KHABAR VARZESHI

احتمالافزا­يشسهميهاير­انقوتگرفت

-

كنفدراسيون فوتبال آسيا به دنبال انقالبي بزرگ در مســابقات ليگ قهرمانــان آسياســت. دپارتمان مسابقاتكنف­دراسيونفوت­بالآسيا درحالمطالع­هيكپيشنهاد­جامع براي تغيير سيستم ليگ قهرمانان آسيا و فرمول جديد براي مسابقات باشگاهي در سراسر قاره كهن است تا از توسعه مطلوب از نظر بازاريابي و تبليغــات اطمينان حاصل كند. نشــريه «االتحــاد» امــارات در گزارشي در اين زمينه نوشت: اين پيشنهاد مربوط به ادغام۶۷ باشگاه حرفهايدرآس­يابهنمايند­گياز۰۲ ليگ حرفهاي در «قاره كهن» است كه از طريق سيستم ارزيابي توزيع ميشــود، به طوري كه مسابقات باشــگاهي به ۳ ســطح تقسيم ميشــوند كه همگي به نام «ليگ قهرمانــان آســيا» هســتند. باشگاههاي ۰۱ ليگ برتر آسيا نيز به شكل جديد در سطح اول و دوم ليگ قهرمانان حضور دارند.

با توجه به برداشتي كه توسط دپارتمان مســابقات قارهاي مورد بررسي قرار گرفته است، در رأس آن، رقابتهــاي «ليگ قهرمانان آسيا $ يا ليگ قهرمانان آسيا ۱» قــرار دارد كه انتظار ميرود تنها با حضــور ۴۲ تيم بــه نمايندگي از نخبگان برتر آسيايي برگزار شود. براساس پيشنهاد ارائه شده براي بحــث، با توجه به رتبهبندي ۰۱ ليگ برتر آسيا، تعداد كرسيهاي توزيع شده با توجه به مكانيسم جديــد متفــاوت اســت. اين مسابقات شاهد ۳ يا ۴ برابر ارزش جوايز خود در ليــگ قهرمانان فعلي است كه در مجموع به ۰۳ ميليوندالر­ميرسدوپيشب­يني ميشــود به چند برابر اين رقم برســد و به اين ترتيب قهرمان مبلغي حدود ۵۱ تا ۰۲ ميليون دالر پاداش به جيب ميزند.

دوميــن ســطح رقابــت باشگاههاي آسيا در صورت موافقت «ليگ قهرمانان »% يا «مسابقات ليــگ قهرمانــان ۲» نامگذاري ميشــود. پيگيريها حاكي از آن است كه اين مسابقات ادغام $)& كاپوليگقهر­مانانآسيام­حسوب ميشود اما به شكلي توسعهيافته­تر و بــا لغو حضــور باشــگاهها­يي از ليگهاي حرفهاي بزرگ اين قاره شاهد حضور باشگاههايي خواهد بود. در مورد سومين سطح رقابت در ليــگ قهرمانــان آســيا كــه پيشبيني ميشــود با نام «ليگ قهرمانان آسيا »& با حضور ۰۲ تيم برگزارشودو­بهباشگاهها­وليگهاي پاييــن رده اختصــاص يابد و اين احتمال وجود دارد كه باشگاههايي از ۰۱ ليــگ برتر آســيا نيز در آن مسابقات شركت خواهند كرد.

با توجه به مفهوم اين مطالعه، ممكن اســت ســهميهها براي ليگهاي بزرگ شرق و غرب آسيا با هدف توزيع باشگاههايش­ــان در ليگ قهرمانان در سه سطح جديد، به ويژه ســطح اول و دوم افزايش يابد. پيگيريها حاكي از آن است كــه كميته مســابقات قــارهاي چشــمانداز نهايي خود را پس از

جلســه آتي در پايان ماه جاري به دفتــر اجرايي ارائــه خواهد كرد، مشــروط بر اينكه تصميمي براي تغيير هويت و شكل مسابقات براي باشگاههاي داراي امتياز در نسخه ۵۲۰۲-۴۲۰۲، بــه موجــب آن باشگاهها و ليگها يك سال كامل فرصت داده ميشود تا شرايط خود را با پيشنهاد جديد و الزامات جديد بــراي شــركتهاي مختلف در مسابقاتتطب­يقدهند.

بدين ترتيب پيشــنهاد روي ميز&)$ براي ليگ قهرمانان آسيا اين است كه ديگر مسابقاتي به نام $)& كاپ برگزار نشود و به جاي آن ليگ قهرمانان آسيا در ۳ سطح $، % و & برگزار شود. طبق اعالم نشريه قطري باشگاههاي ۰۱ ليگ برتر آسيا كه ايران يكي از آنهاست باشگاههايش در اين ۳ سطح توزيع ميشود يعني ممكن است تيم اول و دوم در سطح اول ليگ قهرمانان رقابتكنندو­تيمهايسومو­چهارم سهميه ايران در سطحهاي ديگر آسيا رقابت كنند. همچنين طبق گزارش رسانه قطري با سطحبندي ليگ قهرمانــان احتمال افزايش سهميه كشورها وجود دارد يعني در صورت تغيير فرمت ســهميه ايران هم افزايش خواهد يافت.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran