KHABAR VARZESHI

اوليايي:آقاياندارن­د استقالل و پرسپوليس را از چاله به چاه مياندازند

-

استقاللدرآ­ستانهيكبحر­انمديريتي جديد قرار گرفته و اگر هرچه سريعتر مطالبات آندرهآ استراماچون­ي را تسويه نكند، دچار قاعده كسر امتياز خواهد شد. در همين رابطه ظهر روز گذشته كاظماولياي­يمديرعاملا­سبقاستقالل در گفتوگــوي اختصاصــي با خبر ورزشــي به نكات مهمي اشاره كرد و افشــاگريه­اي ويژهاي داشت كه بد نيست آن را مرور كنيد.

پاسخگو شدن سازمان خصوصيسازي اتفاقاتي كه طــي روزهاي اخيــر رخ داده در واقــع كملطفي است كه در حق ورزش ميشود. استقالل و پرسپوليس هم ندارد. هر دو باشگاه جزو سرمايههاي ملي اين مملكت هســتند و ميليونها طرفدار دارند. طبق قانون، بايد بنگاهي در بورس عرضه شود كه به مرحله سوددهي رسيده باشــد ولي استقالل و پرسپوليس چنين قاعده نداشــتند. وظيفه سازمان خصوصيســاز­ي اصال اين نيست كه يك كارخانه يا باشگاه را با بدهي بفروشد. دقيقاً مثل ماجرايي كه سر قضيه كارخانه نيشكر هفتتپه به وجــود آمد و در نهايت دولت دســتور داد اين كارخانه به بخش دولتي برگردد. سازمان خصوصيسازي حاال بايد پاسخگوي شرايط استقالل باشد و تنها راه نجــات همين اســت كه اين ســازمان بدهيهاي استقالل را ابتدا صفر كند و پس از آن روند خصوصيسازي را ادامه بدهد.

از چاله به چاه ايــن رونــدي كــه آقايــان بــراي خصوصيسازي استقالل و پرسپوليس مدنظر قرار دادهانــد كامال برخالف آن چيزي اســت كه در طرح تحول دولت سيزدهم آمده است. من دلم براي ورزش ايــن مملكــت ميســوزد و اســتقالل و پرسپوليسرا­سرمايههايف­وقالعادهبز­رگي

ميدانمبههم­ينخاطر متأسفانه بايد بگويم با اين روند، آبي و قرمز عمال از چاله به چاه ميافتند. ماجراي آجورلو طبق قوانين خصوصيسازي و بورس، يك نفر نميتواند در آن واحد دو پست داشته باشــد ولي آقاي آجورلو در استقالل هم مديرعامل بود و هم رئيس هيئت مديره. اينمسئلهخا­لفمقرراتبو­دوپيرامونآ­ن بــه آقــاي قربــانزاد­ه رئيس ســازمان خصوصيســاز­ي هم تذكر داده شد ولي آجورلو تا آخرين روزي كه در استقالل بود برخالفمقرر­اتهردوسمتر­اهمزماندر اختيار داشت. اين هم جزو مواردي است كه رئيس ســازمان خصوصيسازي بايد پيرامون آن توضيح بدهد. آقاي قربانزاده از هزينههاي استقالل انتقاد ميكند ولي به اين مسئله اشاره نميكند كه خود ايشان رئيسكميتهه­زينههابوده­است.نكتهمهم ديگر اينكه استقالل صاحب درآمد از بابت عرضه سهام خود شــد و پرسپوليس هم همينطور اما اين پول به جاي اينكه كمك حالآنهاشود،هزينههايشا­نراافزايشد­اد. براي مثال استقالليها به جاي اينكه اصل پول را براي تأمين بدهيهاي خودشــان هزينــه كنند آن را گرو گذاشــتند تا وام

بگيرند و حــاال بايد وام را با كارمزد پس بدهند! تازه اينطور كه مشخص شده دو قسط از اقساط وام مورد نظر نيز عقب افتاده است.

حل مشكل استراماچون­ي در رابطه با داستان بدهي استراماچون­ي بايد بپذيريم كه متأسفانه حكم دادگاه عالي ورزش صادر شده و استقالل چاره ديگــري غير از پرداخت نــدارد اما اين مسئله به معناي بيچاره شدن استقالل نيست. اوال ميتوان از طريق هيئت سه نفرهاي كه وزراي دادگستري، اقتصاد و ورزش عضــو آن هســتند ســازمان خصوصيسازير­امكلفكردبه­استقالل پــول بدهد تا مطالبات اســتراماچ­وني پرداخت شــود. اگر اين شــرايط فراهم نشود، باز هم راه ديگري وجود دارد و اين راه مســيري اســت كه به شوراي عالي ورزش ختم ميشــود. بر اساس قانون ميتوان مشكل را در شوراي عالي ورزش مطرح كرد و اين شورا كه رئيسجمهور رياســت آن را برعهــده دارد با توجه به اهميت پرونــده و بحث اعتبار فوتبال و ورزش ايــران تمهيداتي را اتخاذ كند تا مشكل استقالل با اســتراماچ­وني حل شود. چنين قاعده و قانوني وجود دارد و ميتوان به آن استناد كرد.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran