KHABAR VARZESHI

اولين بار بود كه فغاني از كمكداور ويدئويي استفاده كرد

-

علیرضا فغاني داور بازي ردهبندي جام جهاني 2018 از عهدهقضاوتب­ازياروگوئه-پرتغالهمان­نددیدارنخس­ت که بین برزیل و صربســتان برگزار شــد، برآمد. باید از تصمیمات خوب کمکهاي او هم در این بازي یاد کنیم. رويگلاولوآ­فسایدهایيک­هدراینبازي­اعالمميکرد­ند همه و همه درست بود، بهطوري که کمکداور ویدئویي هم در گوش علیرضا فغاني همه این تصمیمات را تأیید ميکرد و دستور به ادامه بازي ميداد. این یک نقطه قوت براي تیم داوري ایراني است که با این روند قضاوت پله به پله به بازي نهایي جام جهاني 2022 نزدیک ميشوند.

در بــازي پرتغال- اروگوئه که براســاس دادههاي

سایتهاي آنالیز یکي از بازيهاي پربرخورد و خشن جام جهاني محســوب ميشود، علیرضا فغاني مثل همیشه ســاده و البته با اقتدار سوت زد. در صحنههایي رونالدو، کاواني و حتي سوارز معتقد به خطا بودند اما داور ایراني دستور به ادامه بازي داد و این صحنهها نشان داد، هیچ ستارهاي نميتواند روي داور ایراني تأثیر بگذارد. به واقع براي علیرضا فغاني ســتارهها با دیگر بازیکنان تفاوتي نميکنند و او همه را به یک چشــم نگاه ميکند و سوت ميزند. در بازي دیدیم که این ستارهها سعي ميکردند در پشت محوطه جریمه با به زمین انداختن خود در یک موقعیت خوب خطا بگیرند که علیرضا فغاني دستور به ادامه بازي ميداد. و براي اولین بار بود که علیرضا فغاني در جام جهاني این دوره از کمکداور ویدئویي استفاده کرد که این ضعف نیست. برخورد توپ به دست مدافع اروگوئه دستور به ادامه بازي داده شد که در ادامه و بعد از بازبیني فیلم علیرضا فغاني به سود پرتغال پنالتي اعالم کرد. معموال به داوران توصیه شده است؛ زماني که روي خطا در محوطه جریمه مطمئن نیستند دستور به ادامه بــازي دهند تــا کمــکداور ویدئویي در ایــن مورد تصمیمگیــر­ي کند. چون داور پنالتــي نگیرد و بعد با کمکداور ویدئویي پنالتي بگیــرد بهتر و قابل درک از سويبازیکنا­ناستتااینک­هرأيبهپنال­تيدهدودراد­امه تصمیمش را رد کند. این از نظر شــخصیتي هم به سود داوران است.

علیرضا فغاني و کمکهاي ایرانياش به نظر ميرسد حاال باید منتظر یک قضاوت مهم در دور حذفي مسابقات باشند. قابل پیشبیني است این بار هم یک بازي مهم به تیم داوري ایراني سپرده ميشود. این آخرین تورنمنتي اســت که علیرضا فغاني تجربه ميکند چراکه از لیست داوران بینالمللي ایران در سال 2023 خط خورده است و همــه به دنبال یک پایان خوب بــراي این داور ایراني هســتند. هر چند او با این قضاوتها نشان داده شایسته سوت زدن در بازي نهایي جام جهاني است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran