KHABAR VARZESHI

چشمي، از با ك بر د ناامزييكند­ييهتشابچاي­ششروزمشوچر­اغ تيمملي

-

يكيازبازيك­ناني كه در دو ديدارانجام شده تيم ملي شرايطي كامل متفاوت و متضاد داشت، روزبه چشــمي بود. بازيكني كه برابر انگليس نمايشناامي­دكنندهايار­ائهكردوحتي­موجب شد هواداران استقلال هم از او انتقاد كنند در بــازي با ولز چهرههاي كاملاً دگرگون شــده داشت و آ نقدرخوب بود كه عليرغم به اينكه به عنوان مهره ذخيره وارد زمين شــد، كميته فني فيفا را وادار كرد تا درانتهاي بازي نامش را به عنوان بهترين چهره مسابقه به دنيا معرفي كند.داستانحضور­چشميدرتيمم­ليوبازي كــردناو در جام جهاني قطر به معناي واقعي كلمهپرفراز­ونشيببودوا­تفاقاتيكهط­يچند ماهگذشتهرخ­دادكهحتيخو­دروزبههمتص­ور وقوع آنها را نميكرد.

اصلاًدعوت نميشد روزبه چشمي قبل از اينكه كارلوس كيروش به تيم ملي برگردد اصــلاً مورد توجه دراگان اسكوچيچ قرار نداشــت و كاملاً خارج از پازل تاكتيكيسرم­ربيوقتتيمم­ليقرارگرفت­هبود به طوري كه هواداراناس­ــتقلال نيز در فضاي مجازي زيــاد روي دعوت شــدن او فشــار نميآوردند چون ميدانستند دراگان كاري به كار چشمي ندارد. از طرف ديگر، سبك بازياو نيز به گونهاي است كه معمولاً در تاكتيك تيم حلميشودوچن­دانبهچشمنم­يآيدبههمين خاطرگاهياو­قاتخوداستق­لاليهانيزم­توجه نقشاودرتي مشاننميشدن­دبهجرأتميت­وان گفت اگر كارلوس كيروش ســرمربي ايران نميشدقطعاًروزبهچشميا­لاندرقطرحض­ور نداشــت ولي كيروش آمد تا شرايط براياين بازيكن كاملاً متفاوتاز قبل شود. چهرهاي كه اوايل شهريور اصلاً كسي فكر نميكرد در جام جهاني حضور داشته باشــد، حالا نامش را به عنوان يكي از گلزنــان ايران در اين تورنمنت بزرگ ثبت كرده است.

مدافع باهوش كارلوس كيروش آمد و به موازات بازگشت او، شايعاتيپير­اموندعوتمج­ددازروزبهچ­شمي همبر سر زبانهاافتا­د. منبعاصلياي­ن شايعات در واقع رفتاريبود كه سرمربي دوبارهبازگ­شته تيم ملي قبل از جام جهاني روسيه انجام داده بود.درآنمقطعني­زكسيتصورنم­يكردروزبه بهتيممليدع­وتشوداماكي­روشاورابهج­مع مليپوشــان فراخواند و در كمــال تعجب از وجودشدرجام­جهانيروسيه­نيزاستفاده­كرد. كيروش هنگامي كه تيم ملي به مسكو رسيد درمواجههبا­سؤاليپيرام­وندليلدعوت­نشدن روزبه چشمي پاسخ جالبي داد و گفت : «بهنظر منروزبهچشم­ييكيازباهو­شترينمدافع­اني استكهتاكنو­ندرفوتبالا­يرانديدهام .» روزبه برابر مراكش فيكــس بازي كرد و اگر مصدوم نميشــد حتماً شانس حضور مقابلهاسپا­نيا و پرتغال را هم داشت.

تغييرپست روزبــه چشــمي دراولين بــازياين فصل استقلال مقابل سپاهانبه عنوان مدافع مورد اســتفاده قرار گرفت و اين روند در نيمه اول بازي دوم آبيپوشانبر­ابر ملوانبندرا­نزلي هم تكرار شــداما ريكاردو ســاپينتو خيلي زود فهميد كه بهتر است از اين بازيكن به عنوان يكي از اعضــاي كمربند خط مياني تيمش اســتفاده كند و به همين دليلاو را چند متر جلوتر آورد تا نقش هافبك دفاعي برايش در نظر بگيرد. تغيير نقشي كه باعث شد شرايط برايچشميوا­لبتهخطميان­ياستقلالبه­تر شود و ملوان را با سه گل ببرند. روزبه جلوي مدافعان آبي بازي ميكرد و كمك حال آنها در دفع حملات رقبا بود. استقلالاز بازياول مقابلسپاها­نكهناكامير­ابهچشمديدد­يگر شكستنخورد وانصافاًنقش عناصر تدافعي و دروازهبــا­نايــن تيــم در خلق چنين موفقيتيغير­قابلكتمانا­ست.

اتفاقناامي­دكننده كارلوس كيروش اسامي بازيكنان موردنظرخود­جهتحضوردرق­طر ۲۰۲۲ رااعــلام كــرد و روزبــه چشميراهمهم­راهخودبرد.اين بازيكن در مسابقه با انگليس به عنوان يكي از مدافعان ايران به كار گرفتــه شــد و مانند همه مليپوشان ايران در آن مسابقه )البته غيــر از مهدي طارمي( واقعاً ضعيف بود. شدت ضعف چشمي به حدي بود كه كــيروش از ابتداي نيمه دوم او را تعويض كردوهمين نمايشضعيفا­ينشايعهراب­رسر زبانها انداخــت كه جام جهانــي كلاً براي چشميتمامشد­هاستوليدرآ­نمقطعكسي تصور نميكرد كيروش بــراي بازيكن مورد علاقهاش خواب ديگري ديده است.

چشم و چراغ تيم ملي بازي دوم فرارسيد و نام روزبه در جمع نفرات اصلي ديده نميشد تا شايعه تمام شدن جام جهانيبرايا­و قوتبيشتريب­گيرد. نيمهاول خاتمــه يافت و در نيمه دوم تيم ملي قدم به قدم به دروازه ولز نزديكتر ميشد. در چنين شرايطيمردپ­رتغاليتصمي­مگرفتعلاوه­بر تقويــت عناصر تهاجمي براي رســيدن به پيــروزي، پشتســر آنها هم ســتونهاي محكمي قراربدهد تا تيم ملي غافلگيرنشو­د. يكي از همين ســتونها روزبه چشمي بود. بازيكني كه در ميان تعجب وارد زمين شد و براياينكها­عتماددوبار­هكارلوسراب­هبهترين شــكل جواب دهد، نقشي تاريخيايفا كرد. روزبه در دقايق تلف شــده با يك شوت بسيار زيبا دروازه ولز را گشود تا ما در آستانه كسب سومين پيروزي خودمان در تاريخ جام جهاني قــرار بگيريم. چشــمي دقايقي بعد روي گل دوم ايــران هم تأثير داشــت تا چشم و چراغ ايران شود و همه دنيا برايش طي كمتر از ۵ روز بــه معنــاي واقعي كلمه رنگ و روي ديگريبگيرد.

فاصله كم نااميديتاپ­يروزي اتفاقي كه بــراي روزبه چشميافتادد­رسبزرگي

به فوتباليسته­ا و همه ما ميدهد. اين بازيكن مقابل انگليس فوقالعاده ضعيفوناامي­دكنندهظاهر­شداماخودش نااميد نشد. سرمربي تيم هم اعتمادش را به او از دستندادوحا­صلهميناتفا­قبازگشتدوب­ارهچشمي به روزهاياوج و رقم خوردناتفاق­اتبه ياد ماندنيبراب­ر ولزبود. بازيكنان جوانبايد دقيقاًايناتفاق را سرلوحه كارخودقرار­دهندوفرامو­شنكننداگرر­وزيبهخاطر شرايطروحي،اشتباهاتتا­كتيكيياندا­شتنتمركز ضعيف بودند، دنيا برايشان تمام نشده و فراموش نكنند همين روزبه چشــمي كه بعداز مسابقه با انگليس آنقدر شوكه شدهبود كه حتي ترجيح ميداد در تمرين با ساير مليپوشان هم زياد صحبت نكند حالا به مرد شــماره يك تيم ملي بدل شده اســت. فاصله شكست تا پيروزي همان مسيري است كه بايد آن را با اميد طي كرد و هرگز ســوار تاكسي نااميدينشد.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran