Vizhenameh

نازنین کیانی فرد

- وکیل الرعایا وكیل پایه یك دادگستري میتوانید سؤالهای حقوقی خود را از طریق نشــانی ایمیل iranbanoo@icpi.ir با مشاور حقوقی ما در میان بگذارید.

از نظر حقوقی و اجتماعی چه موارد مهمی است که زوجین باید قبل از ازدواج نســبت به آن آگاهی الزم داشته باشند؟ وکیل الرعایا: نحوه آشنایی، رفت و آمد، در نظر گرفتن تناســب یا بــه اصطالح هم کفــو (برابر، همشــأن) بــودن با همســر از هر لحــاظ، آگاهی از شــرایط جسمی و روحی یکدیگر، اخذ گواهی نامههــای معتبــر و انجام آزمایشــات ژنتیکی و بیماریهــا­ی خــاص و مســری، در نظــر گرفتن شروط ضمن عقد و آگاهی از این شروط، آگاهی طرفین از حقوق یکدیگر خصوصاً حقوق مالی زوجــه، عــدم پــرده پوشــی و کتمــان حقیقــت، مســائل مربــوط بــه نحــوه برگــزاری مراســم و تعیین مهریه و یا سایر شروط، دقت در مراسم خواستگاری، دقت در تناسب اخالقی و روحی و روانــی با یکدیگر، قومی و عقیدتی و ارزشهای یکدیگــر از جمله موارد مهمی اســت که قبل از ازدواج باید در نظر گرفته شود.

اگر پس از مراســم نامزدی، وصلت مــورد نظر به هردلیلی بهم بخــورد، آیا طرفین میتوانند هدایا و هزینههای خود را مطالبه کنند؟ وکیــل الرعایا: برابر مــاده 1۰37 قانون مدنی هر کــدام از طرفیــن میتواننــد در صــورت بــه هم خوردن وصلت نامزدی، هدایایی را که به طرف دیگر یــا ابوین او بــرای وصلت منظــور دادهاند مطالبه کنند. حــال اگر عیــن هدایا موجود نباشــد، مســتحق قیمــت هدایایی خواهند بود کــه به عادت نگاه داشته میشــود، مگر آن که هدایا بدون تقصیر طــرف دیگــر تلف شــده باشــد. اگــر هدایــا جزو وسایل مصرف شدنی و غیرقابل نگهداری مثل گل و شیرینی باشد که قابل بازپسگیری نیست و اگر وسایلی باشند که ماندگار است مثل لباس و جواهــر و طــال کــه پیشــکش شــده باشــد باید باز پس داده شود و اگر از بین رفته باشد باید به نحــوی قیمت آن به اهداکننده داده شــود. مگر آن کــه هدیه گیرنده به طور عمــدی آن را تلف نکرده باشــد، مثالً به سرقت رفته و یا در جریان سیل و زلزله از بین رفته باشد. امــا چنانچــه هریــک از طرفین فــوت کنند این مسأله یعنی استرداد هدایا انجام نمیگیرد زیرا خاطــرات طرفین باید مورد احترام برای طرف دیگر باشد. البته این مســأله در مورد بعد از ازدواج صورت نمیگیــرد و اســترداد هدایــا مخصــوص دوران نامزدی و قبل از ازدواج است. گفتنــی اســت، بنــد اول از مــاده چهــارم قانون حمایــت خانواده جدیــد مقرر کــرده نامزدی و خســارات ناشــی از برهم زدن آن در صالحیت دادگاه خانــواده اســت. هزینههــای قابــل مطالبــه بایــد متعــارف باشــند. هرچنــد مــاده ٦3۰1 قانــون مدنــی در ایــن خصــوص حــذف شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran