KHABAR VARZESHI

زندگيغيرعا­ديآرتوروار­تون!

-

رتبه

تيم

بازی

برد مساوی باخت

زده

خورده تفاضل امتياز

رتبه

تيم

بازی زندگي شــگفتانگي­ز يك دروازهبان با سرعتي فرا انساني براي سالهاي متمادي به دست فراموشي سپرده شده بود ولي آرتور وارتون مستحق شناختي دوباره است. بازيكني كه سال ۰39۱ در مزاري بينام و نشــان آرام گرفت. آرتور در سال 56۸۱ در دوراني چشــم به جهان گشود كه كشور وي به نام «ساحل طال» كــه امروزه غنا ناميده ميشــود، به مبارزه با متجاوزان بريتانيايي مشغول بود ولي وارتون يكي از افراد خوششانسي بود كه خانوادهاي مرفه داشت و در ابتدا با هدف تبديل شدن به يك مبلغ مذهبي به لندن فرار كرد.

ركوددار دو سرعت آرتور يك ورزشكار مشتاق بود كه در دو سرعت ۰9 متري با زمان ۰۱ ثانيه به عنوان ركورددار دو ســرعت آماتور جهان محسوب ميشــد ولي با وجود ســرعت غيرعادي و برقآساي خود غالباً بهعنوان دروازهبان مورد استفاده قرار گرفت. او ميتوانست در هر يك از دو جناح زمين بازي كند ولي ترجيح ميداد تا با ســرعت باورنكردني و قدرت فوقالعاده مشــت كردن دست خود و وارد ســاختن ضربه به توپ، از دروازه محافظت كند. مقايسه كردن وارتونبادر­وازهبانيدر­دنيايامروز­بسياردشوار­استوشايدبت­وان او را با گلري مانند مانوئل نوير ولي با ســرعت تئو ولكات در نظر گرفت. وارتون از توان پرش و گرفتن تيرك افقي دروازهاش و مهار توپ مابين هردو پايش برخوردار بود و مهارت او به گونهاي بود كه حركت عقرب رنه هيگوئيتا، در برابر آن هيچ محسوب ميشود.

اولين در ابتدا مسئوالن «پرســتون نورث اند» اين فرصت را در اختيار وارتون قرار دادند تا به تيم آنها ملحق شود و در اينجا بود كه وارتون

برد مساوی باخت

زده

خورده تفاضل امتياز

رتبه

تيم

به اولين بازيكن حرفهاي سياهپوســت در فوتبال تبديل شد. آن روزها (ســال 7۸۸۱) دوران عجيبي در فوتبال بود و قوانيني كه امروزه در اين رشته وجود دارد، آن زمان تازه در حال شكل گرفتن بودنــد. وارتون در زمان آزاد خــود بهعنوان يك بازيكن حرفهاي كريكتبهورز­شهايچندگان­هديگرينيزم­يپرداختكهچ­ندان غيرمتعارف نبود. حتي او با دوچرخهسوار­ي ميان باشگاه پرستون و بلكبرن ركورد سرعت را نيز در دوچرخهسوار­ي در دست داشت. تصور كنيد كه دروازهبان باشگاه شما اين كارها را انجام دهد!

مسير سخت از آرتور وارتون بهجز شــرح مختصري در كتابهاي تاريخچه فوتبال، نقشــي بر جاي نمانده است. او مردي بود كه با همان جســارت افراد قبل و بعد از خود فوتبال بازي ميكرد. نظريات مطرح در خصوص مهاجران دوران ويكتوريايي به اندازهاي دور ازانصافاست­كهاشارهچند­انيبهآننمي­شود.كوهيكهوارت­ون براياثباتا­رزشمنديخود­مجبوربهصعو­دازآنبود،شيبدارتر از مســير بسياري از ورزشــكارا­ن ديگر بود. وارتون پس از آن مربيگري هربرت چپمن را برعهده گرفت كه يك مدير پيشگام وپدرمسابقا­تنوينمحسوب­ميشود.اوچهرهايشك­ستناپذير و استوار در باشگاه پرستون نورثاند بود. با اين وجود، مدت زمان زيادي است كه در تاريخ به آرتور وارتون و نقش وي در ورزش، در كنار ساير ورزشكاران اشارهاي نميشود.

مرگ در فقر وارتون در سال ۲۰9۱ بازنشسته شد و به عنوان يك كارگر در حوزه حمل و نقل زغال ســنگ به فعاليت پرداخت و با اعالم جنگ در سال 4۱9۱ به «هوم گارد» پيوست تا با جان خويش از كشور همسر و فرزندان خود يعني كشوري كه۰3 سال پيش

بازی

برد مساوی باخت

زده

خورده تفاضل امتياز

رتبه آن را به عنوان خانه برگزيده بود، دفاع نمايد. او در ســالهاي آخر زندگي خويش با مشكل مصرف مشروبات الكلي روبهرو بود و در فقر و در سن 65 سالگي در يورك شاير فوت كرد.

داستان جاويدان در ســال ۱۱۰۲، اتحاديه فوتبال انگليس از نوه دختري او، شيال ليسون، دعوت كرد تا در مراسمي كه به افتخار دوستي انگلستان و غنا برگزار شــده بود به عنوان مهمان حضور يابد. اتحاديه فوتبال انگليس بسيار از ليسون سپاسگزار بود زيرا داستان وارتون براساس عكسهاي خانوادگي او زنده ميماند. كمكهاي ليسون باعث شد تا يكي از مهمترين داســتانها­ي تاريخ فوتبال بازگو شــود و اين داستان امروزه در فرهنگ عام فوتبال بريتانيا جاودان شده است. درحالحاضر،وارتوندارا­ييكسنگقبرا­ست.همچنينمجسم­ه زيبايي از او به ارتفاع 6۱ فوت در خيابان سنت جورج پارك نصب شــده كه او را در حال پرش براي مهار كردن شوت بر باالي تيرك افقي دروازه نشان ميدهد. از نقطه نظر زماني او اولين فوتباليستي است كه نام او در تاالر افتخارات فوتبال انگلستان به ثبت رسيده و اين حداقل چيزي است كه او شايستگي دريافت آن را دارد.

تيم

بازی

برد مساوی باخت

زده

خورده تفاضل امتياز

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran