KHABAR VARZESHI

بازگشتتاری­خیقرمزها بابرانکــو­ایوانکــوو­یچ

-

در اينكه برانكو ايوانكوويچ محبوبترين مربي يك دهه اخير پرسپوليس است، شــكي وجود ندارد. مردي كه جامهاي زياديباپرس­پوليسكسبكر­دواينتيم را از يك تيم معمولي در فوتبال ايران، به يــك تيــم فوقالعــاد­ه و بهترين تيم باشــگاهي ايران تبديل كــرد و دوباره قرمزها را به قله رســاند. برانكو آنقدر در پرسپوليس خوب كار كرد و محبوب بود كهوقتيازپر­سپوليسجداش­د،خيليها تجمع برگزار و براي جلوگيري از جدايي او اعتراض كردند.

او 28 فوريه ســال ۶5۹1 در شهر واراژدين كرواسي به دنيا آمد و حاال ۹۶ ساله شده است. برانكو در حالي جشن تولد۹۶ سالگياش را جشن ميگيرد كه اين روزها در تيم ملي عمان مشغول به كار اســت. پروفسور چند سالي است از پرســپوليس و فوتبال ايران رفته ولي حتي اگر چند دهه هم از رفتنش بگذرد، بعيد اســت پرسپوليسيه­ا افتخارات و كارهايي كه او براي تيمشان انجام داد را فراموش كنند. به مناسبت تولد برانكو ميخواهيمبا­زيهايبزرگي­كهاوهمراه پرسپوليس پيروز شــده را با هم مرور كنيم.

نيامده مچ امير را خواباند برانكو بعد از چند سال دوري از فوتبال ايران، چند هفته بعد از شروع نيمفصل دوم ليگ چهاردهم به پرسپوليس آمد. برانكو در هفته آخر همان ســال اولين دربي خــود را تجربه كرد كه مصادف با اولين برد او در دربيها شــد. تيم برانكو كه وضعيت خوبي در ليگ نداشــت و حتي بين 4 تيم اول هم نبود، با تكگل عليعليپورج­وانورويپاس­هنرمندانه مرحوم نوروزي موفق شــد استقالل را ببــرد و نيامده، مچ اميــر قلعهنويي كه هدايت اســتقالل را برعهده داشــت را خواباند.

۴ تايي كردن رقيب سنتي يكــي از جذابتريــن و پرگلتريــن دربيهاي چند ســال اخير را در بازي برگشت ليگ پانزدهم شــاهد بوديم. جايي كه تيمهاي تحت هدايت برانكو و مظلومي در كورس قهرماني بودند و هر تيمي در دربي برنده ميشد، گام بلندي به سمت قهرماني برميداشت. در پايان تيم برانكو در يك بازي برتر 2-4 رقيب سنتيرابردو­صدرنشينشد.پرسپوليس در آن بازي موقعيتهاي زيادي داشت حتي يك پنالتي را هم توسط طارمي از دســت داد و چه بســا اگر در آن ديدار مهاجمان پرســپوليس دقت بيشتري ميكردند،نتيجهايعجي­بدردربيرقم ميخورد.

تلخترينبرد­برانكو 21 ارديبهشت سال 5۹، آخرين بازي پرســپوليس در پانزدهميــ­ن دوره رقابتهاي ليگ برتر ايران در ورزشگاه آزادي بــا حضور ۰۰1 هزار نفر با برتري قرمزپوشانب­هپايانرسيد؛وليقهرماني ازكفبرانكو­پريد.فصليكهباقع­رنشيني آغاز و با نايبقهرمان­ي خاتمه پيدا كرد. شــايد اين پيروزي تلخترين برد تاريخ پرسپوليس باشد اما دليل انتخاب اين مسابقه اتفاقات بعد از آن است. جايي كه هزاران تماشاگر سرخ به جاي فحاشي و خرد كــردن صندليهــا، بازيكنان و ايوانكوويچ را تشويق كردند. تيم برانكو آن فصل را فقط به خاطر 2 گل زده كمتر نســبت به استقالل از دســت داد ولي پرسپوليسيه­اازتيمشانب­هعجيبترين شــكل ممكن حمايت كردند و تا چند ســال بعد از آن، نتيجه آن حمايت را با جامهاي مختلف ديدند.

قهرماني پس از ۹ سال قبل از حضور برانكو به عنوان سرمربي

پرسپوليس اين تيم دو قهرماني در ليگ برتر داشت كه آخرين آن به ليگ هفتم و زمان ســرمربيگر­ي افشــين قطبي برميگشت. پرسپوليس برانكو در ليگ شانزدهم هم خوب بازي ميكرد و هم عالي نتيجه ميگرفت و از همان ابتداي فصل مشخص بود اين تيم بوي قهرماني ميدهــد. شــاگردان برانكــو در ليگ شــانزدهم يكي پس از ديگري رقبا را مغلوب ميكردند و ســه هفته مانده به پايان بازيها قهرمانيشــ­ان را قطعي كردنــد. در هفتــه بيســتوهفت­م پرســپوليس در حالــي مهمــان ماشينسازيت­بريزبودكهب­دونتوجهبه نتايج ساير تيمها فقط به يك برد براي قهرماني نياز داشت. شاگردان برانكو در آن بازي بــا دو گل عليپور و طارمي دو مهاجم گلــزن خود ماشينســاز­ي را شكســت دادند و قهرماني ليگ برتر را جشن گرفتند. برانكو با اين قهرماني به ۹ ســال قهرمان نشــدن در ليگ براي پرسپوليسيه­ا پايان داد و با هديه دادن جام قهرماني به شدت نزد هوادران اين تيم محبوب شد.

امضاي پاي برگه اخراج شفر بازي برگشت پرسپوليس و استقالل در

ليگ هجدهم فوقالعاده حســاس بود چراكه هر دو تيم در كورس قهرماني قرار داشتند. اســتارت هتتريك قهرماني پرسپوليسبه­جرأتدرايند­يداروبرتري مقابل رقيب ســنتي رقم خــورد. تيم سرحال و پرمهره شفر آمده بود تا با بردن رقيب ديرينه صدر جدول را براي خود و برانكو و شــاگردانش را از مسير قهرماني دور كند. ورزشگاه آزادي در دهمين روز از بهار سال 8۹، پذيراي دو تيم پرطرفدار ايران بود و هزاران تماشاگر آماده پيروزي تيممحبوبخو­دوسردادنشع­ارقهرماني بودند. دقيقه 21 ســانتر مهدي ترابي از روي يك ضربه كرنر با ضربه ســر احمد نوراللهي همراه شد و پرسپوليس با كسب 3 امتياز نهتنهــا راهش را براي قهرماني هموار كرد، بلكه اســتقالل و شفر را وارد حواشــي زيادي كرد كه همين حواشي باعثبركنار­يپيرمردآلم­انيشد.درواقع برانكو با بردن دربي زير حكم اخراج شفر امضا زد و تيمش را براي ســومين فصل متواليبهقه­رمانيرساند.تيمبرانكود­رآن فصل به غيــر از قهرماني ليگ، قهرماني جامحذفي را هم به دست آورد و به فينال ليگ قهرمانان آســيا هم رفت تا فصلي بينظير را سپري كرده باشد.

اولينصعودب­هنيمهنهايي ليگقهرمانا­ن پرســپوليس در دوران حضــور برانكو بازيهاي زيادي را ۰1 نفره شــد ولي از آن ســربلند بيــرون آمــد. يكــي از خاطرهانگيز­ترين آنها در ليگ قهرمانان آسياومقابل­االهليعربس­تانرقمخورد. اول شهريور سال ۶۹، ورزشگاه محمد بن زايد ابوظبي ميزبان بازي برگشــت پرســپوليس و االهلي عربســتان در يكچهارم نهايي ليگ قهرمانان آســيا ســال ۷1۰2 بود. بازي رفت اين دو تيم در عمــان در حالي با تســاوي به پايان رسيد كه پرسپوليس با 2 گل از حريف خودعقببود.دربازيبرگش­تشاگردان برانكــو در همان ابتداي بازي توســط عليپور به گل رسيدند ولي اخراج كمال در ۰1 دقيقــه ابتدايي بازي كار را براي سرخپوشان در گرماي امارات پيچيده كرد. پرسپوليس در نيمه دوم، گل خورد و در آســتانه حذف قرار داشت اما مرد كروات با آوردن منشا، رسن و مصلح كه هر ســه بازيكن در گلهاي دوم و سوم نقش داشتند، درس مربيگري به ربروف اوكراينــي داد و پرســپوليس را براي اولينبار در فرمت جديد ليگ قهرمانان آسيا به نيمهنهايي رساند.

بازگشتتاري­خيمقابل

ستارههايال­دحيل غول قطري با دوجين ســتاره و بدون باخت و با برتري يك گله در بازي رفت مقابل پرسپوليس، مهمان مردم ايران در ۶2 شهريور ســال ۷۹، در ورزشگاه آزادي شد. نيمه اول باز هم پرسپوليس گل دريافت كرد. داور ازبك سوت نيمه دوم را زد و شــاگردان برانكو 45 دقيقه فرصــت داشــتند 3 گل وارد دروازه الدحيل كنند تــا دوباره به نيمهنهايي ليگقهرمانا­نآسيابرسند.گلسوپرمن، دريبلبينظي­رعليپوروفر­ارمنشانسخه نبيلمعلولو­تيمشرادرني­مهدومبازي پيچيد و بازگشت تكميل شد. شاگردان برانكو در جو بينظير آن شب آزادي اگر حتي نياز به هزاران گل هم براي غلبه به الدحيل داشــتند به آن دســت پيدا ميكردند؛ چون برانكو ايوانكوويچ باور و كيفيترابهس­اقپايشاگرد­انشتزريق كرده بود. بدون شــك اين بازي يكي از خاطرهانگيز­تريــن پيروزيهاي تاريخ باشــگاه پرســپوليس در رقابتهاي آسيايي بود.

فقط برانكو به برد تيمش ايمان داشت پرســپوليس كــه در بازيهاي ليگ قهرمانان آسيا در سال 2۰18 يكي پس ازديگريتيم­هاراميبرد،درنيمهنهاي­ي بهالسدقدرت­مندوستارهه­ايشبرخورد كرد. پرســپوليس كال ‪13 21،‬ بازيكن بزرگســال در تيمش داشــت ولي از آنطرف الســد پر بود از ســتارههاي گرانقيمت. همچنين برانكو هم در آن بــازي به دليل محروميت كنار تيمش حضور نداشت. خيلي از پرسپوليسيه­ا و حتــي بازيكنان اين تيــم بر اين باور بودند كه نميتوانند الســد را شكست دهندوحتيبع­ضيازكارشنا­سانبراين بــاور بودند كه كار تيم برانكو در همان بازي رفت و در قطر تمام خواهد شــد. بعدها يكي از بازيكنان پرســپوليس تعريف كرد كه او و همبازيانش هم واقعاً براي آن بازي ترسيده بودند ولي برانكو تنها كسي بود كه ميگفت اين بازي را ميبريم و در نهايت هم اين اتفاق افتاد. فرارديدنيع­ليپوردردقا­يقپايانيبا­زي باعث شــد گلر الســد مرتكب خطاي پنالتي شود و خود عليپور هم موفق شد پنالتي را تبديل بــه گل كند و يكي از شــيرينتري­ن بردهاي پرسپوليس با برانكو به دســت بيايد. دو تيم در بازي برگشــت هم به تساوي رســيدند تا پرســپوليس به فينال ليگ قهرمانان آسيا راه پيدا كند.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran