Vizhenameh

دشمنان زندگی زناشویی

- همسرانه عطیه میرزا امیری

هــر رابطــه عاطفــی دشــمنانی مشــترک دارد کــه اگــر بــه آنهــا توجــه نشــود ممکــن است زندگی را به نابودی بکشانند. گاهی زوجین بهدلیــل اینکــه ایــن دشــمنان را نمیشناســن­د، بــه آنهــا بهــا میدهنــد و باعــث میشــوند در زندگیشــان جــوالن دهنــد و وقتــی متوجــه آن میشــوند که دیگر دیر شــده است. در این مقاله بــه چند نمونــه از این دشــمنان اشــاره میکنیم تــا با شناساییشــ­ان، ورودشــان را بــه زندگیتان کنترل کنید.

تماشای تلویزیون و مشغول شدن به تلفن همراه:

یــادم میآیــد کــه هروقــت خانــه پــدر بزرگــم میرفتیــم و موقــع خــوردن غــذا تلویزیــون را روشــن میکردیــم، پدربزرگم عصبانی میشــد و میگفــت: «ایــن تلویزیــون قاتــل ارتباطــات خانوادگیسـ­ـت. خاموشــش کنیــد تا حواســمان بــه خــوردن باشــد و از ایــن فرصتــی کــه دورهم یــک جا جمــع شــدهایم اســتفاده کنیــم و باهم گــپ بزنیم!». بعد از این همه ســال تازه متوجه شــدهام کــه پدربزرگــم چــه لطفــی در حــق مــا میکــرده. تلویزیــون و مشــغول شــدن بیــش از حــد بــه موبایل باعــث میشــود آدم حواســش از اطــراف پرت شــود و همان فرصــت اندکی که پیــش میآید تــا با کســانی کــه دوستشــاند­اری حــرف بزنــی را از تــو میگیــرد. در ایــن راســتا میتوانید با همســرتان توافــق کنید که در هفته، بعضــی از شــبها تلویزیــون خامــوش باشــد و موقعــی کــه کنــار هــم هســتید کمتــر از تلفــن همراهتان استفاده کنید.

بیتوجهی به ظاهرتان:

اینکــه افراد میگویند بعد از گذشــت چند ســال زندگی، قیافه و ظاهر زن و شوهر برای هم عادی میشــود بــه این معنا نیســت که به ســر و ظاهر خــود نرســید. برخی افــراد هم اعتقــاد دارند که همسرمان باید مرا همانجور که هستم دوست داشته باشد. اما یک بار از خود بپرسید چرا نباید به بهترین شکل خود ظاهر شوید تا هم خودتان بــا دیــدن خودتــان در آینــه حس خوبی داشــته باشــید و هم همســرتان با دیدنتــان کیف کند؟ در روایات اســالمی هم نسبت به اینکه هر کدام از زن و شــوهر خودش را برای همسرش آراسته کند، تأکیدات و سفارشــات بســیار فراوانی وجود دارد. بهترین خودتان باشید. حتی در ظاهر.

نادیده گرفتن خانواده همسر:

یــک موضــوع ملمــوس در ازدواج وجــود دارد و آن ایــن اســت کــه وقتی شــما با کســی ازدواج میکنیــد نباید خانواده آن فرد را نادیده بگیرید. قطــع ارتباط با خانــواده همســر و بیتوجهی به آنهــا به نوعی بیاحترامی به همســرتان اســت. قــرار نیســت در جزئیترین مســائل بــا خانواده همســرتان همعقیده باشــید اما قرار هم نیست بهدلیــل تفاوتهایــ­ی کــه با آنهــا داریــد، از آنها دوری کنید.

سکوتهای ناگهانی:

خیلی اوقات زن و شوهر از چیزی دلخور هستند اما ترجیــح میدهند بهجــای صحبت کردن در مــورد آن، ســکوت کننــد. گاهی شــدت دلخوری آنقــدر زیاد اســت که مــدت این ســکوتها هم طوالنی میشــود. ســکوتی که پشــت آن هزاران حرف ناگفته اســت، قاتل روابط اســت. شــرایط یک گفتوگوی دوستانه را برای هم فراهم کنید تــا با ســکوتهای طوالنــی رابطه را بــه چالش و سردی نکشانید.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran