KHABAR VARZESHI

داستان‌روبان‌سياه‌روي‌د‌لهاي‌ما

-

دوباره روزهاي آخر اســفند، دوباره نفس نفــس زدنهاي زمستان، دوباره عجله ننه سرما براي جمع كردن بقچه سفيد، دوباره هياهــوي مير نوروزي براي شــادباش گفتــن بهار. هرگاه گرفتاريهــ­اي روزگار طاقتمــان را امتحان ميكنــد، به ياد گردشاياممي­افتيموفرام­وشنميكنيم زمستان چارهاي جز تعظيم مقابل بهار ندارد اما افسوس كه گاهي اوقات وقتي به بهــار جديــد ميرســيم، گروهي از همســفران قديمي خودمان را در پيچ زندگي از دســت رفتــه ميبينيم. اين حكايت داستان هر سال ماست.

در سالي كه آخرين نفسهاي خود را ميكشــد، ورزش ايران بار ديگر به حكم قانون طبيعت گروهي از عزيزان خود را از دست داد و عزيزاني بودند كه پارسال آنها را در كنار خودمان داشتيم ولي امسال بايد به ياد تكتك اين بزرگواران روي دلهايمان روبان سياه بزنيم.

از اولين قهرمان تا مرد آسمان فوتبال ايران در سال ۱۰۴۱ عزيزان زيادي را از دســت داد. محمود بياتي كه در جام ملتهاي ۸۶۹۱ ســرمربي تيم ملي بود و نخستين قهرماني خودمان در قاره كهن را با او جشــن گرفتيم، حاال ديگر در جمع ما نيست. گارنيك مهرابيان و همچنين مجيد پروين برادر عليآقا را هم از دســت داديم. حميد خوشخوان داور خوشنام كشورمان كه بارها تحت عنوان مفســر داوري با خبر ورزشــي هم همكاري كرده بود در همان روزهاي آغازين امسال چهره در نقاب خاك كشــيد و البته فراموش نكنيم كريم باوي مهاجــم رعناي تيــم ملي كه بــه خاطر پروازهاي مثالزدنياش در درون محوطه جريمه حريفان به مرد آسمان معروف شده بودنيزپساز­مدتهادردكش­يدن،چشمان خود را بست تا آنها را به روي آسمان باز كند.

در كنار اين نفــرات، زلزله تلخ تركيه موجب شــد تا محمدرضــا ميراحمدي، محمدســعيد اهري و حامد مطرودي سه بازيكنتيمم­ليقطععضواي­رانكهآنزما­ن در اين كشــور حضور داشتند نيز با دنياي فاني خداحافظي كنند. فرشيد لك بازيكن بيحاشيهاي كه سابقه حضور در ليگ برتر و ليگ آزادگان را يدك ميكشيد، چندي قبل به خاطر مســموميت دار فاني را وداع گفت و علي نوبخت نوجوان ۶۱ ســاله تيم احســان ري هم همين چنــد روز قبل در داخل زمين فوتبال مصدوم شد و چشم از جهانفروبست.دركنارهمها­يننفراتباي­د يادي هم از علياصغر مأنوسيفر بكنيم كه در مقاطعي رئيس كميته روابط بينالملل فدراسيون و باشگاه استقالل بود اما سكته مغزي او را امسال از ما گرفت.

كروات دوستداشتني، مرواريد سياه جدا از فوتباليهــ­اي داخلي، چند نفر از از بزرگان فوتبال جهان را هم از كف داديم كه برخــي از آنها با فوتبال خــود ما هم رابطه مستقيم داشــتند. بدون شك دنيا هرگز مرواريد سياه را فراموش نخواهد كرد. پله افسانهاي كه سابقه سفر به كشورمان را نيز در دهه ۰5 شمسي داشت، امسال اگرچه به خواب ابدي رفت اما خاطرهاش تا ابد براي همــه ما ماندگار اســت. از طــرف ديگر، ميروسالو بالژويچ سرمربي اسبق تيم ملي ايران كه با وجود عدم توانايي در رساندن ما بــه جــام جهانــي ۲۰۰۲ همــواره نزد فوتبالدوست­انايرانيمح­ترمباقيمان­دهبود، پس از طي كردن يك دوره طوالني بيماري به مالقات دوستان خود در آسمان رفت تا حســرت نبودنش ما را ياد مصاحبههاي تاريخي و حرفهاي ماندگارش بيندازد.

درساليكهرو­زهايپاياني­آنراسپري ميكنيمسيني­شاميهايلوو­يچهافبكاسب­ق تيم ملي يوگســالوي كــه در جام جهاني ۸۹۹۱ فرانسه تكگل تيم ملي كشورش را وارد دروازه ايران كرد هم اسير ملكالموت شــد و حاال ديگر در جمع ما نيست. به اين نفراتبايدژ­وستفونتنبر­ترينگلزنتا­ريخ جام جهاني و كريستين آتسو بازيكن اسبق چلسيراهماض­افهكردكهاي­ندوميرازلز­له تركيــه از ما گرفت. البتــه جيانلوكا ويالي فوتباليســ­ت دوستداشتني ايتاليايي هم چمدانهايش را به مقصد ديار باقي بست تا خيلي از فوتبالدوست­ان ايراني دقيقا مانند روبرتو مانچيني، سرمربي تيم ملي ايتاليا و رفيق5۳ ساله او براي نبودنش اشك بريزند.

سياهپوش شدن گوش شكستهها گوششكستهها­يدنيايكشتي­همامسال براي از دســت دادن برخي از عزيزان خود ســياهپوش شدند. حســين مالقاسمي نايبقهرمان اسبق كشتي جهان كه پس از پاياندوران­قهرمانيازت­شككشتيبهپر­ده نقرهايسينم­اكوچكردهبو­د،چشمازجهان فروبست و داود ايوب ديگر قهرمان كشتي مــا هم آســماني شــد. در كنــار اين دو پيشكســوت، علياكبر ميرروشن يكي از مديران ارشد و خوشنام كشتي كه در زمره بهترين خلبانان مسافربري ايران به حساب

ميآمد نيز امسال آخرين پرواز خود را انجام داد و مسافر ملكوت شد.

خداحافظ آقاي بدنساز براي آنهايي كه از اواخر دهه ۰۶ تا اواســط دهه ۰7 بدنسازي را دنبال ميكردند، يزدان راد يك اسم فراموشنشدن­ي است. بدنساز بزرگيكههرگ­زفراموشنمي­شودحتياگر فرشــته مرگ در خانهاش را بزند. در كنار يــزدان راد، محمــد شــريفزاده و عاليه قابوسشــير­ي را از دنياي واليبال از دست داديم. آرش آقايي با درگذشت خود جامعه جودو را عزادار كرد و محمدامين روستايي نيز رفت تا اهالي بوكس پيراهن سياه بر تن كنند.البتهمحمدز­هتابكهساله­اباپوالد سرد خو گرفته بود نيز امسال براي هميشه با دوستانش خداحافظي كرد تا وزنهبرداري هم غم از دســت دادن يكي از چهرههاي مطرح خود را تجربه كند.

خداحافظ رئيس خندهرو يكيازصفاتب­ارزحسنغفور­يفردهنگامي كه رياست سازمان تربيتبدني را برعهده داشت، صورت خندان و برخورد خوبش با پيشكسوتان بود. مرد شــماره يك اسبق ورزش ايران كه در دوره او تيم ملي قهرمان بازيهاي آسيايي۰۹۹۱ پكن شد، استقالل قهرماني در جام باشــگاهها­ي آســيا را به ارمغان آورد و پرسپوليس نيز فاتح جام در جام آســيا شد، همين هفته گذشته با دنيا خداحافظي كرد تا بزرگان ورزش هم همراه با اهالي سياست در مراسم تشييع و ترحيم او حاضر شوند.

غم اصحاب رسانه متأســفانه طبق معمول سالهاي گذشته اصحاب رســانه هم عزيزاني را در سالي كه

نفسهايش به شماره افتاده از دست دادند. محمود دعايي مدير مسئول قديمي مؤسسه اطالعات چشــم از جهان فروبست تا يكي از مديران قديمي مطبوعاتي را از دســت داده باشيم. همچنين حســين عبداللهي مدير مسئول روزنامه آرمان ملي هم امسال مسافر آسمان شــد. بيتا... خندان ورزشينويس قديمي از جمع ما پر كشيد و گلمير ساداتي عكاس ورزشي قديمي اهل گيالن هم حاال ديگر نيست تا از ملوان بندرانزلي در ليگ برتر عكس بگيــرد. البته بابــك برزويه يكي از قديميتريــ­ن عكاسهــاي مطبوعاتــي كشورمانهما­مسالدوربين­رازمينگذاش­ت تا دوســتانش با چشماني اشــكبار او را به منزلگاهابد­يببرند.مريمخلجياز­خبرگزاري فارس و فريدون بهرامي از روزنامه همشهري هم ديگر همــكاران مطبوعاتي ما بودند كه متأسفانه حاال ديگر در جمع ما نيستند.

تا چنــد روز ديگر ســال جديد از راه ميرسدودلما­نميخواهدبر­ايهمهملت ايران اتفاقات خوشــي در كمين باشد اما كســي از آينده خبر ندارد. شــايد وقتي نفسهاي سال۲۰۴۱ به شماره افتاده باشد، بعضيازخودم­اهمقابعكسي­كنارطاقچه شده باشيم كه روي آن روبان سياه زدهاند.

بار ديگر بــراي همه عزيزاني كه حاال ديگر در جمع ما و اهالي ورزش نيســتند آرزوي سبكبالي ميكنيم و از خانواده همه بزرگواراني كه امســال آسماني شدند اما نامشان در اين سياهه به طور سهوي از قلم افتادصميما­نهعذرميخوا­هيم.بهاميدآنكه آرزوهايتــ­ان به قلههاي فتح شــده براي تكتك شما عزيزان تبديل شود.

نوروزتان زيبا

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran