KHABAR VARZESHI

مراكش- اسپانيا؛ نبردي به پهناي صحراي غربي

-

امشب از ســاعت 18:30 در ورزشگاه اجوكيشنسيت­ي، اسپانيا در مرحله يكهشــتم نهايي جــام جهانــي 2022 قطر به مصــاف مراكش يكي از ســورپرايز­هاي بزرگ اين مرحله خواهد رفت. نكته جالب اينكه اســپانيا نزديكترينك­شوراروپايي­بهمراكشاست­وتنشهايسيا­سيبيندوكشو­ر هم در قديم وجود داشته.

مراكش؛ بزرگترين سورپرايز يك صعود در جام جهاني 1986 داشتند و ديگر هيچ. قبل از شروع جام جهاني 2022 هم اگر تيمهايي كه شانس شگفتيسازي داشتند را ليست ميكرديم نامي از تيم وليد الركراكي نميآورديم. مراكش همه را با شكست بلژيك غافلگير كرد و تيمي پرستاره را كنار زد. در ديدار مقابل كرواسي هم پابهپاي رقيب پيش رفتند. حاال به عنوان يكي از صدرنشــينه­اي گروههاي هشتگانه در مرحله يكهشتم نهايي هستند. از بخت بدشــان اين صدرنشيني بازي آسانتري را پيش روي آنها قرار نداده و بايد به مصاف قهرمان 12 سال پيش بروند. با اين حال شيرهاي اطلس نشان دادهاند كه به اين راحتي متوقف نميشوند. شايد در ضد حمالت بتوانند الروخا را غافلگير كنند. مردم مراكش يك انگيزه سياسي هم براي اين بازي دارند و آن هم ماجراي صحراي غربي است. آنها اميدوارند با شكست همسايهشان كه مرز آبي دارند، شگفتي ديگري در جام جهاني رقم بزنند.

اسپانيا؛ به ما اعتماد كنيد! مثل اينكه براي اسپانياييه­ا همان برد 7گله مقابل كاستاريكا براي اينكه خودشان را مدعي قهرماني بدانند، كافي بود. نبرد تن به تن با آلمان و سپس شكست نوبرانه مقابل ژاپنهمشاگر­دانلوئيسان­ريكهراناام­يدنكرده.گاويميگويد­بهآنهابايد­اعتمادكنند و فاتي ميگويد شــارژ و هميشه در برق هستند! حاال هم در يكهشتم نهايي بايد به مصاف پديده مرحله گروهي بروند. اسپانيا را با آن سبك بازي ويرانكننده نميشود مدعي ندانست، ولي بايد با شروع مرحله حذفي به تنظيمات كارخانه برگردند و همان تيم ويرانكننده بازي نخســت باشند. نقطه قوت اسپانيا اين است كه با وجود جوان بودن و انگيزه باال، ستارههاي جوانشان مدتهاست در باالترين سطح بازي ميكنند و اســترس اين ميادين را ندارند. آيا امشــب مراكش را كنار ميزنند كه دوباره به آنها اعتمادكنيم؟

آخرين جدال ژوئن 2018 در جام جهاني گذشــته اسپانيا به مصاف مراكش رفت و به تساوي 2-2

رسيد. ايسكو و آسپاس براي اسپانيا و بوطيب و النصيري براي مراكش گل زدند. آمار بازي فقطيكمرتبه­مراكشواسپا­نياباهمباز­يكردهاندكه­درجامجهاني­8102 بوده و نبردشان با تساوي 2-2 به پايان رسيد. مراكش بعد از 36 ســال در مرحله حذفــي جام جهاني حاضر خواهد بود. 36 شــيرهاي اطلس سال 1986 در يكهشــتم نهايي مقابل آلمان شكست خوردند و حذف شدند.

اسپانيا قهرمان يك دوره جام جهاني در سال 2010 است، ولي در مجموع 1 آمارش در حد نام و آوازهاش نبوده. اين تيم فقط 2 مرتبه در جمع 4 تيم برتر جام جهاني قرار گرفته و 5 مرتبه هم در مرحله گروهي كنار رفته. اسپانيایها در كنار انگليس بهترين خط حمله مرحله گروهي جام جهاني 2022 را با 9 گل زده در اختيار داشتند. مراكش در كنار هلند، آمريكا، تونس، كرواســي و برزيل با يك گل خورده صاحب بهترين خط دفاعي در مرحله گروهي جام جهاني بودهاند. 3 پيروزي از 4 پيروزي مراكش در تاريخ جام جهاني مقابل تيمهاي اروپايي (پرتغال، اسكاتلند و بلژيك) رقم خورده و پيروزي ديگر مقابل كانادا بوده. تنها تيم آفريقايي كه در جام جهاني موفق شــده اسپانيا را شكست بدهد 1 نيجريه بوده كه در سال 1998 اين كار را انجام داد. مراكش هم در دوره قبلي در آستانه شكست دادن اسپانيا بود كه دقيقه 90 الروخا از شكست گريخت.

سرخيو بوسكتس كه 16 مرتبه همراه اسپانيا در 4 دوره جام جهاني بازي كرده 16 امشب به ركورد ايكر كاسياس و سرخيو راموس خواهد رسيد. در صورت صعود اسپانيا به مرحله بعدي بوسكتس ميتواند به تنهايي صاحب اين ركورد شود.

مصدومان و محرومان نه اسپانيا براي اولين بازياش در مرحله حذفي مصدوم يا محروم دارد و نه مراكش. هر دو تيم با تمام قوا به استقبال اين بازي ميروند. تركيب احتمالي دو تيم مراكش: بونو، حكيمي، اكرد، سايس، مزراوي، اوناحي، امرابط، سابيري، زياش، بوفال و النصيري

اسپانيا: سيمون، كارواخال، رودري، پائو، آلبا، گاوي، بوسكتس، پدري، تورس، اولمو و موراتا

1

9

1

3

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran