KHABAR VARZESHI

از ستاره جامجهانيقب­ل تا سوپراستـار فوتبال ايران تيممليدرسل­طهپرسپوليس­يها

- Frequency Red

فرکانس قــرمز

ليست نهايي تيم ملي براي رقابتهاي جام جهاني اعالم شد و كیروش 25 بازيكن را براي حضــور در معتبرترين تورنمنت فوتبالي دنيا به خط كرد. به غير از اينكه پرسپوليس با 4 بازيكن بيشترين نماينده را در تيم ملي دارد، چندين بازيكن ديگر تيم ملي هم سابقه حضور در پرسپوليس را دارند و روزي در اين تيم بازيكردند.ازهمينروبي­شتربازيكنا­نحاضردراين­جامجهاني را پرسپوليسيه­ا تشكيل ميدهند. از 25 بازيكن دعوت شده به اردوي نهايي تيم ملي، 12 بازيكن ســابقه پوشــيدن پيراهن پرسپوليس را در كارنامه دارند كه در نوع خودش جالب است. در اين گزارش پرسپوليسيه­اي حاضر در جام جهاني 2022 قطر را با هم بررسي ميكنيم.

عليرضابيرا­نوند ستاره جام جهاني قبلي بود و حاال اميدوار است در قطر هم مثل روسيه بدرخشد و نگاهها را به سمت خودش خيره كند. عليرضا در اوج تجربه و آمادگي اســت و اين موضوع را در بازيهاي اين فصل پرسپوليس به خوبي نشان داده است. بيرانوند بعد از 2 سال سخت در اروپا به پرسپوليس برگشت تا دوباره جايگاهش را در تيم ملي پيدا كند. عليرضا حاال براي رويارويي با ستارههايي مثل كين، استرلينگ، فودن، بيل، پوليشيچ ...و كامال آماده است و با انگيزه باال راهي قطر شده است.

امير عابدزاده مدت زمان حضورش در پرسپوليس طوالني نبود ولي به هر روي در مقطعي پيراهن اين تيم را برتن كرد. امير كه در يك مقطع به گلر شــماره يك تيم ملي تبديل شده بود، در اين فصل شرايط خوبي نداشته و حتي حضورش در ليست نهايي تيم ملي هم با ترديد همراه بود. حاال او براي رسيدن به تركيب اصلي تيم ملي يك بيرانوند آماده را پيشروي خود ميبيند و كار بسيار سختي براي انجام اين كار خواهد داشت.

شجاعخليلزا­ده وقتياسكوچي­چبهنيمكتتي­ممليرسيد،شانسبهشجاع­دوباره رو كرد. با حضور مرد كروات بخت شــجاع باز شد و او پاي ثابت همه اردوها بود. در بازيهاي مقدماتي جام جهاني شــجاع به صورت ثابت به ميدان رفت و عملكرد بسيار خوبي هم داشت. با آمدن كیروش خيليها فكر ميكردند شجاع ديگر شانسي براي حضــور در تيم ملي ندارد ولي ســرمربي تيــم ملي برخالف پيشبينيها شجاع را دعوت كرد و حاال مدافع سابق پرسپوليس فرصت حضور در اولين جام جهاني خود را به دست آورده است.

مرتضيپورعل­يگنجي مدافعمحبوب­كیروشويحيي­گلمحمديمطا­بقپيشبينيه­ا درليستنهاي­يتيممليقرا­رگرفتوحاال­اميدواراست­دردومين جام جهاني خود به ميدان برود. مرتضي مصدوميت ســختي را پشتسر گذاشت ولي به موقع آماده شد و با نمايشهاي خوب خود در تركيب پرسپوليس، دوباره به تيم ملي هم دعوت شد و يكي از مهرههاي تأثيرگذار تيم كیروش محسوب ميشود.

محمدحسينكن­عانيزادگان با وجود اينكه تا همين چند ســال پيش و قبل از جام ملتهاي آسيا در امارات خيلي براي دعوت محمدحسين از كیروش ايراد ميگرفتندول­يگذشتزمانن­شانداداوچه­كيفيتباالي­يدارد. محمدحسيناز­زمانحضوردو­بارهدرپرسپ­وليسبهمهره­فيكس اين تيم تبديل شد و عملكرد بسيار خوبي از خودش به نمايش گذاشت. كنعانیزادگ­ان از جام ملتهاي آسيا در امارات تا به االن پاي ثابت همه اردوهاي تيم ملي بوده و در اكثر بازيها در تركيب ثابــت قرار گرفته اســت. او بعد از انتقال به قطــر حاال يكي از لژيونرهاي فوتبال ماست و گزينه اول كیروش براي حضور در قلب خط دفاعي تيم ملي در جام جهاني خواهد بود.

رامينرضايي­ان اســكوچيچ به صراحت اعالم كرد رامين جايي در برنامههاي او نداردوتاوق­تيسرمربيتي­مملياست،رضاييانراد­عوتنخواهد كرد. با اين حال در نيمفصل سال گذشته به پرسپوليس برگشت تا جلوي چشم اسكوچيچ باشد و شايد بتواند نظر او را تغيير دهد. اتفاقي كه رخ نداد و رامين در بازگشت دوبارهاش به پرسپوليس موفق نبود. گلمحمدي با خريد اسماعيليفر نشان داد رامين را نميخواهدوا­وبهناچاررا­هيسپاهانشد.بااينحالدس­تتقدير به كمك رضاييان آمد و كیروش دوباره سرمربي تيم ملي شد. بازگشــت مربي محبوب و همچنين عملكرد خوب رامين در سپاهان باعث شد او هم يكي از مسافران جام جهاني لقب بگيرد و دومين جام جهاني خود را تجربه كند.

صادق محرمي صادق يكي از بهترين اســتعداده­اي فوتبال ايران در چند سال اخيربود.بعدازدرخشش­درپرسپوليس­برانكوراهي­فوتبالاروپ­ا شــد و به تيم ملي هم رســيد. محرمي ســال قبل دچار يك آســيبديدگ­ي شديد شد و ماهها از فوتبال دور بود. با اين حال آنقدر اسكوچيچ به سبك بازي او عالقه داشت كه با وجود ناآماده بودن باز هم به تيم ملي دعوت ميشــد و بازي ميكرد. شرايط صادق در اين فصل اما متفاوت شد؛ عملكرد بسيار خوبي در تيم باشگاهياشد­اشتودرليگق­هرمانانارو­پاهممقابلس­تارههاي ميالن و چلسي نمايشهاي خوبي داشت. كیروش هم او را به تيم ملي دعوت كرد و احتماال مدافع راست ثابت تيم ملي در جام جهاني خواهد بود.

مهدي ترابي زننده تكگل تيم ملي مقابل نيكاراگوئه يكي از مســافران جام جهاني اســت. مهدي ترابي كه در اين فصل عملكرد خوبي در پرسپوليسند­اشته،يكيازبازيك­نانمحبوبكی­روشبهحساب ميآيد و با وجود نمايشهاي ضعيف در ليگ برتر به اردوي تيم ملي دعوت شد. ترابي در ديدار دوستانه تيم ملي نه تنها از ابتدا به ميدان رفت، بلكه زننده تكگل برتري شاگردان كیروش بود و نمايش خوبي داشــت. عملكرد خــوب در تيم ملي رضايت كیروش را از ترابي در پي داشت و حضور ستاره پرسپوليس در جام جهاني قطعي شد. ترابي يكي از بازيكناني است كه دومين جام جهاني خود را تجربه خواهد كرد و البته شانس اين را دارد كه براي اولينبار در اين رقابتها به ميدان برود.

احمدنورالل­هي بهترينبازي­كنليگبيستم­طيهفتههايگ­ذشتهبامصدو­ميتش كیروش را حسابي نگران كرد ولي خوشبختانه خطر رفع شد و احمد هم به جام جهاني رسيد. خيليها احمد را بهترين هافبك مياني فوتبال ما ميدانند و او يكي از بازيكنان فيكس تيم ملي در قطر خواهد بود. احمد از جام ملتهاي آسيا 201۹ و از زمان كــیروش به تيم ملي دعوت و بعد از جدايــي او به مهره ثابت ويلموتس و اسكوچيچ تبديل شــده بود. حاال كیروش دوباره سرمربي تيم ملي شده و احمد هم يكي از مهرههاي اصلي تيم او به حســاب ميآيد. نوراللهي اين فرصت را دارد تا در قطر اولين حضور خود را در جام جهاني تجربه كند.

وحيد اميري آچار فرانسه پرسپوليس و تيم ملي بازيكني نيست كه هيچ مربي بتواند از او چشمپوشــي كند. وحيد بعد از پشتســر گذاشتن مصدوميتي سخت، باالخره توانست خودش را به جام جهاني برساند و كیروش هم كه عالقه زيادي به اميري دارد، او را در ليســت نهايي خود قرار داده است. شايد وحيد آمادگي قبل از مصدوميتش را نداشته باشد ولي تجربه و البته دوندگيباال­ياوقطعابهت­يممليدرجام­جهانيكمكخو­اهد كرد. نكته جالب درخصوص اميري اين است كه او برخالف پرسپوليسكه­درپستمدافع­چپبازيميكن­د،درتيمملي يك هافبك اســت و انصافا هم در اين پست عملكرد بهتري نسبت به پست مدافع چپ دارد.

مهدي طارمي ازهمانزمان­يكهباپيراه­نپرسپوليس او را ديديم، مشــخص بود فوتباليســ­ت بزرگي ميشود. اتفاقي كه رخ داد و طارمي حاال سوپراســتا­ر فوتبال ايران است و در اروپا هم ميدرخشــد. خيليهــا ميگويند مهدي بهترين فوتباليست 10 ســال اخير فوتبال ايران است.درخششطارمي­درتيممليوت­يمباشگاهيا­ش آنقدرزيادا­ستكههيچمرب­ينميتواندا­ورانيمكتنش­ين كند. به طور حتم زوج مهدي و سردار اميد اصلي گلزني ما در مســابقات پيشرو خواهد بود. همچنين اكثر رسانههاي خارجي از طارمي به عنوان ستاره ايران در جامجهاني ياد كردند و معتقد بودند او ميتواند باعث صعود تيم ملي ايران شود. مهدي در جام جهاني قبلي كمتجربه بود و چه بســا اگر تجربه االن را داشت و آن توپ معروف را وارد دروازه پرتغال ميكرد، ايران براي اولين بار در تاريخ فوتبالش صعود به دور دوم جام جهاني را تجربه ميكرد. حاال طارمي با آمادگي فوقالعادها­ي كه دارد، آماده است تاهماشتباه­شرادردورهق­بليجبرانكن­دوهمبهليست­گلزنان ايران در جام جهاني اضافه شود.

كريمانصاري­فرد كاپيتان باتجربه تيم ملي هم يكي از بازيكناني است كه سابقه پوشيدنپيرا­هنپرسپوليس­رادارد.كريمدرتابس­تانموردتوج­ه پرسپوليس بود ولي نتوانســت به تيم سابقش برگردد و راهي فوتبال قبرس شد. حاال اين مهاجم باتجربه كه يكي از بازيكنان مورد عالقه كیروش هم به حساب ميآيد، سومين جام جهاني خود را تجربه خواهد كرد و اميدوار است در قطر هم مثل روسيه و برزيل فرصت بازي كردن را پيدا كند.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran