KHABAR VARZESHI

شهرت‌و‌ثروت‌همه‌ را‌عوض‌نم ‌يكند

-

این روزها که تیم ملي فوتبال ما از رقابتهاي جام جهاني حذف شــده، تنها امید ما به علیرضا فغاني اســت تا ماننــد دوره قبلي جام جهانــي برایمان افتخارآفری­ني کند. علیرضا که با قضاوت در فینال تمام تورنمنتهاي معتبر ملي (المپیک، بازيهاي آسیایي، جام ملتهاي آسیا، جام کنفدراسیون­ها) و باشگاهي (لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاههاي جهان) پرافتخارتر­ین داور تاریخ آسیاســت و براي تکمیلکارنا­مهبزرگشتنه­افینالجامج­هانيراکم دارد تا به رکوردي برســد که هیچ داوري در جهان هرگز نرسیده... رکوردداردر­بيوحضوردرج­امجهانيزوا­یايپنهان و کمتر دیده شدهای از زندگي دارد ....

تولد در كاشمر، زندگي در شهرري علیرضا فغاني متولد شهرستان کاشمر است ولي از 6 ماهگي در شــهرري بزرگ شد. در واقع برخالف اینکهميگوی­نداوجزوداو­راناستانته­راناستاگر بخواهیم شهر محل زادگاهش را مالك قرار بدهیم، فغاني را نیز باید در زمره داوران خراســاني حساب کنیم. استاني که به داشتن داوران بزرگ در فوتبال ایرانهموار­همعروفبوده­است.البتهناگفت­هپیداست که او کالسهــاي داوري را زیر نظر هیئت فوتبال استان تهران سپري کرده است.

بزرگ شدن در كنار همسر علیرضافغان­يبادخترحسی­نعرببراقيا­زدواجکرد. جالب اینکــه عرببراقي و پــدر فغاني با یکدیگر همسایه دیوار به دیوار بودند و رفت آمد خانوادگي داشــتند به همین خاطر فغاني عمال از کودکي با همســرش بزرگ شــد و کامال او و خانوادهاش را ميشناخت.

زندگي در خانوادهاي پر از داور زندگي در خانوادهاي مملو از داور یکي از شــرایط خاصي اســت که علیرضا از آن برخوردار بود. پدر و برادر علیرضا داوري ميکردند و از طرف دیگر، پدر همسر و برادر همســر او نیز همین شغل را پیشه کردهاند. تازه باید به همه اینها پسر خود فغاني را نیز اضافه کرد که این روزها در اســترالیا کار داوري را استارت زده است. در چنین شرایطي ميتوان گفت همســر علیرضا فغاني بهتریــن داور در میان این خانواده است چون وقتي قرار باشد مسابقه فوتبال را تماشا کند که همسر، پسر، برادر، پدر و همچنین پدر شــوهر و برادر شوهرش همگي داور باشند، در نهایتمیانآ­نهااختالفا­یجادميشودو­خانمفغاني باید حرف آخر را بزند!

ماندن در شهرري شرایط مالي این داور پرافتخار به گونهاي است که وقتــي در ایــران زندگي ميکــرد، خیلي راحت ميتوانست ساکن شمال شهر شود اما تا روزي که ایران را به مقصد اســترالیا ترك کرد، در شهرري و همان محله پدري باقي ماند با همان مرام و منش خاکي. شاید برایتان جالب باشد که بدانید علیرضا فغانيمیانب­چهمحلهایشب­هبامعرفتيش­هرهآفاق است. او هر وقت از استرالیا به ایران ميآید، به مراسم بســیار بزرگي دعوت ميشــود که حضور در آنها ميتواند تبعات مالي فراواني نیز برایش داشته باشد امابهآنجان­ميرودوليدر­عوضهروقتبچ­همحلها و رفقاي قدیمي دعوتش کنند یا درخواســتي از او داشته باشند، تا سر حد توان انجامش ميدهد. در واقع شــهرت و ثروت باعث از دست رفتن معرفت علیرضا نشده است.

زمين خاكي پشت شهرداري اعتبار این داور آنقدر باالست که بسیاري از کشورها در طول سال را براي تمرین در کمپهاي پیشرفته خود و تدریس به داوران جوانان دعوت ميکنند ولي فغاني هر وقت ایران باشد دقیقا مانند دوران جواني همه روزه لباس ورزشي ميپوشد و در زمین خاکي پشت شهرداري شهرري مشغول ورزش ميشود. حرکتــي که باعــث جلــب توجــه نوجوانان و بچهمحلهاي او نیز شده و هر وقت فغاني مشغول تمرین ميشود، عدهاي نیز براي اینکه او را ببینند و در کنارش بدوند، لباس تمرین ميپوشند و داخل زمین خاکي ميروند.

پرافتخارتر­ين داور ايران تاقبلازبرگ­زاريرقابته­ايقطر۲۲۰۲ج­عفرنامدار پرافتخارتر­ین داور ایران بود چون در دو جام جهاني حاضر شــده و سه مسابقه را قضاوت کرده بود ولي حاالعلیرضا­فغانيباحضو­ردرسهجامجه­انيرکورد او را شکســت و پرافتخارتر­ین داور ایران به حساب ميآیــد. فغاني در جام جهانــي ۴۱۰۲ برزیل هم حضور داشت اما داور چهارم بود و قضاوت نميکرد. جدا از حضور در ســه جام جهاني، قضاوت فینال المپیک،فینالجاممل­تهايآسیاوج­امباشگاهها­ي جهان هم از جمله افتخارات ارزشمندي است که فغاني براي خودش و فوتبال ایران به دســتآورده است.

فوتباليستع­الي در میان تمام داوران فوتبال، علیرضا فغاني از بقیه بهتــر بود به طوري که اگر به جــاي داوري دنیاي بازیگــري را انتخاب ميکرد شــاید بــه تیم ملي نميرســید ولي قطعا ميتوانســت به عنوان یک بازیکن لیگ برتري چند فصل در تیمهاي خوب به میدان برود.

مهاجرت به خاطر فرزندان علیرضا فغانــي اهل مهاجرت نبود و همانطور که گفتیم، در اوج شهرت حاضر نشد از منطقه شهرري هم برود ولي به خاطر تحصیل فرزندانش تصمیم به مهاجرت گرفت و هماکنون در شهر بریزبن استرالیا زندگيميکند.دلیلآنکهفغ­انياینشهرر­اانتخاب کرد جایــگاه بریزبن به عنوان یکي از شــهرهاي دانشــگاهي استرالیاست و ســطح فرهنگي آن از ملبورنوسید­نيباالترتل­قيميشود.پسرفغانيای­ن روزها در کالج تحصیل ميکند و دخترش هم چند سال از او کوچکتر است.

كريخواني براي بهترين داور ايران پسر علیرضا با اولین قضاوت در سطوح آماتوري لیگ ایالت ویکتوریا در استرالیا معادل دستمزد یکســال امیر عرب براقــي -بهترین داور حال حاضر ایران- پول گرفت. امیر، دایي پسر فغاني استوهنوزهم­بههمیندلیل­هرروزبرایش­کري ميخواند!

هديه تلخ فدراسيون تــا چند ســال قبــل داوران فقط تا ۵۴ ســالگي ميتوانستند­درعرصهرقاب­تهايبینالم­لليقضاوت کنند اما حاال فیفا این شرط سني را تا۸۴ سال ارتقاء داده؛ به همین خاطر علیرضا فغاني با توجه به اینکه هماکنون 3۴ ســاله است، ميتواند در جام جهاني 6۲۰۲ هم قضاوت کند. البته فدراسیون فوتبال نام او را از فهرست داوران بینالمللي ایران خارج کرد و

به این ترتیب هدیه بســیار تلخي به اســترالیا­یيها داد چون آنها ميتوانند او را به عنوان داور اســترالیا­یي به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا معرفي کنند و به این ترتیب شــرایط حضورش در دوره بعــدي جام جهاني را نیز فراهم کنند اما با توجه به روحیهاي که از فغاني سراغ داریم، با وجود همه کملطفيهایي که در فدراسیون به او انجامشد،بسیاربعیدا­ستزیرباران­جامچنینکار­ي برود و ترجیح ميدهد تا انتهاي عمر نامش به عنوان یک داور ایراني در دفتر فوتبال جهان ثبت شده باقي بماند.

معرفت در گراني است، به هركس ندهند علیرضا هر روز از همان مسیري سر کار ميرفت که ۰3 سال رفته بود. از همان نانوایي و بقالي و قصابي خرید ميکرد که قبل شهرت ميکرد. همان ساعت و همانجا و با همان شرایطي تمرین ميکرد که یک عمــر کرده بود و همه اینها در فوتبالي رخ داد که با اولین قرارداد و اولین عکس و مصاحبه، همه باالي شهرنشین ميشوند و حتي زادگاهشان را هم بهیاد نميآورند... علیرضا فغاني جواهري بود که قدرش را فقط مردم دانستند...

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran