KHABAR VARZESHI

مثلثارزشمن­دایراندرجا­مجهاني2202­قطر

-

ســايت كنفدراســي­ون فوتبال به وضعيت تيم ملي كشورمان در جام جهاني 2۰22 قطر پرداخت. سايت كنفدراســي­ون فوتبال آسيا $)& دربارهشراي­طتيممليكشو­رماندر جام جهاني قطر نوشت: ايران اولين كشور آسياي مركزي است كه در جام جهاني شركت كرد. اين تيم با مربي افسانهاي خود يعني حشمت مهاجراني، به جام جهاني ۸7۹1 راه يافتوباتسا­ويشوكهكنند­همقابل اسكاتلند، به مركز توجهات تبديل شــد. تيم ملي ۰2 سال دور از اين رقابتها بود و در بازگشت خود در ســال ۸۹۹1، با شكست آمريكا به اولين برد خود در جام جهاني دست يافت.

اين تيم در جام جهاني 6۰۰2 تنها يك امتياز كسب كرد اما نسل جديد در سال ۴1۰2 وارد تيم ملي شــد و ايران يكي از پايههاي ثابت جام جهاني لقب گرفت. روســيه ۸1۰2 نزديكتريــ­ن جايگاه براي صعود ايران به مرحله يكهشــتم نهايي جام بود كــه اين تيم چهار امتياز گرفت و با يك امتياز كمتر از اســپانيا و پرتغال، از صعود به دور گروهي بازماند. ايران در ششمين حضور در جــام جهانــي، رؤياي شكستنطلسمم­رحلهگروهيب­راي اولين بار در تاريخ را در ســر دارد. احياي ايران به عنوان يك ابرقدرت در قاره آسيا ظرف يك دهه گذشته را ميتــوان عمدتا مديون يك نفر دانست. سرمربي سابق رئالمادريد و تيم ملي پرتغال هدايت تيم ملي اين كشور را در سال 2۰11 برعهده گرفتوظرفهش­تسالبعد،ايران را به يكي از تيمهايي تبديل كرد كه به سختي شكست ميخورد. پس از جدايي از ايران با شكست برابر ژاپن در جــام ملتهاي آســيا ۹1۰2، كــيروش ســپتامبر امســال به جايگاهشباز­گشتوتيمشرا­براي سومين دوره هدايت ميكند.

يك نكته محبــوب در ميان هــواداران تيم ملي، قدرت رهبري كيروش و شخصيت كاريزماتيك اوست كه در روحيه جنگجويانها­ي كــه در تيمش وجــود دارد، ديده ميشود. اگر يك نكته تعيينكننده ايران با كيروش را ذكر كنيم، بايد بهدفاعغيرق­ابلنفوذآنه­ااشارهكرد. پيش از شكست ۳-صفر برابر ژاپن كه بــه دوره اول كيروش در ايران پايان داد، تيمش در پنج بازي جام ملتهاي آســيا گلي نخورده بود. ركــورد او در تورنمنتهــ­اي بينالمللي با ايران نشاندهنده آمار ۰1 كلينشيت در61 مسابقه است.

ايران با كيروش با سيســتم ۳-۳-۴ بازي ميكند كه ســعيد عزتاللهي در خط هافبك اســت. عليرضا جهانبخش، سردار آزمون و

مهدي طارمي، بار هجومي تيم ملي را به دوش ميكشــند و مدافعان وسط هم به ندرت جلو ميآيند. اين مثلث ارزشمندتري­ن دارايي ايران اســت اما تعدادي از بازيكنان براي تيم ملي حياتي خواهند بود؛ جايي كه ايران بايد برابر حمالت رقبا تاب بياورد. عليرضا بيرانوند هم جايگاه خود را در دروازه تيم ملي به دست آورده و مصمــم اســت عملكرد قهرمانانه خود در سال ۸1۰2 را كه باعثمهارپن­التيكريستي­انورونالدو شد، تكرار كند.

احســان حاجصفي هم يكي از وفادارترين سربازان كيروش است و تجربــه و انعطافپذيـ­ـري او باعث ميشود كه نقشي حياتي ايفا كند؛ چه در پست مدافع چپ، چه هافبك مركزي يا وينگر. اگــر ايران به يك تعويض نياز داشته باشد، كيروش ميتوانــد نگاهي به بازيكناني چون سامان قدوس، كريم انصاريفرد يا وحيد اميري بيندازد، چون حداقل يكي از آنها در بازيها روي نيمكت خواهندنشست.

اتكا به تجربه يكي از ويژگي ايرانفعليا­ست.آنهافضايبس­يار كمي به بازيكنان جوان در تركيب اصلي ميدهند. يك مدعي براي بــازي در تيــم ملــي، اللهيــار صيادمنش بود كه مصدوميت در آغاز فصل سبب شد از جام جهاني دور باشــد. ابوالفضــل جاللــي ۴2ساله، جوانترين بازيكن تيم فعلي ايران است. بازيكن استقالل اولين بازي ملي خــود را در دور انتخابي جام جهاني مقابل سوريه انجام داد و سه بار براي اين تيم به ميــدان رفته اســت. حاجصفي 2۳سالهوميا­لدمحمدي۹2س­اله، رقبــاي جاللــي در دفــاع چپ هستند و او فرصت دارد تا جايگاه خودش را در اين پُست تا سالها تثبيتكند.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran