KHABAR VARZESHI

فرمول کیروش براي تاريخسازي

-

فدراسيون جهاني فوتبال در آستانه آغاز مسابقات جام جهاني ۲۲۰۲ قطر گزارشي از تيم ملي كشورمان ارائه كرد. تيتر فيفا در اين گــزارش اين بود كه ايران با كیروش براي سومين بار شــانس ميآورد؟ فيفا نوشت: اگر قرار باشد عنواني براي كمپين فوتبال ايران در جام جهاني ۸۱۰۲ روسيه بگذاريــم، «خيلي نزديك و در عين حال خيلي دور» آن را خالصه ميكند. اكنون، چهــار ســال بعد، تيــم ملي بــه دنبال بازگرداندن فرمولي اســت كه آنها را در فاصله چند سانتيمتري تاريخسازي قرار داده است. در روسيه، ايران چهار امتياز از گروهي كه قبال غير ممكن تلقي ميشد با حضور قهرمان جهان در ســال ۰۱۰۲ و پرتغال الهامگرفته از كريستيانو رونالدو به دســت آورد. يك انحراف خوششانس از ديگو كاستا و يك ضربه تجاري از ريكاردو كوارشما از فاصله دور، تنها دو گلي بودند كه شــاگردان كارلوس كیروش در سه بازي دريافت كردند.

با اين حال، بــرد ابتدايي يك-صفر مقابلمراكش­ويكامتيازد­رمقابلپرتغ­ال براي كیروش كافي نبــود تا براي ايران تاريخسازي كند، زيرا آنها سوم شدند و از صعود به مرحله بعد باز ماندند. تنها دو ماه قبل از شــروع بازيهاي جام جهاني در دوحه، كیروش براي رســيدگي به امور ناتمــام به ايران بازگشــت. او پس از پنج تالش ناموفق، هــدف خود را براي اولين دوره براي رســيدن به مرحله يكهشتم نهايي قرار داده اســت. با حضور ايران در گروه براي دومين بار متوالي، حضور در جام جهاني فوتبال زير نظر همين مربي براي سومين دوره متوالي و مواجهه با يك بازيبرگشتم­قابلآمريكا­كهبهاينحس ميافزايد، يك احساس قطعي وجود دارد. دلتنگي براي كســاني كه به اندازه كافي بزرگ است كه اولين ديدار طرفين (ايرانآمريك­ا) در جام جهاني فرانسه ۸۹۹۱ را به ياد بياورند.

رويكرد‌و‌تاکتيك‌ک ‌یروش مربي باتجربه پرتغالي پس از اولين دوره هفت ساله به تيم ملي بازگشت كه سبك بــازي او در يك كلمه خالصه ميشــود: «سيستم بســته.» ايران كیروش در ۶۱ بازي كــه در چهــار تورنمنــت بزرگ بينالمللــ­ي انجــام شــد، مجموعا ۰۱ كلينشيت داشت و تنها ۰۱ گل در وقت قانوني دريافت كرد كه شــشتاي آنها در شكســت غير معمول مقابل بوســني و هرزگوين (۳-يك) در جام جهاني ۴۱۰۲ بود و ۳ گل بعدي در جام ملتهاي آســيا ۹۱۰۲ امارات مقابل ژاپن (۳-صفر) بود. در طول اين مسابقات، كیروش اغلب تيم خود را در سيســتمي قرار ميداد كه بين ۳-۳-۴ و ۱-۵-۴ در نوســان بــود، با دو بازيكن كه اغلب در جلوي خط دفاع يك خط صاف تشــكيل ميدهند و دو وينگر جلوي آنها قرار ميگرفت، نقشهايي كه احتمــاال عليرضا جهانبخــش و مهدي طارمي بازي خواهند كرد.

ايران‌در‌تاريخچه‌جام‌جهاني جام جهاني قطر ۲۲۰۲ ششــمين دوره

مســابقات جام جهاني فوتبال و سومين دوره متوالي ايــران را رقم ميزند و اولين باري است كه آنها چنين دورهاي از حضور متوالي را داشتند. تيم ملي كه اولين بازي خود را در ســال ۸۷۹۱ در آرژانتين انجام داد، دو دهه منتظر ماند تا اين شــاهكار را تكرار كنــد و اولين پيروزي خــود را در مســابقات جام جهاني فرانسه ۸۹۹۱ با پيروزي معروف ۲-يك بر اياالت متحده به دســت آورد. از آن زمان، حضور در جام جهانــي آلمان ۶۰۰۲، برزيــل ۴۱۰۲ و روسيه۸۱۰۲ را تجربه كرد اما تنها پيروزي آنها- حداقل تا به امروز- چهار سال پيش مقابل مراكش بود. كیروش و بازيكنانش اكنون اميد زيادي براي اضافه كردن به اين آمار در قطر دارند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran