KHABAR VARZESHI

دلخوري‌از‌تبعيض‌بين‌کشت‌يآزاد‌و‌فرنگي‌

-

روز پاياني مسابقات ليگ برتر كشتي فرنگي باشگاههاي كشور جام يادگار امام(ره) جمعه هفته جاري در سالن شــهداي هفتم تير تهــران برگزار ميشــود. به منظــور جلوگيري از تداخــل برنامههــا­ي تيمهاي ملي كشتيفرنگيب­زرگساالنوا­ميد،ليگ برتر امسال در فرصتي بسيار محدود و كوتاه راهاندازي و برگزار شــده و روز جمعه با معرفيتيمها­يبرترخاتمه­مييابد.بهرغمكسب درآمدنهچند­انمناسببخش­كوچكيازجام­عه كشتي فرنگي اما اكثر قريب به اتفاق نامداران و قهرمانان افتخارآفري­ن از حضور در اين پيكارها خودداري كردند. اكثر مربيان و كشــتيگيرا­ن فرنگــيكار (حتي آنهايي كه بــه ناچار در ليگ امســال كشــتي گرفته و يا روز پاياني كشتي

ميگيرند) اين نحوه حضور تيمها، حاميان مالي، اسپانسرها و ميزان صرف بودجه آنها در ليگ برتر كشــتي فرنگي را كملطفي و بعضــا اهانت به قهرمانان ميدانند و از تبعيضي كه ميان كشتي آزاد و فرنگــي قائل ميشــوند، دلخور و دلگير هســتند و به اين رفتار انتقــاد و اعتراض دارند. همين فاصله بســيار زياد ميــزان مبلغ قرارداد تيمها و باشگاهها با كشتيگيران و مربيان آزاد و فرنگي، موجبات رنجش و نارضايتيها را فراهم كرده و قطعا همين موضوع ميتواند در استقبال نسل بعدي كشتيگيران براي تمايل و شركت در تمرينــات كشــتي فرنگي تأثيــر منفي و نگرانكننده­اي داشته باشد.

قطعا و بدون شــك كسب 7 مدال طالي المپيك و جهان به وسيله حميد سوريان و ساير مدالهاي طــالي جهان و المپيــك كه اميد

نــوروزي، قاســم رضايي، محمدرضــا گرايي، محمدهادي ســاروي، ميثم دلخاني، علياكبر يوســفي ...و براي كشتي فرنگي اعتبار و آبروي ويژهاي كسب كرده و عالقهمندان به اين رشته را چندين برابر نســبت به ســالهاي قبل از آن، افزايــش داد اما متأســفانه همين تبعيضي كه حاميانمالي­واسپانسرها­نسبتبهسرما­يهگذاري و تفاوت مبلغ قرارداد ميان كشتي آزاد و فرنگي قائل ميشــوند، ميتواند از حضور و اســتقبال نوجوانانوج­وانانبكاهد­وتيممليكشت­يفرنگي كشــورمان را از داشتن كميت مناسب براي باال بردن كيفيت حضور مليپوشــان كشورمان در مصاف با مدعيان قهرمانــي نوجوانان، جوانان، اميدهــا و بزرگســاال­ن بكاهد. ايــن منطقي و پذيرفتني اســت كه اسپانســره­ا نيز در صرف هزينه، منافع خود و مجموعه اقتصادي خود را درنظرميگير­ندوليقطعاا­ينحضوربراي­كمك به كشــتي ايران به عنوان مهمترين ورزش در تأمينافتخا­رونيازهاير­وحي،نشاطوغرورم­لي، بيشترازمنا­فعاسپانسره­امدنظرقرار­داشته،اگر غير از اين بود، آنها هم براي ســرمايهگذ­اري در ساير رشتهها و ورزشها حضور مييافتند. حاال كهاينمجموع­ههابرايكمك­بهكشتيوارد­گود شدهاند، حداقل انتظار در شرايط فعلي اين است كه براي تأمين جوايز و هزينههاي برگزاري جام باشــگاهها­ي جهان نيز وارد گود شوند، شايد تا حدودي از فاصله تبعيض ميان كشــتي آزاد و فرنگــي بكاهند و بــا پرداختهاي مناســب، قهرمانان و نامداران فرنگيكار كشــورمان نيز ترغيب به حضور در اين رقابتها شوند.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran