Vizhenameh

4 بازی آسان و مؤثر برای رشد مهارتهای ذهنی و جسمی کودکان

- کودکانه عطیه میرزا امیری

کودکان بیشــترین و بهترین ســاعات خود را به بازی کردن، میگذرانند. در زندگی ماشــینی امــروزی والدیــن بایــد مراقب باشــند کــه کودکشــان حداقــل در اوایل زندگیاش درگیر بازیهای الکترونیکی نشــود و حتی با کوچکترین وســایلی که در خانه هست، بتواند بازی کند. بنابراین انتخاب بازی و اسباب بازی برای آنها بسیار مهم اســت. در ادامه این مطلب، چند بازی مؤثر و قابل دسترســی که برای رشــد ذهنی و جسمی کودک مؤثر است را نام میبریم.

حبابسازی: یکی از هیجانانگیز­ترین بازیهایی که افراد در هر سنی با انجام آن، ذوق میکنند و مشتاقانه آن را دنبال میکنند حباب بازی است. در دسترسترین بازی که مواد اولیهاش در همه خانهها پیدا میشــود. بازی «حبابســازی» برای افزایش توجه و تمرکز کودکان مناســب اســت. باالخص برای کودکانی که مبتال به نقص توجه و اختاللخوان­دنهستند.

بازیکلمه،کلمه،کلمه: کودکان با شــنیدن مکرر واژهها زبان را یاد میگیرند و دایره واژگانشــا­ن گســترش مییابد. پس هرچه زودتر با کودکتان شروع به حرف زدن کنید، بهتر است. در این راستا بهتر است تصاویر آشنایی مثل عکس حیوانات، کودکان و غذاها را از مجله بچینیــد، همــراه با کودکتان به عکسها نگاه کنید و دربــاره هرکدام از آنها حرف بزنیــد. بعد از مدتی از کودک بخواهید که داســتان ســاده کوتاهــی در مورد یکی از عکسها از خودش بسازد. این بازی هم برای کودکان 18 تا 21 ماهه مناسب است.

خمیربازیو ِگلبازی: خمیروگلباز­یتأثیرقابل­توجهیدرتقو­یتمهارتحرک­تیظریفودرش­تکودک دارد. همچنین بهترین انتخاب برای کودکانی اســت که مچ دســت یا سرانگشــتا­ن ضعیفــی دارند تا به تقویت این عضالت کمک کند. عالوه بر این، بازی با خمیر یا گل مقدمه مهارت دست گرفتن قاشق و کنترل آن و در سنین باالتر، دست گرفتن مداد توسط کودک است. پس توصیه ما به والدین این است که، جلوی این گرایش کــودک را نگیرنــد و بــا فراهم کردن شــرایط بــدون نگرانی از کثیف شــدن کودک یا محیط اطراف به او اجازه دهند این بازی را با خیال راحت انجام دهد.

آب بازی: بازی با آب یکی از نشــاط آورترین کارهایی اســت که از قدیم تا به االن بچهها و حتی بزرگساالن آن را انجام میدهند. کودکی که با آب بازی میکند در حال یادگیری گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن در زمین است. از مهمترین نکات آب بازی از بین رفتن عصبانیت کودک است، زیرا آب باعث میشود که کودک از بســیاری از تنشها و فشــارها رها شــود و احســاس آرامش کند. بهدلیل عالقه کودکان به آب و کم خطرتر بودن این بازی میتوانیم خیلی از مفاهیم را از این طریق به آنها یاد دهیم و موجبات رشد مهارتها و تواناییهای الزم را برایشان فراهم کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran