Vizhenameh

چرا بچهها از نصیحت فراری اند؟

-

نصیحت کردن شــاید برای والدین راحتترین و دم دستیترین راه برای توبیخ یــا آگاهــی دادن بــه فرزند باشــد اما بــرای بچههــا بدتریــن و مخربترین روش است. اگر فرزند نوجوانی دارید که هر از گاهی برای هدایت و تربیت او، شروع به نصیحــت کردنش میکنید، باید بدانید کــه این روش هیچ وقت به نتیجهای که میخواهید نمیرسد. برای ارتباط برقرار کردن با انسانها، در هر سنی که باشند، نصیحت غیردوستانه­ترین و البته ماللآورتری­ن روش گفتوگو است. نصیحت حس نادان انگاشــته شــدن و سرزنش به ما میدهد. چون گفتوگویی مبتنی بر درســت و غلــط و بکننکن اســت و یک طــرف آن، عقل کل ماجراســت و طرف دیگــر، خطاکار و نــادان. نصیحت و خطابــه نگاهی از باال به پایین را به شــنونده القا میکند؛ چنین گفتوگویی یکســویه اســت و طرف مقابل را به جبههگیری وا می دارد و او را کسل میکند.

گفتوگو با نوجوان را دســت کم نگیرید و فکر نکنید قرار اســت کار ســادهای بکنید. قبل از گفتوگو به محتوای آن فکر کنید، سؤاالتی را که قرار است بپرسید بــا خودتــان مرور کنیــد و جوابهــای احتمالــی او را بســنجید. بــرای گفتوگو با نوجوان باید نقشه و طرح گفتوگو داشته باشید.

در هنگام گفتوگو خونســرد باشید و در همه حال به خودتان یادآوری کنید که باید گفتوگویی آرام، منطقی و بالغانه داشته باشید.

بــه جــای نصیحــت، مکالمــات کوتــاه و مؤثــر بــا فرزندتــان داشــته باشــید. نوجوانها کم حوصلهاند و دل شان نمیخواهد مقدمه چینیهای شما یا پند و اندرزهایتا­ن را بشنوند. به جای آن خیلی صریح و مستقیم گفتوگویی بالغانه با او داشته باشید و بگویید چه کاری را باید انجام دهد و چرا.

دربــاره کلیات و مفاهیم انتزاعی حرف نزنید. نگویید دوســت خوب کیســت، دوســت بد کیســت یا چرا حفظ آبروی خانوادگی موضوع مهمی است... به جای آن مستقیم سر موضوع اصلی بروید. سؤال بپرسید و جواب شفاف دریافت کنید.

از تجربیات گذشــته خود و از احساســتان نســبت به موضوع بگویید. برایش توضیــح دهید که درباره یک موضوع چطور فکر میکنید و چه چیز باعث شــده نگران شوید.

بــه جــای چانه زدن درباره یــک موضوع، مقرراتی وضع کنیــد و از فرزندتان بخواهید به آنها پایبند باشد. همه چیز را با خط کش این مقررات بسنجید. بهتر اســت هنــگام وضع این قوانین با او مشــورت کنید تا خودش هــم در قانونگذاری سهیم باشد. اینطور پایبندی بیشتری به قوانین خانواده خواهد داشت.

به جای استفاده از جمالت امری یا اتهام زدن، از جمالتی استفاده کنید که اینطور شروع میشوند: «من فکر میکنم »...هک یا «احساس من این است »...هک یا «من و پدرت/مادرت به این نتیجه رسیدهایم »...هک

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran