KHABAR VARZESHI

رازپنالتيگ­رفتنبيرانو­ندچيست؟

-

خيليها معتقدند اگر عليرضا بيرانوند در چهارچوب دروازهپرسپ­وليسحضورند­اشت،اينتيمنميت­وانست اينجاي جدول باشد و وضعيت تيم گلمحمدي به اين شكل نبود. عليرضا كه بارها طي سالهاي اخير مهارت خودش را در گرفتن ضربات پنالتي نشان داده، در بازي قبلي تيمش مقابل نفت مسجدســليم­ان باز هم هنر خودرادرگرف­تنپنالتينش­اندادوضربه­پنالتيميري را مهار كرد. چه بسا اگر بيرانوند آن ضربه را نميگرفت كار براي پرسپوليس خيلي سخت ميشد و آنها مقابل تيم انتهاي جدولي نفت مسجدســليم­ان در خانه به مشكلميخورد­ند.

عليرضــا بيرانوند، ركورددار مهــار پنالتي براي پرســپوليس در ليگ برتر محسوب ميشود. پيش از بازي با نفــت، او اين ركورد را با دو دروازهبان ســابق پرسپوليس شريك بود. بيرانوند تا به حال سه پنالتي براي پرسپوليس گرفته است. يك بار در ليگ نوزدهم مقابلاستقا­للموفقبهمه­ارپنالتيشد­ودوبارهماي­ن فصل، در بازي با گلگهر و نفت مسجدسليمان، جلوي باز شدن دروازه پرسپوليس را گرفت. در هر سه بازي، بيرانونــد زماني پنالتي گرفت كــه نتيجه بدون گل

مساوي بود و پرسپوليســ­يها، به لطف بسته ماندن دروازهشان توانستند هر سه مسابقه را برنده شوند. بعد از بيرانوند با گرفتن ســه پنالتــي، محمد محمدي و نيلسونبامه­اردوپنالتي­درردهبعديپ­نالتيگيرتر­ين دروازهبانه­اي پرسپوليس در ليگ برتر هستند.

بيرانوند در بازي با نفت مسجدســليم­ان، براي هجدهمين بار در ليگ برتر روبهروي يك ضربه پنالتي ايســتاد. از اين 18 پنالتي، فقط 9 ضربه تبديل به گل شــدهاند. 9 ضربه ديگر را، يــا بيرانوند مهار كرده و يا بازيكنان حريف نتوانســتن­د دروازه را درســت هدف بگيرند. اميد گل پنالتي در فوتبال يا شانس گل شدن هر پنالتي، در حالت عادي 3۷ درصد است. زماني كه بيرانوند درون دروازه باشد اما اين شانس به ۰۵ درصد ميرســد. دروازهبان اصلي پرســپوليس و تيم ملي، توانســته احتمال گل شدن پنالتيهايش را به شكل محسوسي كاهش دهد.

پرسپوليس و تيم ملي، پيش از اين فصل هم بارها از توانايي ويژه بيرانوند در مهار پنالتي استفاده كردهاند. معروفترينم­هارپنالتيب­يرانوند،بهجامجهاني­81۰2 و گرفتن ضربه كريستيانو رونالدو مربوط ميشود. او

چند ماه بعد در جام ملتهاي آسيا، پنالتي عمان را در مرحله يكهشتم نهايي مهار كرد. مهمترين پنالتي گرفتن او در پرســپوليس هم، به دربي تهران مربوط ميشدكهجلوي­گلشدنضربهع­ليكريميراگ­رفت.

بيرانوندال­بتهسابقهمه­ارپنالتيمق­ابلپرسپولي­س را هم دارد. ليگ پانزدهم، او در دروازه نفت تهران مقابل پنالتــي مهدي طارمــي واكنش موفقي داشــت و پرسپوليس در آن مسابقه، نتوانست به پيروزي برسد. نكتهجالبدر­خصوصپنالتي­گرفتنبيران­وندايناست كــه او واقعا روي اين موضوع تمرين ميكند و تمركز بااليي روي ضربات پنالتي دارد. آمار هم اين موضوع را كامال تأييد ميكند و مشخص است بيرانوند پنالتيها را شانسي نميگيرد.

خود بيرانوند در خصــوص راز پنالتي گرفتنش اينطور توضيح ميدهد: فقط لطف خداست و پشت پنالتيگرفت­نهايمنچيزخ­اصيوجودندا­رد.درواقع راز پنالتــي گرفتن مــن به انرژي مثبــت هواداران برميگردد. آنها خيلي به مــن انرژي ميدهند و اين موضوع باعث ميشود تا اعتماد به نفس من زياد شود و بتوانم براي تيمم مفيد باشم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran