KHABAR VARZESHI

آلمانيهامن­راميخواستن­دامابرگشتم­ايران

-

فوتبالدوست­ان قديمي هنوز هم بر اين باور هســتند كه شايد ديگــر مهاجم روي دســت ناصر محمدخانــي در فوتبال ايران متولد نشــود. مرتضــي كرمانيمقدم كه خودش از ستارههاي پرسپوليس در دهــه 60 بوده اســت دربــاره ناصر محمدخاني ميگويد: «ناصر بينظير بود هم از لحــاظ فني و هم معرفتي! همين كارهايي كه االن ليونل مسي انجام ميدهد آن زمان محمدخاني انجام ميداد. به عنوان يك چپپا در سمتراستزمي­نبازيميكرد،همه را دريبل ميزند و يك ورزشــگاه را از جايخودبلند­ميكرد.ازنظرمعرفت­ي هم بينظير بود و اگر كسي ميگفت چــه ســاعت قشــنگي داري، آن را ميبخشيد! هميشه هواي جوانترها را داشــت و واقعا انســان بخشنده و مهرباني بوده و هست.»

علي پروين هم هميشه و همه جا از ناصر محمدخاني به عنوان بهترين مهاجــم بعد از انقــالب ياد ميكند. ســتارهاي كــه ميتوانســت در بوندسليــگ­ا توپ بزند امــا... همان معرفتي كه مرتضي كرمانيمقدم از آن تعريف ميكند اجــازه نداد ناصر محمدخانــي با آن همــه توانايي در بوندسليگا توپ بزند.

با همين سؤال، گپ و گفت با ناصر محمدخاني را آغــاز كرديم كه به ما گفت: بله، اين فرصت در گذشــته هم براي من پيش آمد كه در بوندسليگا بازي كنم اما نشــد ديگر! (با اصرار ما ادامه ميدهد) به همراه بهروز سلطاني درتمريناتت­يمآرمينياب­يلهفلدحضور پيدا كرده و تست داديم كه آلمانيها گفتند فقط من را ميخواهند. اين در حالي بود كه بهروز هم واقعا دروازهبان بزرگي بــود و آن زمان حتي ميتوانم بگويم يكــي از دو گلر برتر آســيا اما فوتبالسليق­هاياستواور­انخواستند.

وي ادامه داد: بــه هر حال من و بهروز ســلطاني با هم به آلمان رفته بوديم. آنها من را خواستند و سلطاني بايد برميگشت كه احساس كردم دور از معرفت است بمانم. به همين خاطر گفتم كه ما دو نفر هستيم و اگر من را ميخواهيد بايد با سلطاني هم قرارداد ببنديد.قبولنكردند­ومنهمبرگشت­م چون آن زمان معرفت و رفاقت ارزش بيشتري براي ما داشت. اين فرصت در آنزمانبهوج­ودآمدكهدرب­وندسليگا بازي كنم ولي نشد و االن هم پشيمان نيســتم. به هر حال هر كســي يك شــيوهاي در زندگــي دارد و من هم اينطوري فكر ميكردم.

بــه محمدخانــي گفتيــم كه كرمانيمقدم گفته اســت كه شــما كارهايي را در زمين انجام ميداديد كه االن ليونل مســي انجام ميدهد كه با تواضــع خاصي به مــا گفت: مرتضي خودشجزوفوت­باليستهايت­كنيكي،

العاده اين مملكت بوده كه اگر االن بازي ميكرد، نميشد روي او قيمت گذاشت. آقامرتضي لطف دارد اما من نه مسي بودم و نه مارادونا و فقط شــاگرد عليآقــا پرويــن و همــه پرسپوليسيه­اوهمبازيان­مبودم.سعي ميكردم اگر به زمين رفتم تمام تالش خــودم را انجــام بدهــم و اميدوارم هــواداران پرســپوليس، مربيــان و همبازيانقد­يميامازمنر­اضيباشند.

وي در خصوص تفاوت فوتبال آن زمان با امروز نيز خاطرنشان كرد: آنچه مشخص است قراردادهاي­ي است كه امروزبستهم­يشود.آنزمانجنگب­ود و پول زيادي در بساط نبود. شايد اگر مــن ناصر محمدخاني هــم به لطف عليآقا پروين به قطر نميرفتم و پولي جمع نميكــردم االن زندگيام دچار مشكل ميشد. آن زمان همه چيز دلي واحساسيبود­وفوتبالشغل­محسوب نميشــد. همبازيان من شــغلهاي مختلفي داشتند تا چرخ زندگي آنها بچرخد. االن اما خدا را شكر وضعيت فوتباليســ­تها بهتر شــده اســت. قراردادها خيلي بهتر شده و بازيكنان حرفهاي فقط يك شغل دارند.

محمدخاني در خصوص بهترين بازيكن پرسپوليس در فصل جاري نيز تصريح كرد: واقعا سخت است كه شما

بخواهيد يك بازيكن را معرفي كنيد. عليرضــا بيرانونــد درون دروازه پرسپوليس عالي كار كرده و گئورگي گولسيانيهم­بسيارباتعص­بوحرفهاي بازي ميكند. وحيد اميري هم با وجود آنكه در پســت غيــر تخصصي بازي ميكند و مدافع چپ نيســت اما اين اواخــر عالي بازي كــرده و در ديدار با سپاهان و نفت مسجدسليمان خيلي خوب كار كرد.

ســتاره گريزپاي پرسپوليس در دهه 60 در مورد محمد عمري پديده اين فصل پرسپوليس نيز عنوان كرد: محمد عمري تكنيك و سرعت الزم را برايرشدوپي­شرفتبيشترد­ارد.اوتازه امسالبهسطح­اولفوتبالم­عرفيشده اما پتانسيل آن را دارد كه خيلي بيشتر به پرسپوليس و تيم ملي كمك كند. محمد عمــري نبايد خيلــي درگير تعريف و تمجيد رســانهها يا تبليغات فضاي مجازي شــود و اگر ميخواهد اسم و رســم بزرگتري براي خودش دست و پا كند الزم است از غرور اضافي فاصله بگيرد، دل بــه نصايح مربيان خودش بــه ويــژه بزرگترهاي تيم پرسپوليس مثل يحيي گلمحمدي، افشين پيرواني و كريم باقري ببندد و فقط به تمرين و مســابقه فكر كند تا بتواند حتي لژيونر شود. محمد عمري بايد بداند خيلي از بازيكنان مستعد در اين فوتبــال بودهاند كــه در همين پرسپوليس اســتارت فوقالعادها­ي داشــتهاند. بازيكناني كــه همه فكر ميكردند ستاره تيم ملي ميشوند اما به خاطر زود اشباع شدن خيلي زود در اين فوتبال محو شــدند. البته محمد عمريتاجايي­كهشنيدمواق­عابچهسر به زير و بيادعايي است كه از پايههاي پرسپوليس آمده و حاال در بزرگساالن خوش ميدرخشد.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran