KHABAR VARZESHI

استقالل- علیمنصور، خاطرات تلخ و شيرين ۷۲ ساله وقتيمنصوري­انجامراازا­ستقالليهاگ­رفت

-

اســتقالل امشب آخرين بازي سالخودرابر­ابرفوالدخو­زستان برگزار خواهد كرد و پس از آن عمال نوروز براي آبيپوشان آغاز خواهدشد.اتفاقاآخري­نمسابقه سال استقالليها مصاف دادن با تيمي است كه سرمربي آن يك تكه مهــم از پازل تاريخ اســتقالل به حسابميآيدو­ساليانمتما­ديپيراهن آبي را بر تن كرد و روي نيمكت اين تيم نشست. داستان استقالل و منصوريان ماجراي ۷۲ ساله است كه به زودي وارد بيســت و هشتمين ســال روابط خود خواهد شد. اســتقاللي­ها امشب براي ماندندركور­سقهرمانيقط­عاباتمامقو­ا به ميدان خواهند رفت و منصوريان هم به خوبــي ميداند اگر از آبيپوشــان پايتخت امتياز بگيرد شرايطش در فوالد مســتحكمتر خواهد شــد. اين موارد شرايط را براي ديدن يك مسابقه زيبا و البته پرحاشيه فراهم ميكند.

از گمنامي تا شهرت در فروردين ســال ۴۷ نصرا... عبداللهي ســرمربي اســتقالل بود و يــك جوان خوشتكنيــك اما گمنام توســط امير قلعهنوييبه­اومعرفيشد.جوانيكهجوا­د زرينچه هم تأكيد داشت بازيكن خوبي است. به اين ترتيب عليرضا منصوريان از پارسخودرو جدا شــد و به جمع آبيها پيوســت تا زير نظر نصــرا... عبداللهي و بهتاش فريبــا كارش را اســتارت بزند. منصوريان در همان ســال شهره شد و درخششي فوقتصور داشت طوري كه با وجــود قهرمانــي پرســپوليس، همه كارشناسانا­ورابهعنوان­مردسالفوتب­ال ايــران انتخــاب كردند و زمينــه براي حضــورش در تيم ملي هم فراهم شــد. منصوريان از استقالل به تيم ملي رسيد و در جــام ملتها، جام جهاني و بازيهاي آسيايي هم حضور يافت. عليرضا پس از يك دوره حضور كوتاه مدت در سنگاپور به استقالل برگشــت اما سال ۷۷ راهي اروپا شد و تا تابســتان سال ۱۸ در زمره

لژيونرهاي فوتبال كشورمان قرار داشت. ســرانجام دوباره برگشــت تــا بازوبند كاپيتاني استقالل را مال خود كند و بهار ســال ۷۸ در فينــال جامحذفــي كه با قهرماني آبيها تمام شد، براي هميشه با دنياي بازيگري وداع كرد.

سرمربیگری در نفت منصوريان مربيگري خود را با قرار گرفتن دركنارافشي­نقطبيتحتعن­واندستيار استارت زد و پس از جدايي قطبي از تيم ملي او يك مســابقه ســرمربي موقت بزرگساالنش­دوپسازآنتج­ربهناموفقي در تيم اميد داشت. در نهايت از تابستان ســال ۳۹ كار منصوريــان تحت عنوان

ســرمربي ليگ برتري با نشســتن روي نيمكت نفت تهران آغاز شــد. تيمي كه متأسفانه حاال ديگر وجود ندارد.

جام گرفتن از استقالل اوليــن فصــل ســرمربيگر­ي عليرضا منصوريان در ليگ برتر با ضربه بزرگ به استقالل همراه شد. اين استقاللي قديمي در فصــل ۴۹-۳۹ طي هر دو بازي رفت و برگشت اســتقالل را شكســت داد و ۶ امتيازي كه از آبيها گرفت نقش بســيار مهمي در قهرمان نشدن و به آسيا نرفتن تيم امير قلعهنويــي ايفا كرد البته از حق نگذريــم منصوريــان در آن فصل برابر پرسپوليس هم نمايش خيلي خوبي ارائه داد. نكته مهم اينجاســت كــه عليرضا منصوريان در پانزدهمين دوره رقابتهاي ليگبرترنيز­بانفتتهران­حاضربودوات­فاقاً در هفتههاي پاياني همان فصل با شكست دادن پرســپوليس كمك مؤثري كرد تا استقالل قهرمان شود اما ناكامي خانگي آبيپوشان برابر تراكتور اين ماجرا با پايان خوش براي هواداران استقالل توأم نكرد.

داستانهاي استقالل كاپيتان دهه۰۸ استقالل در تابستان سال ۵۹ به بزرگترين آرزوي زندگي ورزشي خود دست يافت و روي نيمكت استقالل نشست. حضوري كه حدود ۵۱ ماه تداوم يافت و اســتقالل روزهاي تلخ و شيرين

فراوانــي را تجربه كرد از نايبقهرمان­ي در ليگ شــانزدهم پيروزي خاطرهانگيز در دربي زمســتان ســال ۵۹ تا شكســت فوقالعاده تلخ مقابل العين امارات و صحنه ماندگارگرف­تندسترضامه­اجريهنگام تقابل اســتقالل بــا پديده. ســرانجام منصوريان در روزهاي پاياني شهريور سال ۶۹ از هدايت استقالل كنارهگيري كرد و براي مدتي در ليگبرتر آفتابي نشد.

درگیري با مجیدي عليرضامنصو­ريانفصلگذش­تههمدوبار تيمش را به مصاف اســتقالل فرستاد و اتفاقا در هر دو بازي كار به جنجال كشيده شــد. او كه هدايت صنعت نفت آبادان را

برعهده داشــت، در بــازي رفت ميزبان استقالليها شد و مسابقه با تساوي يكيك خاتمه يافــت. در پايان بازي فرهاد مجيدي به شــدت از نحوه قضاوت داور وسط انتقاد كرد و تأكيد داشت نبايد قبل از دربي چنين اتفاقاتي براي استقالل به وقوع ميپيوســت. داســتان مجيدي و منصوريان به بازي برگشت هم كشيد و اســفند پارســال پس از اينكه استقالل توانست قبل از دربي پايتخت با يك گل از صد صنعت نفت در ورزشــگاه آزادي بگذرد، عليرضا منصوريان رفتار سرمربي وقت اســتقالل را زير تيغ انتقاد گرفت و تأكيد كــرد فرهاد بايــد در حركاتش تجديدنظــر كنند انتقاداتــ­ي كه البته مجيدي هرگز به آنها پاسخ نداد.

كمك به قهرماني استقالل اگرچه استقالل فصل گذشته مقتدرانه و بدون حتي يك ناكامي قهرماني در ليگ برتر را جشن گرفت ولي منصوريان هم به نوعي غيرمستقيم كمكحال آبيپوشان شــد. او با صنعت نفت در زمســتان سال گذشته پرســپوليس را شكست داد و ۳ امتيازفوقا­لعادهحساسا­زسرخپوشاند­ر كورس قهرماني با آبيها گرفت. امتيازي كه جدا از مسئله جدولي، به لحاظ رواني هم روي پرسپوليس تأثير گذاشت.

ماجراهاي آخر سال حاال به قسمت آخر رويارويي علي منصور با استقالل رسيدهايم. داستاني كه البته قطعاًادامهپيدام­يكندواص ًالبعيدنيست كهايندوتيم­تاقبلازپاي­اناينفصليك بار ديگــر در چارچوب جامحذفي هم به مصافيكديگر­برونداماجد­اازهرنتيجه­اي كه امشب حاصل شود، اين حقيقتي غير قابلانكارا­ستكهمنصوري­اندوستدارد يكبار ديگر ســرمربي اســتقالل شود. عالقهاي كه البته جاي انتقاد ندارد چون نشســتن روي نيمكــت اســتقالل و پرســپوليس آرزوي بالغ بــر ۰۹ درصد مربيان ليگ برتري اســت بــه ويژه اگر جواني خود را هم در اين دو تيم ســپري كرده باشند.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran