشگي مورينيو به هواداران چلسي بود. او بار نخست مدال قهرمانياش را به سمت هواداران پرتاب كرد. مســئوالن اتحاديه فوتبال انگليس مدال دوم را به او دادند اما آقاي خاص آن مدال را هم به هواداران هديه كرد. 3 قهرماني در ليگ برتر توســط مورينيو به دســت آمد و هزارمين بازي آبراموويچ هم مقابل تاتنهام آقاي خاص بود.

كارلو آنچلوتي در جوالي 9۰۰۲ كارلتو ايتاليايي به لندن آمد و مي۱۱۰۲ هــم رفت. او جزو مربياني بود كه در اولين فصل حضورش توانست با قهرماني در ليگ و جامحذفي دبل كند. آنچلوتي از چلســي به پاريسنژرمن، رئال و بايرن رفت و جامهاي متعددي را برد. خيليها ميگويند رومن در اخراج كارلتو كمي تعجيل كرد.

آنتونيو كونته جوالي 6۱۰۲ به تيم آمد و ۲ سال بعد دقيقاًً جوالي ۸۱۰۲ از چلسي جدا شد. فصل اول دن آنتونيو عين آنچلوتي با قهرماني در ليگ و جامحذفي همراه بود اما نتايج ضعيف در سال دوم باعث شد پرونده رومن و كونتهبهجدا­يبينجامد.

روبرتو دي متئو نتايج ضعيف آندره وياش بوآش باعث شد باشگاه در مارس ۲۱۰۲ بــا دي متئو به توافق برســد. هيچكس فكرش را نميكرد اولين و آخرين قهرماني چلسي در ليگ قهرمانان به دست اين مربي جوان به دست بيايد. دي متئو خيلي زود دل مالك چلسي را زد و در ماه نوامبر از سمتش بركنار شد.

گاس هيدينك هر زمان كه مالك چلســي به بنبســت ميخورد از گاس هيدينك به عنوان مربي موقت استفاده ميكرد. او

يكبــار ســال 9۰۰۲ جــاي اسكوالري آمد و تيم را قهرمان جامحذفي كرد و سال دوم هم 5۱۰۲ بود كه تيم را شانزدهم جدول از مورينيو تحويل گرفت و درنهايت به رتبه دهم جدول رساند.

رافائل بنيتس رافا كه به خاطر حضور در ليورپول باب ميل هواداران نبود به واسطه رابطه خوب با آنچلوتي در نوامبر ۲۱۰۲ جاي دي متئــو به عنوان مربي موقت آمــد. او بدون توجه به صداي اعتراضات موفق شــد تيم را به رتبه سوم جدول برساند و قهرماني در ليگ اروپا را به هــواداران هديه دهد تا پاياني خوش براي هفت ماه حضور روي نيمكت چلسي رقم بزند.

آندره وياش بوآش قراربودمثل­مورينيونسل­موفقديگرير­ابرايچلسيب­سازد اما دستيار آقاي خاص هيچ شــباهتي به او نداشت. نيمكت چلســي براي آندره به حدي بزرگ بود كه ژوئن ۱۱۰۲ شروع

پروژهاش بود و خيلي زود در مارس ۲۱۰۲ از كار بركنار شد.

لوئيس فيليپه اسكوالري يك مربي برزيلي كه در جوالي ۸۱۰۲ آمد و فوريه 9۱۰۲ هم در ســرماي لندن به ســمت ريودوژانيـ­ـرو پرواز كرد. اسكوالري اولين مربي قهرمان جام جهاني بود كه به جزيره آمد اما هرگز نتوانســت با فوتبال جزيره هماهنگ شود و با ساختارش كنار بيايد.

آورام گرانت دوســت صميمي آبراموويچ و مديرفنــي زمان مربيگري مورينيو در سپتامبر 7۰۰۲ هدايت چلسي را عهدهدار شد. او هــم در ليگ و هم در ليگ قهرمانــان اروپا تا يك قدمي قهرماني رفت اما هردوي اين جامها به منچســتريو­نايتد الكس فرگوســن رســيد. گرانت هم بعدها سرمربيگري پورتسموث و وستهم را تجربه كرد.

مائوريتسيو ساري آخرين قربانــي آبراموويچ همين مربي ايتاليايي اســت. او تابســتان ۸۱۰۲ كارش را شــروع كرد و تابستان 9۱۰۲ با قهرماني در جام اتحاديه و ليگ اروپا صندلي خود را تحويل مربيبعديدا­د.جنسساريوآب­راموويچباه­مجوردرنميآ­مد.

و فرانك لمپارد... فرانكي لندنيها از تابستان سال گذشته مورد اعتماد رومن واقع شــد و با پنجرههاي بسته، خوب تيم را مديريت كرد. دوازدهمين مربي آبراموويچ اما امسال باتوجه به خريدهاي ســنگيني كه داشتهاند هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده كند. اين يعني لمپارد هم با وجود رابطه خوبش با آبراموويچ در خطر اخراج است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran