KHABAR VARZESHI

از 104 مسابقه و بازيهاي 2 امتيازي تا سهميههاي زیاد و عجيب!

-

در حالي كه مرحله گروهــي جام جهاني 2022 قطر به تازگيپايان­يافته،فيفادرحالس­ازماندهيمس­ابقاتجام جهاني 2026 است كه در آمريكا، كانادا و مكزيك برگزار خواهدشد.ايننخستيند­ورهازمسابق­اتجامجهاني­است كه سه كشور ميزبان آن خواهند بود. تورنمنتي كه هنوز سه و نيم سال تا شروع آن باقيمانده هم تعداد تيمهايش افزايشپيدا­ميكنندوهمت­عدادبازيها­يشخيليبيشت­ر ميشود. به همين منظور فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) در نظر دارد تا فرمت مسابقات را تغيير دهد و در مجموع 104 مسابقه برگزار كند.

16 گروه 3 تيمي یا 12 گروه 4 تيمي؟ نشريه «گاردين» در اين باره گزارش داده، فيفا ايده اوليهاش را ارائه كرده بود كه شامل 16 گروه 3 تيمي ميشد اما اين ايده تغيير خواهد كرد و تيمهــا در 12 گروه 4 تيمي قرار خواهند گرفت، چراكه 16 گروه مرحله گروهي را بســيار طوالني خواهد كرد. به اين ترتيب در 12 گروه تيمها براي راهيابي به مرحله يكشانزدهم نهايي رقابت ميكنند. در حال حاضر 32 تيم جام جهاني در 8 گروه 4 تيمي تقسيم شدهاند كه دو تيم نخست هر گروه راهي مرحله يكهشتم نهايي خواهند شد.

104 مسابقه با اين تغييــرات، جام جهاني 2026 در مجموع 104 بازي خواهد داشــت كه 40 بازي بيشتر از مسابقات جام جهاني 2022 در مراحل گروهي و حذفي تا فينال است. اين تعداد بازي در جامهاي جهاني 1998 به بعد كه مســابقات از 24 تيمي به 32 تيمي تغيير يافت، ثابت بوده است.

تعيين برنده به روشي متفاوت در ميان تغييرات مهمي كــه جام جهاني آينده خواهد داشت، يكي از قوانين تعيين برنده هم تغيير ميكند كه جالب توجه خواهد بود. در صورتي كه بازيها مساوي شد ضرباتپنالت­ي تيم برنده را تعيين كند؛ برندهاي كه البته به جاي 3 امتياز قرار است 2 امتياز بگيرد. در اين صورت ديگر خبري از گلشــماري يا قانون بــازي جوانمردانه نخواهد بــود. در حال حاضر در صورت تســاوي بدون امتيازات در مرحله گروهي ابتدا تفاضل گل و در صورت مســاوي بودن تفاضل هم گلهاي زده بيشــتر شمرده ميشــود. اگر همه اينها مســاوي بود به ســراغ بازي جوانمردانـ­ـه ميروند و هر تيمي كه نمره منفي كمتري داشــت راهي مرحله بعد خواهد شد. به اين صورت كه كارت زرد يك امتياز منفــي دارد و كارت قرمز 3 امتياز

منفي. همچنين كارت قرمز مستقيم هم 4 امتياز منفي دارد و دريافت يك كارت زرد و يك كارت قرمز مستقيم هم باعث ميشود 5 امتياز منفي براي تيم لحاظ شود.

سهميه قارهها در جام جهاني 2026 با اضافه شدن 16 تيم به جام جهاني 2026 تعداد سهميه قارهها هم به طرز قابلتوجهي اضافه خواهد شد كه بيش از همه در اين دوره كونكاكاف سود ميكند، چون سه ميزبان از اين قاره هستند و سه جايگاه ديگر به طور مستقيم و يك جايگاه ديگر از طريق پليآف به تيمهاي آمريكاي شمالي و مركزي ميرســد. به طور معمول 8 تيم در مرحله نهايي انتخابي اين قاره هستند كه با توجه به اختالف قدرتها اين 8 تيــم آمريكا، كانــادا، مكزيك، كاســتاريك­ا، جامائيكا، هندوراس، پاناما و السالوادور بودهاند. در واقع ميتوان گفت به 5 تيم آخر 3 ســهميه مستقيم و يكي از طريق پليآف ميرسد! سهميه كنفدراسيون­ها در جام جهاني 2026 به شرح زير است: اروپا: تعداد سهميهها از 13 تيم به 16 تيم رسيده است. آفریقا: 9 سهميه مستقيم و يك سهمه در پلي آف به اين قاره تعلق گرفته.

آسيا: 8 سهميه مستقيم براي اين قاره تعيين شده.

آمریكاي جنوبي: 6 سهميه مستقيم اين قاره دارد و يك سهميه هم از طريق پليآف.

آمریكاي شمالي و مركزي: عالوه بر 3 سهميه براي 3 تيم ميزبان (آمريكا، كانادا و مكزيك)، 3 سهميه در نظر گرفته شده و يك سهميه هم در پليآف خواهند داشت.

اقيانوسيه: براي اولين مرتبه در تاريخ يك سهميه مستقيم و يك سهميه در پليآف خواهند داشت.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran