KHABAR VARZESHI

باتصميمکير­وش پرسپوليسوا­ستقاللبهتس­اويرسيدند

-

تيم ملي فوتبال ايران ششــمين حضور خود را در جام جهاني تجربه ميكند. در ادوار گذشته همواره دو تيممطرحپاي­تختودوغولف­وتبال ايران بيشــترين نماينده را در تيم مليداشتندك­هكامالطبيع­ياست. به هر حال پرسپوليس و استقالل همواره پر از ستاره هستند و ضمن اينكه بازيكناني كه در اين دو تيم تــوپ ميزنند، بيشــتر از ســاير بازيكنان در معرض توجه قرار دارند و رسانهها هم بيشتر روي آنها زوم ميكنند.بههميندليل­سرخابيها بيشتر از ســاير بازيكنان شاغل در فوتبال ايران شانس حضور در جام جهاني را دارند. در 5 دوره قبلي كه ايران در جام جهاني حاضر بوده، در مجموع تعداد استقالليها بيشتر از پرسپوليسيه­ا بوده است. آبيها در 5 دوره قبلي ۸1 نماينده و قرمزها ۷1 نماينــده در تركيب تيم ملي داشتند اما در اين جام جهاني سهم پرسپوليس بيشتر از رقيب سنتي است و سرخپوشان ۴ مليپوش و اســتقاللي­ها ۳ نماينــده در تيم كیروش دارند. حاال دو تيم مطرح پايتخــت در تعــداد مليپوش در جامهاي جهاني مساوي هستند. البته پرسپوليس، ميالد سرلك را هم داشــت كه با تصميم كیروش اينبازيكند­رلحظاتآخرا­زليست خطخورد.چهبسااگرسر­مربيتيم ملي ســرلك را هم به جام جهاني ميبرد، پرسپوليســ­يها از حريف ديرينه پيشي ميگرفتند. اسامي پرسپوليسيه­اواستقاللي­هايتيم ملي را به تفكيك هر دوره در ادامه ميخوانيد:

1978 آرژانتين در اولين دورهاي كه تيم ملي به جام جهاني صعــود كرد، شــاگردان

مهاجرانيبا­تيمهايهلند،اسكاتلند و پرو همگروه بودند و در نهايت هم با دو شكســت مقابل هلند و پرو و تساوي مقابل اســكاتلند چهارم شدند و به خانه بازگشتند. در اين دوره حشمت مهاجراني سرمربی تيم ملی، آندرانيك اســكندريا­ن، حسن نظري، حسن روشن و ايرج داناييفر را از استقالل در فهرست تيممليحضور­قراردادوعل­يپروين و جواد ا...وردي هم ۲ پرسپوليسي حاضر در جام جهاني ۸۷۹1 بودند تــا در اولين جام جهانــي، تعداد بازيكنان استقاللي نسبت به رقيب سنتيشانبيش­ترباشد.

1998 فرانسه 0۲ سال طول كشيد كه تيم ملي دومينحضورخ­ودرادرجامج­هاني تجربه كند. حضوري كه بســيار خاطرهانگيـ­ـز بــود و هنــوز هم درخصوص آن صعود و حضور تيم ملي در فرانســه صحبت ميشود. تيــم ملي كه جــالل طالبي را به عنــوان ســرمربی روی نيمكت داشــت، مقابل آمريــكا به اولين پيروزي خود در جام جهاني دست يافــت ولــي دو شكســت مقابل يوگسالوي و آلمان باعث شد تيم مليدرهمانم­رحلهگروهيح­ذف شــود. در اين دوره شاهد حضور پرتعدادپرس­پوليسيهادر­تيمملي بوديم و شــاكله اصلي تيم ملي را قرمزهاتشكي­لميدادند.احمدرضا عابدزاده، نيما نكيســا، افشــين پيرواني، نعيم ســعداوي، مهدي مهدويكيــا، رضا شــاهرودي و مهرداد ميناوند از پرســپوليس به تيم ملي دعوت شدند. همچنين ۴ بازيكن از جمع آبيپوشان پايتخت با نظــر جالل طالبي در آن دوره از جام جهاني حضور داشتند. پرويز

برومنــد، مهدي پاشــازاده، جواد زرينچــه و عليرضــا منصوريان استقالليها­ي تيم ملي در آن دوره بودند تا در مجموع ۷ پرسپوليسي و ۴ استقاللي در جام جهاني ۸۹۹1 در فهرست ايران حضور يابند.

2006 آلمان اولين سرمربي خارجي تيم ملي در اين دوره روي نيمكت ما نشست و برانكــو ايوانكوويچ كروات هدايت تيم ملي را برعهده داشت. در اين دوره تعداد لژيونرهاي ما بيشتر شد و ســهم كمتري به دو غول بزرگ پايتخت رسيد. مهرزاد معدنچي و جواد كاظميان ۲ پرسپوليســ­ي دعوت شده از سوي برانكو به تيم ملي بودند و در نقطه مقابل، وحيد طالبلــو، غالمرضــا عنايتــي و اميرحسينصا­دقيبازيكنا­نيبودند كه از تيم اســتقالل به اردوي ملي فراخوانده شدند. تيم ملي پرستاره آنسالبازهم­ناكامبودود­رگروهي كه مكزيك، پرتغال و آنگوال حضور داشــتند، با يك امتياز به كار خود پايان داد.

2014 برزيل ايــن دوره آغاز حضور تيم ملي در جام جهاني بــا كارلوس كیروش بود. تيم ملي در آن دوره با تيمهاي نيجريه،آرژانتينوب­وسنيهمگروه بود و درست مثل ۶00۲ با دو باخت و يك تساوي به كار خود پايان داد. خسرو حيدري، هاشم بيكزاده و اميرحســين صادقي از استقالل و ســيدجالل حســيني، حسين ماهيني، رضا حقيقــي و مهرداد پوالدي از پرســپوليس در برزيل حضور داشتند.

2018 روسيه بهتريننتاي­جتيممليدرت­اريخجام جهاني در اين دوره به دست آمد و

با وجود اينكه تيــم ملي در گروه مرگ با تيمهاي پرتغال، اسپانيا و مراكــش همگروه بــود، ۴ امتياز كســب كــرد ولي با بدشانســي نتوانســت براي اولين بــار راهي مرحلــه حذفي شــود. كیروش برخالف دوره قبلي جام جهاني كه بيشــتر از بازيكنان پرســپوليس دعوت بهعمل آورده بود، براي جام جهاني ۸10۲ سراغ استقالليها رفــت و مجيد حســيني، پژمان منتظري، روزبه چشــمي و اميد ابراهيميرا­بهاردويملي­فراخواند. در نقطه مقابل، سرمربي پرتغالي تيم ملي عليرضا بيرانوند و وحيد اميــري را از جمــع بازيكنــان پرسپوليس به تيم ملي دعوت كرد كه به جز پژمان منتظري، ســاير بازيكنــان دعوت شــده از ۲ تيم استقاللوپر­سپوليسفرصت­بازي در جــام جهانــي ۸10۲ را هم به دست آوردند.

2022 قطر دومين جام جهاني كه در آســيا برگزار ميشود و نزديكترين جام جهانيبهاير­ان،برايمارنگو­بويي خاص دارد و همــه منتظرند تا از هفته آينده نمايش يوزهاي ايراني را در دوحه تماشا كنند. تيم ملي باز هم بــا كیروش راهي جام جهاني شده و با تيمهاي انگليس، آمريكا و ولز همگروه است. در اين دوره در مجمــوع ۷ بازيكــن از دو تيــم پرســپوليس و اســتقالل حاضر هستند كه سهم قرمزها بيشتر از رقيبسنتياس­ت.عليرضابيرا­نوند، مرتضــي پورعليگنجـ­ـي، وحيد اميريومهدي­ترابيازپرس­پوليس و ابوالفضل جاللي، روزبه چشمي و سيدحسينحسي­نيازاستقال­لدر قطر حاضر هستند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran