Vizhenameh

تستهایتشخی­صیژنتیکی در سرطان تخمدان و پستان

- مطب دکتر سمیه ادایی متخصص زنان

داشتن ســابقه شخصی یا خانوادگی ســرطان پستان یا تخمدان میتواند خطر ابتــال بــه ایــن ســرطانها را افزایــش دهــد. ســابقه شخصی بدان معنی است که شما سرطان دارید. یک سابقه قوی خانوادگی به این معنی است که:

چند نفر ازاعضای خانواده سرطان سینه یا تخمدان دارند که اغلب قبل از ســن 0۵ ســالگی تشــخیص داده شدهاند .

یک عضو خانواده دارای ســرطان سینه و تخمدان یا هر دو بوده است.

بیــش از یک نســل از خانواده (بهعنــوان مثال مادر و مادربزرگ) دارای سرطان سینه یا تخمدان هستند. بــا ایــن حال، داشــتن حتی یک نســل از ســرطان ســینه درســن پایین، ســرطان ســینه مرد یا ســرطان تخمدان ممکن اســت با ســرطان ارثی پســتان / تخمدان همراه باشد. آزمایش ژنتیکی میتواند به شما بگوید که آیا شما یک ژن غیر طبیعی به ارث برده اید که خطر ابتال به سرطان ســینه و تخمــدان را افزایــش دهــد یا نه. تســت ژنتیکی مثبت به شما کمک میکند که قدمهای بعدی را جهت یافتــن زودتــر ســرطان و کاهــش خطــرات آن محکمتر برداریــد. هرچند اکثر زنان مبتال به ســرطان ســینه و / یا ســابقه خانوادگی ســرطان پســتان، یک ژن غیرطبیعی ندارنــد و همــه زنــان کــه تغییــر ژن را بــه ارث بردهانــد، ســرطان نمیگیرند. ســرطان بهدلیل جهــش در یک یا چند ژن گسترش مییابد. جهشهای ژرمینال ارثی هستند و از پدر و مادر به فرزند منتقل میشــود. بین ۵ تا 10 درصد سرطانهای پستان ناشــی از جهشهــای ژرمینال اســت. جهــش در دو ژن اصلی که بهنام BRCA1 و BRCA2 شــناخته میشــوند، ازعلل شایع سرطان ارثی پستان/ تخمدان هستند. چه کسی کاندید انجام تست ژنتیک است؟ تشخیص سرطان تخمدان در هر سنی. سابقه ابتال به سرطان سینه درسن کمتراز 0۵ سالگی یا کمتر از 0۶ سالگی در انواع خاصی از سرطان سینه تشخیص سرطان سینه مرد در هر سنی.

چندیــن عضو نزدیــک خانــواده که مبتال به ســرطان ســینه یــا تخمــدان شــدهاند، بویــژه اگــر در ســن کمتــر از 0۵ ســال تشــخیص داده شــود. اعضای خانــواده نزدیک شامل مادر، خواهر یا دختر شما میشوند اعضای نزدیک خانواده میتوانند مردان مبتال به ســرطان سینه را شامل شوند.اطالع از وضعیت خانواده پدری نیز مهم است.

تاریخچه شخصی یا عضو نزدیک خانواده با بیش از یک ســرطان، مانند سرطان سینه شــامل هر دو سینه یا سرطان سینه و سرطان تخمدان در یک فرد.

سابقهشخصیی­اخانوادگیس­رطانهادرکن­ارسرطان ســینه و تخمــدان - نیز میتواند نشــانگر ســرطان ارثی باشد. برای مثال، اطالع از سرطان پانکراس، پروستات، روده بزرگ یا سرطان سینه درمرد مهم است. مدیریــت خطر ابتال به ســرطان - اگر تســت شــما برای جهــش BRCA مثبــت اســت، راههای متعــددی برای تشــخیص ســرطان وجود دارد و خطر ابتال به سرطان را کاهشمیدهد:

تســتهای غربالگــری ســرطان ســینه و تخمــدان را بیشترکنید

عمل جراحی پیشــگیران­ه برای کاهش خطر سرطان انجامدهید

بــرای کاهــش خطرابتــال بــه ســرطان از درمانهــای داروییکمکب­گیرید بهترین اســتراتژی ممکن اســت ترکیبــی از این روشها باشد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran