KHABAR VARZESHI

به بهانه بازي ديشب آبيها،اولينلژيون­رهايايراني­درسرزمينيا­نكيها

-

بازي ديشب ايران و آمريكا را از هر نظر كه نگاه كنيم زواياي بسيار زيادي براي بررسي دارد. از جنبههاي فني و حاشيههاي كنار زمين گرفتــه تا اتفاقات فراورزشــي چه بخواهيم و چه نخواهيم به اين مسابقه نگاه سياسي هم ميشــود و قطعا مورد توجه سياستمدارا­ن هر دو كشور نيز بود. از بعد فوتبالي يكي از نكات جالب توجه پيرامون بازي مذكور اين اســت كــه آمريكاييها تاكنون در ليگ برتر ايران فوتباليســ­ت يا مربينداشته­اندوليباتو­جهبهاينكهف­وتبال در آن كشور خيلي زودتر از ايران حرفهاي شد و دســتمزدها­ي قابلمالحظه­اي هم پرداختميشو­د،تعداديازفو­تباليستهاي بــزرگ ايراني در ليگ آمريــكا پا به توپ شدهاند كه اتفاقا اولين نفرات آنها آبيپوش بودهاند. ما در تيمهاي پايه آمريكايي مربي هم داشتهايم به همين بهانه در آستانه بازي ســراغ مليپوشــان ايراني رفتيم كه در عاليترين سطح فوتبال آمريكا توپ زدهاند.

حضور آبيها در آمريكا به لطف جام جهاني پاي فوتباليسته­اي ايراني به ليگ آمريكا در اواخر دهه ۰5 شمسي و پس از برگزاري جام جهاني ۸۷۹۱ آرژانتين باز شد. بعد از آن مســابقات، فدراسيون جهاني فوتبال مسابقهاي را در نيويورك براي ستارگان فوتبال جهان ترتيب داد و قرار شد از ايران هم آندرانيك اسكندريان، ايرج داناييفرد و حسن روشن حاضر شوند. سه بازيكني كهآنزمانعض­وتيمتاج(استقالل)بودند. البته روشن به خاطر مصدوميت نتوانست درآنبازيحض­ورپيداكندو­لياسكندريا­ن وداناييفرد­رفتندواتفا­قانمايشخوب­يهم ارائه كردند. نمايشي كه نقش مؤثري در توجهتيمهاي­آمريكاييبه­آنهاايفاكر­د.در آن مقطع فوتبال آمريكا تازه حرفهاي شده بــود و ايرج داناييفــر­د فقيد و آندرانيك اسكندريان اولين مليپوشان ايراني بودند كه در ليگ آن كشور پا به توپ شدند كه اتفاقا هر دو نيز حضوري موفق داشتند.

نظري، نفر سوم درميانبازي­كنانايراني كه به ليــگ حرفهاي آمريكارفتن­د،بايدحسن نظــري را هم مد نظر قرار داد. مليپوش تيم تاج (استقالل) كه در جام جهاني آرژانتين هم حضور داشت و پس از آن بــراي ادامه دوران فوتبــال خود راهي امارات شد. نظري چند سال در دبي حضور داشت و بعدا به آمريكا مهاجرت كرد. پس از پايان دوران فوتبالش نيز در اين كشــور ماندگار شد و يك فروشگاه لوازم ورزشي باز كرد. حسن نظري حاال نزديك به ۰4 سال است كه در ينگه دنيا زندگي ميكند.

خاكپور و خداداد، مردان نسل جديد در ميان فوتباليسته­اي نسل جديد هم دو مليپوش داشتهايم كه سابقه حضور در ليگ حرفهاي آمريــكا را دارند. محمد خاكپــور و خداداد عزيــزي هر دو پس از رقابتهاي جام جهاني۸۹۹۱ فرانسه براي مقطعي راهي فوتبال آمريكا شــدند و در تيمهاي اين كشور توپ زدند. نكته جالب توجه اينكه هر پنج بازيكني كه نامشان را آورديم ابتدا در جام جهاني پيراهن ايران را بــر تن كردند و پــس از آن مورد توجه تيمهاي آمريكايي قرار گرفتند. البته آرش نوآموز هم اوايل دهه ۰۷ شمسي به آمريكا مهاجرت كــرد و در مقطع كوتاهي آنجا فوتبال بازي كرد.

اقامت بعد از بازنشستگي تعداد قابل مالحظهاي از فوتباليسته­اي ايراني بعــد از پايان دوران بازيگري خود راهيآمريكا­شدندوآنجاز­ندگيميكنند. بعضي از اين نفرات حتي سراغ مربيگري هم رفتهاند و تعدادي نيز ميان دو كشور در رفتوآمد هســتند. محمد محمدي، وحيد طالبلو، حسن رودباريان، فرشيد كريمي، جواد زرينچه، داريوش يزداني، حميد بابازاده، منصور ابراهيمزاد­ه، اصغر شــرفي، جــالل طالبــي ...و از جمله چهرههايمطر­حفوتبالاير­انهستندكه در آمريكا زندگي ميكنند و ميان ايران و آمريكا در رفتوآمد هستند.

بزرگان ايراني که در ليگ آمريكاپابه­توپ

شدند

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran