KHABAR VARZESHI

شايستهصعود در جام جهانينبودي­م

-

ميگويد هنوز نميداند جنســيت فرزندش چيست،بااينحالاز­همينحاالكل­يآرزوهاي رنگارنگ برايش دارد و خوابهاي زيادي براي آيندهاش ديده است. صحبت از سردار آزمون فوقستارهفو­تبالايرانا­ستكهقراراس­تتاچند ماه آينده براي اولين بار مزه پدر شدن را بچشد. ســردار كه مصدوميت ســختي را پشتسر

العادهاي در بايرلوركــ­وزن دارد و به مهاجم فيكس تيمش تبديلشدهاس­ت.ستارهايران­يبايآرنادر­دوبازي گذشتهتيمشد­ربوندسليگا­موفقشدگلزن­ي كندوحاالدر­حالتبديلشد­نبهبازيكني­است كه هم خودش ميخواهد و هم فوتبالدوست­ان ايراني از او انتظار دارند. پيداكردنسر­دارآنهمدرآ­لمانوراضيك­ردنش براي انجام مصاحبه كار سختي است، با اين حال وقتيراضيبه­حرفزدنشود،مصاحبهبااو­خيلي راحــت و البته لذتبخش اســت. گفتوگوي اختصاصــي خبرورزشــي با يكــي از بهترين فوتباليسته­اي چند سال اخير ايران و آسيا را در ادامهميخوا­نيد. بعد از مدتها نيمكتنشيني دوباره به تركيب اصليلوركوز­نرسيدي... واقعيت اين است كه من اصال تجربه اين اتفاقات و نيمكتنشــي­ني را نداشــتم. شرايط سختيبرايمن­بودوفشارزي­ادي را تحمــل ميكردم. بايد هر طور بود خودم را به شرايط ايدهآل ميرســاندم و به تركيــب اصلــي تيمم برميگشــتم. سخت تالش كردم و زحمت كشــيدم و باالخره به چيزي كه ميخواستم رسيدم.

فكر ميكنم مصدوميتي كه قبل از جام جهاني براي تو پيش آمد، خيلي تأثيرگذار بود. درست است؟ بله قطعا همينطور است. خيلي مصدوميت بدي بود و حسابي من را اذيت كرد.

دردوبازيمت­واليدوگلبه­ثمررسانديو­طلسم گلنزدنهايت­دربوندسليگ­اشكست. ازاينبابتخ­يليخوشحالم­وازخودمراض­يهستم.

العادهاي دارد. شــما حتي دروازه خالي را هم باز كني برايت حس لذتبخشي دارد.

ادامه فصل را براي لوركوزن چطور ميبيني؟ ما فصل را خوب شروع نكرديم و نتايج بدي گرفتيم. در كادر فني تغيير داشتيم و با آمدن آلونسو شرايط براي تيم ما بهتر شد. االن اوضاع تيم ما خوب است. تالش ميكنيم در بازيهــاي باقيمانده بهترين نتايج را بگيريــم و بتوانيم خودمان را به رتبههاي باالتر جدول برسانيم.

ژابي آلونسو بازيكن بسيار بزرگي بود. كار او در مربيگريراچ­طورارزيابي­ميكني؟ او فوتباليست بسيار بزرگي بود و افتخارات زيادي را در طول دوران بازياش به دست آورده است. مربي بسيار بادانشي اســت و تأثير خودش را در تيم ما گذاشته و كامال قابل حس است اما مهمترين نكته در مورد او به رابطهاش با بچههاي تيم برميگردد. فوقالعاده ارتباط خوبي با بچههاي تيم برقرار كــرده و با همه بازيكنان رفيق شده است.

در سالهاي قبل ديگر در اين هفتهها قهرماني بايرن تا حدود زياديمسجلم­يشد.بااينحالدر اين فصل شاهد رقابت جذابي بين چند تيم براي قهرماني هستيم و نميشود با قاطعيت گفت كه بايرن قهرمانخواه­دشد! بله امسال شــاهد يكي از جذابترين فصلهاي بوندسليگا هستيم. چندتيمفوقا­لعادهكاركر­دند و نتايــج بســيار خوبــي گرفتند ولي رقابت اصلي براي قهرماني بين بايرن و دورتمونــد اســت. مــن فكر ميكنم بايرن در نهايت باز هم قهرمان خواهد شد.

بعد از گلزني به فرايبورگ خوشحالي خاصي انجام دادي و خبر از پدر شدنت دادي. واقعاحسعجي­بياستووقتي متوجه ميشوي كه قرار است

العادهاي است و تا آن را تجربه نكني متوجه نخواهي شد.

جنسيتبچهمش­خصاست؟ نه در حال حاضر مشخص نيست ولي تا۰۱ روز ديگر مشخص خواهد شد. البته فرقي نميكند پسر باشد يا دختر، مهم سالم بودن آن است.

چه زماني قرار است به دنيا بيايد؟ فكر ميكنم اواخر شهريور.

در مورد شــرايط تيم ملي هم صحبتكن. اوضاع خوب نيست ولي از دست من به عنوان يك بازيكن كاري برنميآيد. مــن وظيفه دارم با جانودلبراي­تيممليبازي­كنم ولــي انتخاب ســرمربي تيم ملي وظيفه فدراسيون است.

به نظرت براي تيم ملي مربي ايراني بهتر است يا خارجي؟ واقعا اين سؤالي نيست كه من به آن جواب بدهم. همه مــا بازيكنان عاشــقانه تيم ملي كشورمان را دوســت داريم و هر كسي هم ســرمربي تيم ملي باشد، به آن احتــرام ميگذاريــم و همــه تالشمان را براي موفقيت تيم ملي انجام میدهيم.

برايانتخاب­سرمربيتيمم­ليباتوبهعن­وانيكي ازقديميهاي­تيممليمشور­تينكردند؟ نه اصال. نه تماسي گرفتند و نه نظري خواستند.مناصالدلمن­ميخواهد در اين خصــوص دخالت كنم. كسيبهحرفما­گوشنميدهد و نظر بازيكنــان تيم ملي اصال اهميتي ندارد. دوستان خودشان هر كاري كه بخواهند انجام ميدهند وكسيهمپاسخ­گونيست.مگرقبالوقت­ي نظر خواستند و ما هم نظر داديم، كسي به حرف ما گوش كرد كه االن اين كار را انجام دهند؟

در مورد رفتن كيروش چه صحبتي داري؟ تو رابطهخوبيب­اكارلوسداش­تيواولينبا­رهمتوسط او به تيم ملي دعوت شدي. بله كيروش براي تيم ملي ما زحمت زيادي كشيد ولي شرايط طوري رقم خورد كه بعد از جام جهاني راه ما و او از هم جدا شد. من رابطه خوبي با كیروش داشتم و برايش در تيم ملي قطر آرزوي موفقيت و ســالمتي ميكنم. اين را هم بگويم من كال با همه مربيان تيم ملي كه كار كردم، رابطه خوبي داشتم و

مشكلي بين ما نبود.

صحبت از كيروش شــد، شــادي خاص تو با كیروشبعداز­گلتيممليبه­ولزدرجامجه­انياز صحنههايمان­دگارايراند­رتاريخجامج­هانيشده است. بعد از باخت به انگليس فشار زيادي روي تيم ما بود و بايد ولز را شكست ميداديم كه اميدهاي خودمان را براي بازي آخر نگه داريم. در آن بازي و تا قبل از گل اول، هــر چه زديم به در بســته خورديــم و توپها به طرز عجيبي به گلتبديلنمي­شد.حتيتوپمنبه تير خورد و واقعا بدشانســي آورده بوديم. با شروع وقتهاي اضافه اما شــرايط به نفع ما برگشت و دو گل زديم. برد تيم ملي آن هم در جام جهاني طبيعتا براي ما خيلي خوشحالكنند­ه بود. واقعا خوشحالي من با كیروش بدون هماهنگي يا فكر قبلي بود. كامال فيالبداهه و ناگهاني بود و از خوشــحالي زياد تصميم گرفتم گردن كارلوس را فشار بدهم.

نترســيدي با توجه به سن زياد كیروش و هيجانات زياد آن بازي، اتفاقيبراي­اوبيفتد؟ (ميخندد) در آن جو و شرايطي كه در بازي با ولز وجود داشت، اصال به اين چيزها فكر نميكردم. به نظرت چرا نتوانســتي­م مقابل آمريكا امتياز بگيريموبهم­رحلهبعدصعو­دكنيم؟ االن صحبت كــردن در مورد اتفاقات گذشــته فايدهاي ندارد و بايد رو به جلو نگاه كرد. اگر ميخواهي بداني چرا تيم ملي مقابل آمريكا نتيجه نگرفت، دليلش اين است كه آنها بهتر از ما بودند و توانستند بازي را ببرند. آمريكا بهتر از ما بازي كرد، به گل نياز داشت و زد. نبايد از واقعيتها فرار كنيم. تيم ما شايستگي صعود به مرحله بعدي را نداشت.

باشــرايطف­عليشانسيبر­ايقهرمانيد­رجام ملتهايآسيا­داريم؟ تيم ما هنوز مربي ندارد. طبيعتا شانس ما كمتر از بقيه تيمهاي مدعي است.

ميگفتند به داليل غير فوتبالي قرار است تو را برايجامجها­نيخطبزنند.واقعااينمو­ضوعصحت داشت؟ من اصال در جريان اين موضوع نبودم و هيچ اطالعي نداشــتم. در آن زمان همه فكر و ذكرم مصدوميتم بود كه بتوانم خــودم را آماده كنم و به بازي مقابل انگليسبرسا­نم.

تو امسال در واليبال بانوان تيمداري كردي. در مورد اين تجربهصحبتك­ن. تنها دليلم براي ايــن كار حمايت از ورزش بانوان بود. بانوان هميشه مظلوم واقع شــدند و توجهي بــه ورزش بانوان نميشــود. من هم با هزينه شخصي خودم تصميم گرفتم تيمداري كنم. من هيچ حمايتي نشدم و اسپانسر هم نداشــتم. با اين حال به همه تعهداتم عمل كردم و سعي كردم بهترين امكانات را فراهــم كنم. خدا را شــكر با همــه اتفاقات تلخ و بيمهريهايي كه شد، توانستيم به فينال برويم و نايبقهرمان­شديم.منبهنايبقه­رمانيتيمما­فتخار ميكنموبراي­منارزششمثل­قهرمانياست.البته خيلي مسائل ديگر هم وجود دارد كه نميخواهم بازش كنم. فقط اين را بدانيد كه مافيا در واليبال به مراتب بيشتر از فوتبال است. وضعيت عجيبي در اين رشــته وجود دارد و خيلي از مسائل با زد و بند اتفــاق ميافتد. به همين خاطــر و البته به خاطر توهينهايي كه به من و پدرم شد، ديگر در واليبال بانوان براي سال آينده تيمداري نخواهم كرد.

ماجراي توهين به پدرت چه بود؟ پدر من ۸ سال در تيم ملي ايران بازي كرده و جزو افتخاراتوا­ليبالايران­محسوبميشود.بااينحال در بازي فينال به او بياحترامي كردند. او را از سالن بيرون انداختند. يكسري آدم كه چيزي از واليبال نميدانند، سر كار هستند و معلوم است اين اتفاقات ميافتد. دقيقــا مثل فوتبــال آدمهايي تصميم ميگيرند كه تخصصي ندارند.

ممكن است در آينده در فوتبال تيمداري كني؟ نه اصال. اگر روزي دوباره بخواهم تيمداري كنم، باز هم ترجيح ميدهم در رشــتههايي مثل واليبال و بسكتبالتيم­بدهم.

سرداربهپاي­انسالنزديك­ميشويمونور­وزهم در راه است، چه پيغامي براي مردم ايران داري؟ پيشاپيش عيد نوروز را به همه ايرانيهاي تمام دنيا تبريكميگوي­مواميدوارم­بهتريناتفا­قاتبرايشان بيفتد. آرزوي سالمتي براي مردمم ميكنم و البته اميدوارم مشــكالت اقتصادي هم حل شود، چون مردم كشورم اليق بهترينها هستند.

آرزوي فوتبالي تو براي سال جديد چيست؟ دوســت دارم در درجه اول تيم ملي موفق باشــد و بتوانيم بعد از سالها در جام ملتهاي آسيا به مقام قهرمانيبرس­يم.همچنيندوست­دارمهمهباز­يكنان ايراني كه توانايياش را دارند و استعدادش را دارند، بتوانند در بهترين تيمهاي اروپايي بازي كنند.

پدرم را از استادیومبي­رون

کردند

مافيادروال­يبال خيليبيشترا­ز فوتبالاست آنقدرخوشحا­لم که انگار دنيا را به

مندادند

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran