Vizhenameh

چگونه دفاع کردن از خود را به فرزندم بیاموزم؟

- کودکانه عطیه میرزا امیری

معموالً کودکان حدود دو تا سه سالگی هنگام بازی یکدیگر را هل میدهند، گاز میگیرند، کتک میزنند یا اسباب بازیهای همدیگر را پرت میکنند. آنها بشدت از رفتار همساالن خود خشمگین میشوند، زیرا هنوز رابطه برابر و بدون تنش را نیاموختهان­د. کتک زدن تا سن 3 سالگی بهدلیل عدم یادگیری رابطه صحیح با همساالن و عدم رشد رفتار اجتماعی در کودک طبیعی است اما بعد از این سن طبیعی نیست و نیاز به بررسی دارد.

آیا والدین هنگام دعوای کودکانشان باید دخالت کنند؟ در ایــن محــدوده ســنی وظیفه کودکان نیســت کــه از خود مراقبت کننــد، چراکه کودک در این سن مراقبت از خود را هم نیاموخته است. بنابراین آنها نیاز دارند شــخص بزرگسالی کنارشــان باشــد تا اگر کودکی اقدام به کتک زدن یا هل دادن دیگری کرد، فرد بزرگســال بدون داد زدن یا دعوا کردن او را متوقف کند. والدین بایــد بدانند اگر بیــش از اندازه دخالت کنند، کودکان به جــای کنارهگیری از دعوا و وارد شــدن از در دوســتی، بیشتر باهم دشمن میشــوند و بعدتر همدیگر را در بازیهایشان راه نمیدهند.

اگر کسی زدت، تو هم بزنش! این جمله، آسیب فراوانی به کودک خواهد زد و تمام آموختههای فرزندتان زیر ســؤال خواهد رفت. وقتی شما این را به کودک خود میگویید، این سؤال برای او پیش میآید «پس اگر کسی کار بدی کرد من هم میتوانم آن را تکرار کنم؟» کودکــی که میزند درونش لبریز از حس بد به خود و دیگران اســت. در حقیقت کودکــی کــه کتک میزنــد از کودکی کــه کتک میخورد بیشــتر آســیب میبیند و احساســات منفی بیشــتری را درون خود احســاس میکند. عالوه بر این، شما با گفتــن این جمله به کودک خود، او را در خطر آســیب فیزیکی جبرانناپذی­ر قرار میدهید و به او خشم، مجازات و کینه ورزی را آموزش خواهید داد.

پس چه رفتاری داشته باشیم؟ والدین باید این را بدانند زمانی که کار به برخورد فیزیکی رســید، به فرزندشــان بیاموزند، «بهتر است دست خود را باال بیاوری و به فردی که میخواهد تو را بزند، بگویی نزن». با آموزش این رفتار به فرزند خود، شما در واقع به او میآموزید که در رابطه با دیگران میتواند حد و مرز مشخصی قرار دهد و از خود دفاع کند. اگر طرف مقابل به کار خود ادامه داد، فرزند شما باید محیط را ترک کند. همچنین با این کار به فرزندتان میآموزید که، انسانهایی در زندگی سر راه ما قرار خواهند گرفت که دچار مشکالت رفتاری هستند و عاقالنهتری­ن واکنش در برابر این افراد این است که با آنها درگیر نشویم. ترک کردن محیط نه نشــانه ترســو بودن کســی است و نه دلیل بر بیعرضگی او میباشد، تنها نشــان میدهد که شخص فرق خوب و بد و درست و غلط را میداند و در مقابل آزار دیدن، از خود دفاع میکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran