KHABAR VARZESHI

وقتي دروازه ايران در اولين جام جهاني را به يك استقاللی دادند

-

حكايت دروازهبانه­ا در پيكارهاي جام جهاني همواره جذابيتهاي خاص خود را دارد. اغلب تيمهايي كه فاتح اين مســابقات شدهاند يا درخشــش مافوق تصوري در آن داشتهاندهم­وارهازوجود­سنگربانان خوبيبهرهبر­دهاندوالبت­هعكساين مســئله هم صادق است چون در برخي موارد، وجــود دروازهبانا­ن ناآماده باعث ايجاد دردســر براي تيمهاي بزرگ شده است. ايتاليا در حالي كه قهرماني در جام جهاني ۶۰۰۲ را جشن گرفت كه يك ســنگربان تمامعيــار به نام جــان لوئيجي بوفونرادرا­ختيار داشت. آلمان هم در جــام جهانــي ۲۰۰۲ تا فينال باال آمد وبدونشكدرخ­ششاوليور كان در موفقيت ژرمنها مؤثر بود. از طــرف ديگر امــا هنوز خيليها معتقدنداگر­انگليسدرجا­مجهاني ۰۹۹۱ ســنگرباني بهتــر از پيتر شيلتون داشت، هيچ بعيد نبود كه قهرماني در آن مسابقات را جشن بگيرد. اگر دفعات حضور تيم ملي خودمان در جام جهاني را نيز مالك قــرار دهيم ســنگربانا­ن ما در آن مسابقات هم داستانهاي متفاوتي داشــتهاند و دروازهبانا­ن استقاللي طي ادوار گذشــته هــم به عنوان مــردان اصلي و هم در قالب مردان نيمكتنشــي­ن كاروان ايران را در جامهاي جهاني همراهي كردهاند.

اولين جام جهاني با سنگربانآبي تيم ملي فوتبال كشــورمان اولين جام جهاني تاريخ خود را در حالي تجربه كــرد كه يك ســنگربان آبيپوش وظيفه حراست از دروازه ايرانرابرع­هدهداشت.ناصرحجازي فقيد در آرژانتين۸۷­۹۱ مرد شماره يكتيممليبو­دوالبتهدر آنمقطعفاصل­هاشبا ســاير دروازهبانا­ن فوتبــال ايــران آنقــدر قابــل مالحظه بود كه كسي در فيكس شدن او كوچكترين ترديدي نداشــته باشــد. اگرچه ايران در آن مسابقات ۸ گل دريافــت كرد امــا انصافا حجازي نمايش بدي نداشت و به ويژه برابر هلنــد و اســكاتلند موقعيتهاي خطرناك متعــددي را از حريفان ايران گرفت. ايــن نكته را هم بايد اشاره كنيم كه ناصر حجازي هنگام برگــزاري رقابتهاي جام جهاني آرژانتينعض­وتيمشهبازب­ودوليدر جامعه فوتبــال همه از او به عنوان يكي از اســطورهها­ي استقالل ياد

ميكنند چون حضورش در شهباز به نسبت دوران آبيپوش بودنش كوتاه بود.

برومند و فرانسه استقاللدرم­ياندروازهب­انهاييكه به جام جهاني ۸۹۹۱ فرانسه رفتند نيز نماينده داشــت. پرويز برومند ســنگربان ثابت اســتقالل در آن مقطع تحت عنوان گلر سوم به جام جهاني رفت و البته طبيعي بود كه فرصت حضور در ميدان پيدا نكند. برومنــد در بازي اول ايــران برابر يوگسالوي كه احمدرضا عابدزاده مصدوم بود به عنوان سنگربان دوم تيم ملي و ذخيره نيما نكيسا روي نيمكتنشست.

داستانطالب­لو وحيد طالبلو نيــز در جام جهاني ۶۰۰۲ سهميه دروازهبانا­ن استقالل محسوبميشد.سنگربانيكه­درآن مقطع هم او و هم حســن رودباريان انصافا شرايط بسيار خوبي داشتند و هنوز هــم بخش قابل مالحظهاي از كارشناســا­ن معتقدند اگــر برانكو ايوانكوويچ روي اســتفاده از ابراهيم ميرزاپور اصرار نميكــرد و از ميان طالبلو و رودباريــا­ن، يك نفر را به عنــوان دروازهبان اصلي مســئول حراســت از قفس تــوري تيم ملي كشورمانميك­رد،شايدنتايجب­هتري در آلمان ميگرفتيم البته نميتوان ايــن واقعيت را نيــز از نظر دور نگه داشــت كه تيم ملي در جام جهاني ۶۰۰۲ آلمان آنقدر مشكالت دروني داشت كه قضيه دروازهبانه­ا به نوعي در حاشيه قرار گرفت.

حسرت بزرگي براي رحمتي مهــدي رحمتي از ســال ۷۸3۱ سنگربان فيكس تيم ملي بود و با وجود اشــتباهات­ي كه در مرحله نهايــي پيكارهــاي انتخابي جام جهاني ۴۱۰۲ برزيل برابر لبنان و ازبكستان انجام داد، باز هم شانس خيلي زيادي جهت حضور در اين مسابقات داشت اما يك تصميم از ســر كمتجربگي و شتابزدگي كه زمستان سال ۱۹ گرفت، موجب شد او از تيم ملي براي هميشه جدا شــود و كارلوس كيروش ديگر دعوتشنكند.قطعااگررحم­تيآن كار را نميكــرد در جــام جهاني برزيل شــانس اول فيكس بازي كردن ما بود و حتي در جام جهانــي ۸۱۰۲ روســيه نيز ميتوانســت در زمــره يكــي از دروازهبانا­ن اعزامي قرار بگيرد.

حسيني، آخرين پرچمدار استقاللدرج­امهايجهاني­۴۱۰۲ و ۸۱۰۲ نماينــدها­ي در جمــع دروازهبانـ­ـان نداشــت امــا حاال سيدحســين حســيني پس از وقفهاي ۶۱ ساله دوباره آبيپوشان را در جمعــه گلرهــاي تيم ملي صاحب نماينده كرده است. البته حســيني در قطر فيكــس بازي نميكند و مشــخص اســت كه عليرضا بيرانوند ســنگربان اصلي ماست اما پس از ۶۱ سال دوباره به عنــوان يك اســتقاللي در جمع دروازهبانا­ن تيم ملي اعزامي به جام جهاني حضور پيدا كرد تا استقالل از اين بابت احساس خأل نكند.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran