KHABAR VARZESHI

قضاوتزنانز­يرسايهجنجا­لهايحقوقبش­ري

-

بــراي اولين بــار در تاريخ جام جهاني، تيم داوري زنان فوتبال مردان را قضاوت كرد. نشــريه «گاردين» ديدگاهي در اين مورد دارد كه در ادامه ميخوانيد.

شايد اين موضوع كه «استفاني فراپار» و دستيارانش «نوزا بك» از برزيل و «كارن دياس» مكزيكي چنين بازي مهمي در جــام جهاني مردان را براي اولين بار در تاريخ قضاوت كنند، گواهي بر كيفيت باالي عملكرد اين داور فرانســوي باشد. فراپار با برعهده گرفتن مسئوليت قضاوت بازي آلمان با كاســتاريك­ا در دور آخر بازيهاي گروه (، اولين زني شد كه بازي جام جهاني مردان را قضاوت ميكند. فراپار به تاريخسازي عادت دارد: او اولين زني بود كه در ليگ ۲ و ليگ ۱ فرانســه و ليگ قهرمانان و سوپرجام يوفا قضاوت كرد. به همين دليل به شنيدن حرف و حديثها هم عادت دارد. در ميان واكنشهاي مثبت به انتصاب فراپار و دستارانش، كه بسياري آن را پادزهري براي اين تورنمنت جنجالي ميدانستند، طعنه و كنايههاي تكراري همشنيدهميش­دكهارزشنوش­تنندارند.ازبسياريجه­اتحضورفراپ­اردرميانهم­يدانبسيار بيشتر از عملكردش در بازي اهميت داشت. انتقادات بسياري از تصميم ميزباني جام جهاني در كشوري كه بسياري از قواعد حاكم بر جوامع پيشرو كه از آن به حقوق بشر ياد ميشود را ناديده ميگيرد، وجود دارد، بنابراين تصميم فيفا در تعيين تيم داوران زن براي ديدار آلمان و كاستاريكا، فشارهاي وارده بر ميزبان را كمي كاهش داد. در كشوري كه زنانش براي ازدواج، كار، مسافرت به خارج از كشور، تحصيل و غيره مجبورند از يك قيم مرد اجازه بگيرند، سه زن در ورزشگاه البيت آماده شدند تا در كشوري تاريخسازي كنند كه اگر در آن زندگي ميكردند اجازه خيلي از كارهاي دلخواه خود را نداشتند و با محدوديتهاي شديدي مواجه ميشدند. در طول اين مسابقات خبرنگاران و مجريان زن در جايگاههاي مخصوص مطبوعات و تلويزيون حضور داشتند اما تصوير آنها تنها در كشورهاي خودشان و در كشورهايي كه حضور زن بر پرده تلويزيون نرمال است نشان داده ميشود. ايستادن فراپار در وسط زمين بزرگترين تورنمنت

ورزشي جهان، حضور يك زن را به طور اجتنابناپذ­يري در مركز توجهات قرار ميدهد. اين حضور به همه بينندگان گفت كه زنان در فوتبال جايگاه دارند، كه اقتدار و اختيار دارند و ميتوانند ورزشكار هم باشند.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran